Öppna kategorin

Tidningspappersdöden

7 inlägg 1963 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tidningspappersdöden

Elis76  
#776928 Norrmedia som äger Norrbottens Kuriren och NSD har just aviserat att dessa papperstidningar kan vara borta om fyra år.

Undrar hur många fler tidningshus som planerar att överge tidningspappret till förmån för det elektroniska mediet inom de kommande åren?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/drapslaget-om-fyra-ar-ar-papperstidningarna-borta



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tidningspappersdöden

skogshare  
#776934 Ett klokt sätt att använda råvaran till tidningspapperet -den mekanisk massan- vore till storskalig produktion av byggnadsisolering. Inte minst ur klimatsynpunkt.

Avatar Fallback

Re: Tidningspappersdöden

Hema  
#777286
skogshare skrev:Ett klokt sätt att använda råvaran till tidningspapperet -den mekanisk massan- vore till storskalig produktion av byggnadsisolering. Inte minst ur klimatsynpunkt.

Går den att få lika bra som stenull? Håller formen och reagerar inte på fukt eller värme?

Användarvisningsbild

Re: Tidningspappersdöden

skogshare  
#777347
Hema skrev:
skogshare skrev:Ett klokt sätt att använda råvaran till tidningspapperet -den mekanisk massan- vore till storskalig produktion av byggnadsisolering. Inte minst ur klimatsynpunkt.

Går den att få lika bra som stenull? Håller formen och reagerar inte på fukt eller värme?


@Hema, känner bara till användning av returpapper/jungfrulig massa som lösullsisolering, men utgår från att cellulosan kan pressas eller på annat sätt omformas till skivor/rullar på samma sätt som sten- och glasull och användas under samma förutsättningar som lösullen. Detta och hur inbyggd cellulosaisolering reagerar på värme, brand och fukt vore jag tacksam om någon på Svenskt Trä alternativt SP Trä kan ge svar på. Någon som har bra kontakter där?

Användarvisningsbild

Re: Tidningspappersdöden

halvproffs  
#777355 Har för mig att i Norge finns det cellulosaskivor i olika tjocklekar?

Användarvisningsbild

Re: Tidningspappersdöden

Älgfoderodlare  
#777361 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 13:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tidningspappersdöden

Cat554  
#777392
halvproffs skrev:Har för mig att i Norge finns det cellulosaskivor i olika tjocklekar?


https://www.hunton.no/produkter/vegg/hu ... on-plater/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).