Motorsåg och handhållet

Stihl ms 194 VS ECHO CS-2511WES

4 inlägg 2852 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl ms 194 VS ECHO CS-2511WES

Peter_Högdahl  
#776587 Funderar på att köpa en ny lätt såg och har kollat lite på dessa två. Finns ju även Stihl 201 men tror ej jag har behov att lägga ytterligare flera tusen när man ändå bara hugger lite snöböjar/gallrar lite,har ju även en Husqvarna 550 för de tyngre jobben ska nämnas🌲
Ge mig lite input på ovanstående sågar om ni testat någon av dem.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 194 VS ECHO CS-2511WES

JensSkoog  
#776632 Vet inte hur priset ligger i Sverige, men här är Stihl'n billigare.
Har körd MS 192-193-194 i några år, och den sågen imponerar mig. Rapp och lätt. Har dock satt 1,3mm svärd och kedja på den, 12", 3/8p. Min skogsgranne hugger baggavirke och torrgran och använder den hela tiden - "tid har jag gött om", säger han, "så om den inte skär lika raskt som MS260'n, så spelar det ingen roll."
Men Echo'n är ochså en grym liten såg. Jag köpte den bara för att den stod där i hyllan och ropade till mig att jag skulle göra så. Blev rent av förtjust i den. Körer 1/4", 1,1mm kedja på den och använder den i beskäring i trädgårdar. Det passar den utmärkt till, men jag vågar hävda att Stihl'n duger bättre som allroundsåg. Den har ju också lite extra kubik.
I klengallring använde jag ofta Stihl'n, och har med Echo'n som reservsåg, men om jag bara skulle ha den ena, så blev det Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 194 VS ECHO CS-2511WES

Peter_Högdahl  
#776644
JensSkoog skrev:Vet inte hur priset ligger i Sverige, men här är Stihl'n billigare.
Har körd MS 192-193-194 i några år, och den sågen imponerar mig. Rapp och lätt. Har dock satt 1,3mm svärd och kedja på den, 12", 3/8p. Min skogsgranne hugger baggavirke och torrgran och använder den hela tiden - "tid har jag gött om", säger han, "så om den inte skär lika raskt som MS260'n, så spelar det ingen roll."
Men Echo'n är ochså en grym liten såg. Jag köpte den bara för att den stod där i hyllan och ropade till mig att jag skulle göra så. Blev rent av förtjust i den. Körer 1/4", 1,1mm kedja på den och använder den i beskäring i trädgårdar. Det passar den utmärkt till, men jag vågar hävda att Stihl'n duger bättre som allroundsåg. Den har ju också lite extra kubik.
I klengallring använde jag ofta Stihl'n, och har med Echo'n som reservsåg, men om jag bara skulle ha den ena, så blev det Stihl.

Har även hört att det är mer vibrationer i Echosågen jämfört med Stihl,sen undrar man ju hur hållbara de båda är medtanke på såpass låg vikt 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 194 VS ECHO CS-2511WES

JensSkoog  
#776699 Blir ju inte långa pass med Echo'n, så jag har inte märkt något vedrörande vibration.
Jag måste säga att 194'an har hållit bra, och när jag ser hur hårdt
min granne använder sin, så blir jag förvånad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).