Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Abro stroke

7 inlägg 5843 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Abro stroke

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7769 Vill höra om det är nån med erfarenhet av Abro Stroke här på forumet??



   TS
Användarvisningsbild
Christer j  
#8181 Har bara vart o tittat på demonstration men den verka vara lite klen.Stod o stampade när den kom i lite grövre kvist.Nu var det visserligen en ovan maskinist som körde.Kräver nog en pump på 150 minutliter för att få fart på den,demotraktorn hade 90.

Avatar Fallback
678  
#8208 90l/min räcker gott och väl, däremot är är det bra om har ett tryck på ca 200 bar. Själva kvistningen är sällan några problem bara man lär sig tekniken att öppna knivarna lite vid stora kvistar.

Användarvisningsbild
Christer j  
#8237 Ok,jag ger mig men vad är realistiskt att köra för diameter.Den skall väl
klara rotkap på 40-45 cm eller?Klarar den lite grövre kvist med lika bra som en rullmataraggregat?

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8280 Med ett 16"svärd klarar den inte så grova träd.
Beroende på vad man har för kran är den kanske mer realistigt att hålla sig till max 30, för den är avsedd för glen gallring inte slutavverkning i grovskog.
På tidiga aggregat så stod det 45-80 min/l 170-200 bar, själv har jag kört med ca 70 min/l och 170 bar (samma som krantrycket).
Problem får man med grov kvist för du har inte samma moment i rörelsen som med ett rulldrivet som har mer attack i matningen.

Mitt är från 98-99 så det är ett tidigt aggregat som nu har fått mkt stryk i både Gudrun och Per där allt som går att greppa har körts med 2 avslitna tiltleder som följd.

Men jag var lite nyfiken på om de är nån mer som har ett här på forumet??
678 har du ett oxå?

   TS
Avatar Fallback
678  
#8297 Jag har ett av den senaste modellen, monterat på en mini 678. Funkar faktiskt riktigt bra, visst grovkvistiga granar får man kämpa en del med men det mesta går att ta. Fördelen mot rullmatade aggregat är ju att det är mycket lättare och att det inte kräver så mycket olja.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8300 Ja de nyare är lite kraftigare i matrialet oxå, mitt är lättare men jag har haft lite trassel med att hållknivar och klorna har gått av några gånger samt att tiltleden var för klen med 20mm axel men nu är den ombyggd till 25 med mutter istället för rörstift :roll:

Vilken variant av dator har du till din?
Själv har jag den enklaste men med mäthjul.
Endel klagomål kan tänkas men den har fått mycket stryk i både Gudrun, Per och den som var...2001 eller när de nu var.

Att Moheda överlät försäljning o service till Anders var i allafall ett fall framåt :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).