Motorsåg och handhållet

Sele till röjsåg

16 inlägg 3268 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sele till röjsåg

Bert1  
#777132 Behöver ha en ny sele till mitt Husqvarna röjsåg
Vad rekomenderar ni?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sele till röjsåg

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777140 Husqvarna balance XT använder jag och är nöjd. 👍

Användarvisningsbild

Re: Sele till röjsåg

Elis76  
#777146 Det finns ju onekeligen många selar att välja på från Husqvarna beroende på ens behov.

https://www.husqvarna.com/se/selar/

Användarvisningsbild

Re: Sele till röjsåg

hemhuggare  
#777184 Stihl Advance Extreem är det bästa jag har haft i alla fall. Prova den innan du bestämmer dig den funkar till och med ihop med mina uppslitna axlar.

Användarvisningsbild

Re: Sele till röjsåg

Luddfot  
#777192 Hur mycket röjer du?
Satsa på en proffsmodell, inga stora pengar men stor skillnad i komfort mot äldre eller billigare modeller. Stihl eller Husqvarna funkar lika bra, har båda & är nöjd. Röjer inte på heltid längre men åtskilliga hektar/år ändå. Är tjockare vaddering på stihls variant, ifall du är lite ”benig” som mig så är den aningen skönare.

Användarvisningsbild

Re: Sele till röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777213 Som tidigare nämnts, Husqvarna Balance XT eller Stihl Extreme.

Oavsett vilken röjsele som väljs, se till att selen ställs in ordentligt efter din kropp.

Ca 50% av belastningen ska hamna på höften, ca 25% ska hamna på väster axel och resterande ca 25% ska hamna på höger axel.

Se vidare till att hålla röjsågen i balans, så att du slipper statisk trycka ner eller (än värre) hålla emot styret, för att klingan ska kapa i rätt höjd.

Med en bensinröjsåg (med tanken i bak) kan röjsågens balans behöva finjusteras några gånger per tank. Med en batterisåg behövs inte detta, då ett batteri väger lika mycket, vare sig det är tomt eller fulladdat.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 31 okt 2022, 10:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sele till röjsåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777232
hemhuggare skrev:Stihl Advance Extreem är det bästa jag har haft i alla fall. Prova den innan du bestämmer dig den funkar till och med ihop med mina uppslitna axlar.

Vi är alla olika. Stihl Exreme har jag som hänger på en krok.
Den är inte bra för mig, klämmer på ryggen, putan vid låret är inte platt.
Kör med Stihl enklare röjsele

Användarvisningsbild

Re: Sele till röjsåg

ahnders  
#777235 Balance XT alla dagar!!

Avatar Fallback

Re: Sele till röjsåg

Piraboin  
#777605 Stihl Advance Extreme är det bästa jag har använt även om man har dålig rygg har även haft den utlånad till 2 andra som funderade på en uppgradering och båda testade den under en hel dag och åkte därefter och köpte en ny åt sig .
båda dom har dålig rygg och vi tycker att den är bättre än Husqvarnas alla selar

Användarvisningsbild

Re: Sele till röjsåg

Sumsar  
#777642 Jag har tidigare nästan bara använt Husqvarna Balance xt, och när den gick sönder för ca en månad sedan så köpte jag en Stihl x-treem som jag har röjt med ett par dagar i veckan sedan dess.

Jag har inga tidigare ryggproblem vilket kanske påverkar, men jag känner ingen större skillnad mot selen jag hade tidigare.

Det område som jag ibland känner av efter några timmars röjning är vid kappmuskeln mellan axeln och halsen/nacken, och det känns ungefär lika mycket med denna selen som med den tidigare.

I övrigt så tycker jag att båda fungerar bra.
Däremot så har, både jag och andra som jag röjt med, flera gånger varit med om att små plastbitar som håller remmarna lossnat och sedan inte hittats igen.

Det är såklart lite frustrerande, men jag vet inte om detta händer mer sällan med andra delar eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Sele till röjsåg

JensSkoog  
#777683 Körer med Stihl extreme, men har ochså körd några pass med HVA Balance xt, och reknar dom som lika bra båda.
Det som är viktigt är ju att selen är justerad rätt, som @Niking skriver. Har lärd mycket av han i tidigare trådar när det angår hur man justerar en röjsele, och när man går en hel dag känner man snabbt hur även en liten justering kan göra sto förskel.
Om det känns lite fel, stanna, lägg ner sågen och justera. Inte gå där och tänk att det går sig till.

Användarvisningsbild

Re: Sele till röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777688 Det finns en hel del reservdelar att få tag på till bättre röjselar, så som spännen, band, putor och krokar.

Å just Husqvarnas krokar gillar inte Stihls upphängningsskenor, utan då blir krokarna förbrukningsvaror. Stihls krokar fungerar dock bra till dessa skenor.

Har även fått byta krok några gånger, när jag kört med en gammal Husqvarna 252 RX (som också har skena för kroken).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sele till röjsåg

r93  
#778128 Nu har jag testat husqvarnaselen som följde med den nya röjsågen, och den passar nog min kropp bättre än stihls, upplever den skönare för axlarna.

Avatar Fallback

Re: Sele till röjsåg

Elfving  
#778152
r93 skrev:Nu har jag testat husqvarnaselen som följde med den nya röjsågen, och den passar nog min kropp bättre än stihls, upplever den skönare för axlarna.

Det är efter flera heldagar du känner den verkllga skillnaden. Se till att justera den långsamt, annars vet man inte vad som gjorde vad så att säga.
Det har även betydelse vad man bär under selen så saken är inte enkel. Jag har en bra inställd gammal Stihl sele som passar mig, säkerligen ansedd som gammal idag. Tänker inte byta av ren tjurighet.

Användarvisningsbild

Re: Sele till röjsåg

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778153
Elfving skrev:
r93 skrev:Nu har jag testat husqvarnaselen som följde med den nya röjsågen, och den passar nog min kropp bättre än stihls, upplever den skönare för axlarna.

Det är efter flera heldagar du känner den verkllga skillnaden. Se till att justera den långsamt, annars vet man inte vad som gjorde vad så att säga.
Det har även betydelse vad man bär under selen så saken är inte enkel. Jag har en bra inställd gammal Stihl sele som passar mig, säkerligen ansedd som gammal idag. Tänker inte byta av ren tjurighet.


Det låter lite som när jag inte tog till den nya Balance selen. För att jag var nöjd med den gamla Hva baggaselen. Men när remmen till kroken var halvvägs avskavd så var det läge...

Kunde gjort det tidigare. 🙄

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).