Logistik, Transport

Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

32 inlägg 15035 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Thomas_65  
#776554 Jag har en skiftesgranne som ska avverka ett skifte med frötallar och lite annat, det finns en lösning att köra ut virket över ett gärde ut från skiftet men bolaget har snitslat en körväg genom ett bestånd av tallar på min mark. Jag ringde givetvis skogsbolaget och påpekade orimligheten att snitsla min skog utan tillstånd från mig och fick svaret att underleverantören tyckte att det var en bättre väg att köra, helt hål i huvet. Hur vanligt är detta i Sverige, själv har jag flera gånger tidigare fått frågan från ett annat bolag om det är ok att köra över min mark och det har det alltid gått att lösa så det beror inte på mig, klassas det som egenmäktigt förfarande om de trots att jag motsatt mig detta väljer att köra där? Synpunkter?



   TS
Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

jannee  
#776555 Låt dem köra, men kräv 15 kr/fub i intrångsersättning.
Lite ska det kosta att (ut)nyttja annans mark, framförallt eftersom de tydligen tänkte göra det olovandes.

Användarvisningsbild

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Thomas_65  
#776563 Jo det kan ju vara en tanke men frågan är ju om allt hyfs och normal dialog börjar att försvinna i Sverige. Ska bolag kunna göra såhär utan att någon reagerar överhuvudtaget. Tallarna de kommer att köra sönder rotsystemen på är sparade och tätvuxna. Därför var frågan om detta var vanlig nuförtiden. Jag har nu pratat med markägarna runt om, även de som ska avverka och de var inte glada över detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

alias  
#776565 Skulle nog kunna betraktas som egenmäktigt förfarande. Annars existerar även "tagande av olovlig väg" i Brottsbalken 12 kap. 4 paragrafen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Tralsmo  
#776566 Finns det körväg genom ägarens egen skog så ska dom ta den.
Att låta suspekta virkesköpare köra genom sin egen skog blir bara bekymmer.
Säg till dom att bygga väg på sin egen mark.
Blir det för dyrt så får dom väl hosta opp mer pengar till berörd markägare.

Användarvisningsbild

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Thomas_65  
#776567 Tack för infon men jag hoppas att det inte behövs, dialog och samförstånd är bättre än anmälningar och konflikt. men att backa är inte ett alternativ just nu, en bidragande orsak är att aktuellt bolag har varit inne och huggit över gränsen hos mig för några år sedan, samma sak har hänt fler markägare i området tyvärr, så nu är tålamodet slut.

Ja, det finns gamla körvägar genom skiftet men då måste det över ett gärde som är utarrenderat vilket kanske ställer till det. Jag måste påpeka här att skogsägaren inte är problemet, utan skogsbolaget och deras underleverantör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Sjögården  
#776606 Finns det servitut, hävdrätt eller uttagen väg i laga skiftet är det bara att släppa fram.
Finns det inte det skulle jag inte låta dem köra utom möjligtvis på en redan uppkörd basväg.
Ett bolag som tar sig friheter på det sättet behöver lära sig till nästa gång.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Thomas_65  
#776621 Det finns en vägsamfällighet fram till mitt skifte vilket även skiftet som ska avverkas gränsar till men de envisas med att vilja köra över min skog av någon anledning, det är andra försöket på en månad nu att snitslats över min mark. Utan att ha en dialog med mig, jag tycker inte att det visar på en bra inköpare. Men jag har pratat med markägaren så vi får se hur det går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Sjögården  
#776622 Har hört och sett liknande fall i min närhet under senaste året.
Skapar onödig irritation och kan skapa långvarig osämja grannar emellan.
Skogsbolagen må ha bråttom men digitala kartor och bra rutiner borde göra att man slår en signal och hittar lösningar på situationen.
För egen del skulle jag bli riktigt 😠

Användarvisningsbild

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Thomas_65  
#776624 Osämja mellan grannar är av ondo, jag pratade med grannarna igår och de skulle prata med inköparen idag så jag avvaktar just nu. Det är inte några problem grannarna iallafall, det är troligen så att bolaget försöker en fuling. 😒

   TS
Användarvisningsbild

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Sjögården  
#776629 Bra jobbat, så skall man agera.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Thomas_65  
#776631 Jag fick svar från bolaget centralt nu, de ska titta på detta. Etik och moral är ett kraftfullt verktyg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780643 i våran by finns inskrivet vid lagaskiftet att man har rätt att ta vinterväg över grannens skifte, givet att inget förstörs.
Om det gäller idag rättsligt har jag ingen aning om. Skillnad på häst och stor tung skotare.

Användarvisningsbild

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Thomas_65  
#780648 Intressant, men i oktober är det knappast vinter, hursomhelst är jag inte ute efter att stoppa en avverkning hos en granne, det jag inte ville var att de skulle köra sönder markerna och skogen för mig, som de snitslat skulle de göra just det. Nu har jag snitslat en väg ut som använts av ett annat bolag över bergen när de avverkade hos en annan granne, skillnaden var att det bolaget kontaktade mig innan så att vi kunde komma överens vart de skulle köra, de fick även ta ner några träd för att komma fram, det är så det ska gå till anser jag, inte att bolaget ska köra på utan att kontakta markägarna vars marker de ska köra på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Sörlänningen  
#780671 Utan servitut är det naturligtvis inte ok att de gör så här. Det är en otroligt grov förseelse, jag tycker att det tas alldeles för lätt på av de flesta i den här tråden.

Däremot går det ju ofta att komma överens, men det får ju aldrig, aldrig gå automatik i att man kör över andras mark på det viset utan överenskommelse.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).