Skogsnyheter

SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

22 inlägg 3979 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

Fredrik Reuter  
#776868 SCA och Holmen, båda två svenska skogsindustrikoncerner, meddelar nu att de tillsammans startar en förstudie om att bygga ett nytt sågverk i Rundvik som ligger i Nordmalings kommun. Om företagen avser starta ett gemensamt tredje bolag som sedan kan sälja tjänsten sågverk till både SCA och Holmen förtäljer inte nyheten. Förstudien ska i alla fall vara klar våren 2023 enligt ett pressmeddelande från SCA.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776902 Istället för det som SCA har i Rundvik redan, eller ett till?

Användarvisningsbild

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

Fredrik Reuter  
#776903 Det är en bra fråga...

   TS
Avatar Fallback

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

axwell  
#776932 Det här måste ju nått mycket större.
https://sverigesradio.se/artikel/skogsj ... -i-rundvik

Avatar Fallback

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

Engelthon  
#804803 Man ska bygga ut sågverket och byta ut befintlig såglinje.

Min tro är att detta är ett första steg att SCA och Holmen kommer slå ihop sin sågverksdel inom en överskådlig framtid. Jag tror även att SCA och Holmen kommer gå ihop. Det är för mig ett logisk att man konsulderar bolagen på det sättet för att stärka sin position på marknaden.

Att SCA eller Holmen skulle gå ihop med något annat bolag i Sverige tror jag inte.

Det är min analys.

Avatar Fallback

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

Alvarsson  
#804804 Ligger mycket i dina tankar. Det är ju två Lundbergföretag.

Avatar Fallback

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

Engelthon  
#804807
Det är ju två Lundbergföretag.


Ja det är en av aspekterna. Men båda bolagen har mycket skog i Norrland. Sedan har man försökt konsulderar varandra vilket skedde en kort tid på 90talet. Men tiden var inte mogen då.
Nu 30 år senare har det som jag ser det blivit möjligt av flera skäl att kunna göra den sammanslagningen.

Jag tror att inom 5år så är sågverksdel sammanslagna. Skogen kan kanske komma före, det beror på en del omvärlsdfaktorer.

Om jag tittar på historiska sammanslagningar skulle Holmen skog ta över SCAs skogar och SCA skulle få industrierna. Där efter på några års sikt köper SCA, Holmen skog. Men i grunden är det samma ägare. Lundberg som styr.

När det är gjort tror jag att det kan bli någon satsning igen på utlandet, för att blidka alla ägare och kunna sätta sprätt på pengarna annars riskeras man att bli uppköpta.

Avatar Fallback

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

alias  
#804813 En aspekt att beakta är väl om en ev. sammanslagning av bolagen kan komma att begränsas av konkurrenslagstiftning.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

Alvarsson  
#804815 En viktig åsikt. Kan mycket väl va så.

Avatar Fallback

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

Engelthon  
#804817
En aspekt att beakta är väl om en ev. sammanslagning av bolagen kan komma att begränsas av konkurrenslagstiftning.

Bara mina fem ören...


Det tror jag inte. De är inte så stora och skulle inte bli marknads dominerande på några plan.

Användarvisningsbild

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

Torbjörn Johnsen  
#804828 Ett sammanslaget SCA och Holmen skulle definitivt få en ohälsosam marknadsdominans när det gäller virkesköp. Värre än idag. I alla fall i de relativt stora områden där båda idag är verksamma.

Avatar Fallback

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

Engelthon  
#804835
Ett sammanslaget SCA och Holmen skulle definitivt få en ohälsosam marknadsdominans när det gäller virkesköp. Värre än idag. I alla fall i de relativt stora områden där båda idag är verksamma.


Så är det men knappast att det kan stoppas från konkurrens myndigheten eller EU tyvärr

Användarvisningsbild

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

Torbjörn Johnsen  
#804891 Nej, tyvärr så verkar varken EUs eller Sveriges konkurrensmyndigheter betrakta bristande konkurrens inom regioner eller inom landet som ett problem. För EUs del skulle det väl krävas att någon virkesköpare får för stor dominans i t ex hela Östersjöregionen för att de ska reagera? Paradoxalt nog så har ju virkeshandeln inom Östersjöregionen varit fullt konkurrensutsatt eftersom flera biolag (och skogsägarföreningar) köper marginalvirke för att hålla ner prisutvecklingen på hemmaplan.

Ett annat närliggande problem med ett sammanslaget Holmen/SCA är att de blir väldigt dominanta på marknaden för massaflis från sågverken. Eftersom många sågverk är beroende av att både kunna köpa timmer från bolagen men även sälja massaflisen till dem så sitter de redan i en jobbig beroendesituation och den lär ju inte bli bättre.

Avatar Fallback

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

alias  
#804897
Engelthon skrev:
Ett sammanslaget SCA och Holmen skulle definitivt få en ohälsosam marknadsdominans när det gäller virkesköp. Värre än idag. I alla fall i de relativt stora områden där båda idag är verksamma.


Så är det men knappast att det kan stoppas från konkurrens myndigheten eller EU tyvärr


Min minnesbild är att en tänkt sammanslagning av Volvo Lastvagnar och Scania runt millennieskiftet stoppades av EU-kommissionen för att man ansåg att det nya företaget skulle komma få en allt för dominerande ställning på den nordiska marknaden. Jag är dock inte uppdaterad kring hur lagstiftningen ev. har förändrats sedan dess.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: SCA och Holmen planerar nytt sågverk - ihop

Engelthon  
#805067
Ett annat närliggande problem med ett sammanslaget Holmen/SCA är att de blir väldigt dominanta på marknaden för massaflis från sågverken. Eftersom många sågverk är beroende av att både kunna köpa timmer från bolagen men även sälja massaflisen till dem så sitter de redan i en jobbig beroendesituation och den lär ju inte bli bättre.


Jag känner samma sak. Tyvärr finns det snart inga fristående sågverk kvar, och vad det gäller massaveds köpare har Norra skog gått ihop med Husum vilket vart en bra affär, sedan finns Billerud och Kappa som Svea och Setra är allierade med. Så i Norr är det redan sedan decennier uppdelat.

Min minnesbild är att en tänkt sammanslagning av Volvo Lastvagnar och Scania runt millennieskiftet stoppades av EU-kommissionen för att man ansåg att det nya företaget skulle komma få en allt för dominerande ställning på den nordiska marknaden.


SCA och Holmen har helt skilda produkter och får absolut ingen dominerande marknadställning. Enda jag ser är att skogen skulle bli dominerande men jag tror det sker enkelt med ett separat bolag som fd Bervik Skogar. Som äger skogarna och SCA och Holmen deläger. Men detta beror mycket på framtida marknad.

Men oavsett är sammanslagningen mellan Holmen och SCA, den ur min erfarenhet det bästa för bolagen och där efter aktieägarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).