Bioenergi

Köpa gödsel

33 inlägg 38956 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa gödsel

Bjärven  
#77716 Vart köper jag mitt skogsgödsel?
Finns det något miljömärkt gödsel?
Hur stor del av kostnaden för gödsling är själva gödslet?
Om man sprider själv för hand, hur lång tid tar det att gödsla en hektar?

Mvh

Bjärven



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77722 Lantmanna,fodercentralen eller kanske via SÄF.Gödslar du själv kan du välja billigast möjliga kvävegödsel istf Skogcan.
10-12 kr/kg kväve x 150kg/ha blir 1500-1800:-/ha. Skogcan är dyrare.
Kan du köra ut gödsel med ATV borde det inte ta många timmar att handsprida en hektar.Dessutom kan du ju gödsla selektivt så handgödsling är säkert kvävesnålare och effektivare.

Spridning med helikopter runt 1500:-/ha,traktor lite billigare.
Kan man bara transportera ut gödseln jämt i beståndet undrar jag om det är så mycket sämre att handsprida,även med inhyrd arbetskraft.Man undviker att gödsla fulträd,luckor mm dvs kvaliteten borde bli bättre,inga körspår,billigaste gödseln kan användas(spridare kräver viss kvalitet på kornen,helikoptern tar bara Skogcan).

Jag har helikoptergödslat,men funderar på att köpa gödsel i 50kg säck och köra ut i beståndet med skoter på vintern.Sedan handgödsla.Någon som provat detta?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Köpa gödsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77728 Vet ni säkert att det lönar sig att gödsla? Överallt eller finns det bra och dåliga ställen?

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

KALLE79  
#77731 På frågan om det lönar sig att gödsla är det enkla svaret JA! Men jag vill tipsa om följande verktyg där man kan räkna på sin gödsling.

http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... ngskalkyl/

Den som provar sig fram kommer att se att interräntan i regel är 8 - 10% d.v.s. en mycket god investering jämfört med många andra skötselåtgärder.

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

axwell  
#77739 Om det är svaga marker tex. myrartat (lågt pH), komplettera om möjligt med vedaska och resultat kan bli mycket bättre.

Användarvisningsbild

Re: Köpa gödsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77749 Kollade upp länken, hade inte alldeles färska siffror på allt, men det såg bra ut. Ska göra det lite mer noga. Ska i så fall handsprida det enligt "nisses" resonemang ovan. Kan man sprida det på snön och låta det följa med ner i backen när det smälter? Eller är gödslet någon fara för nåt djurliv av något slag?

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77792 Sprida på snö är ingen höjdare.Urlakning och bortspolning t.ex.Rekommendationen är barmark och jag skulle vilja tillägga under växtsäsong.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

axwell  
#77849 Försök att få tag på boken "Skog i förändring" av Stig Hagner. Den borde finnas på biblioteket under facklitteratur. Där beskrivs oväntade motgångar men främst mycket lyckade resultat vid skogsgödsling. Svårigheten att rakt av tillämpa forskningsslutsatser från en provins till en annan. Hela boken kan rekommenderas, lärorik och underhållande.

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77852 En minst sagt kontroversiell författare,men den boken skall jag försöka få fatt i.
Tack för tipset.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

axwell  
#77856
nisse skrev:En minst sagt kontroversiell författare


Undrar om du förväxlar honom med en skogsprofessor från Umeå, samma efternamn, släkt men hur??
Stig var skogschef vid SCA i bortåt 30 år, senare forskare. Förnekade dock för länge rotsnurrens existens men lade senare ner stora resurser för att lösa problemet. Boken är utgiven postumt, Stig dog några år in på 2000-talet.

Välbekomme: axwell

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

Bjärven  
#77867 Jag beställde den nyss på bokus.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77916 Jo Mats Hagner,de är bröder tror jag.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80418
nisse skrev:Lantmanna,fodercentralen eller kanske via SÄF.Gödslar du själv kan du välja billigast möjliga kvävegödsel istf Skogcan.
10-12 kr/kg kväve x 150kg/ha blir 1500-1800:-/ha. Skogcan är dyrare.
Kan du köra ut gödsel med ATV borde det inte ta många timmar att handsprida en hektar.Dessutom kan du ju gödsla selektivt så handgödsling är säkert kvävesnålare och effektivare.

Spridning med helikopter runt 1500:-/ha,traktor lite billigare.
Kan man bara transportera ut gödseln jämt i beståndet undrar jag om det är så mycket sämre att handsprida,även med inhyrd arbetskraft.Man undviker att gödsla fulträd,luckor mm dvs kvaliteten borde bli bättre,inga körspår,billigaste gödseln kan användas(spridare kräver viss kvalitet på kornen,helikoptern tar bara Skogcan).

Jag har helikoptergödslat,men funderar på att köpa gödsel i 50kg säck och köra ut i beståndet med skoter på vintern.Sedan handgödsla.Någon som provat detta?

/Nisse


Hej Nisse
Har efterfrågat 50-kilos säck, men de svar jag har fått är att de finns bara stor-säck 1000 kg.
Jag har provat att handgödslat en timmerställning, använde terri och körde ut.
Vet någon vad man köper 50-kilos säck är jag väldigt intresserad.

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80422 Låter osannolikt att inte någon kvävegödsel finns i 50kg-säck,men du kanske enbart vill ha Skog-can?
Jag tror det går lika bra med ren kvävegödsel typ Axan, N34 el.dyl. Klart billigare dessutom.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80528 Ammonium nitrat finns i 50 kg säck, men palta inte med någon petroleum produkt samtidigt.
Den innehåller dessutom Svavel.
Och Add Blu lär väl vara rent Kväve. i vätskeform.
Det bör du kunna köpa 50 l av någon åkare med ny lastbil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).