Skogsnyheter

Södra gör rekordresultat Q3 2022

37 inlägg 6766 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

Sjögården  
#776441
Sjögården skrev:Nu gör du mig lite brydd, har för mig att insatsemissioner baserats på inbetalt insatskapital sedan det infördes.
Räntan däremot baseras på både inbetalda insatser och emitterade insatser.
Men fel kan jag ha.Det behöver kollas .. 😉

Direkt från Södras hemsida men historiskt vet jag faktiskt inte med säkerhet… 🤔

Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776445 Det är stämman som varje år bestämmer vad en insatsemission skall baseras på. Den kan välja att basera den på endast inbetalt kapital eller endast emitterat kapital eller en blandning av båda.

"Beslut om insatsemission enligt 10 kap. 3 § lagen om
ekonomiska föreningar fattas av ordinarie stämma efter
förslag av styrelsen.
Enbart utdelningsbart fritt eget kapital får överföras
genom insatsemission. Till grund för fördelningen av
insatsemissionens belopp mellan medlemmarna ska ligga medlemmarnas inbetalda och/eller genom insatsemission tillgodoförda insatser."

Avatar Fallback

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

alias  
#776451
Sjögården skrev:
1666628882_2bab27f0-f742-45b6-9547-a56f3e8df391.png
Sjögården skrev:Nu gör du mig lite brydd, har för mig att insatsemissioner baserats på inbetalt insatskapital sedan det infördes.
Räntan däremot baseras på både inbetalda insatser och emitterade insatser.
Men fel kan jag ha.Det behöver kollas .. 😉

Direkt från Södras hemsida men historiskt vet jag faktiskt inte med säkerhet… 🤔


Så länge som jag har varit medlem, ca 10 år, så är mitt minne att all insatsemission har varit baserad på inbetalt insatskapital och räntan på både inbetalt och emitterat insatskapital.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

550  
#776466
RS skrev:Det är stämman som varje år bestämmer vad en insatsemission skall baseras på. Den kan välja att basera den på endast inbetalt kapital eller endast emitterat kapital eller en blandning av båda.

"Beslut om insatsemission enligt 10 kap. 3 § lagen om
ekonomiska föreningar fattas av ordinarie stämma efter
förslag av styrelsen.
Enbart utdelningsbart fritt eget kapital får överföras
genom insatsemission. Till grund för fördelningen av
insatsemissionens belopp mellan medlemmarna ska ligga medlemmarnas inbetalda och/eller genom insatsemission tillgodoförda insatser."


Detta är väl hämtat ur stadgarna om jag inte minns fel? Alltså finns det inga hinder att basera insatsemissionen på både inbetalda och emitterade insatser.

Det kan nog stämma att det några år innan Gudrun baserades på båda. Däremot har det efteråt bara varit emission på inbetalda insatser. Det är bara missat några asterisker i tabellen efter det året som inte hade någon emission.

Det kanske inte är alla som tänker på att man inte får emission på allt, och därför tror att avkastningen är mycket högre än vad den är. Procenten blir betydligt lägre om man baserar emissionen på allt.

Avatar Fallback

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776476 Ja det är från stadgarna.
Nej det finns inga hinder. Stämman bestämmer hur det ska bli.
Ja det har du ju rätt i. Medlemmarna har fått olika stor avkastningsprocent beroende på vilken sorts insatskapital de har.

Avatar Fallback

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776487
alias skrev:
Så länge som jag har varit medlem, ca 10 år, så är mitt minne att all insatsemission har varit baserad på inbetalt insatskapital och räntan på både inbetalt och emitterat insatskapital.


Kollade just , och så har det varit de senaste fyra gångerna i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

Sjögården  
#776494 Inbetalt insatskapital går att köpa upp till insatstaket på 900 kr per ha sedan måste man leverera för att få mer via insatsavdrag.

Emitterade insatser kan man däremot köpa hur mycket som helst och är inte kopplade till leveransen.
Där är orsaken till Södra väljer att emittera nya insatser i förhållande till inbetalt insatskapital och inte till emitterade insatser.
Tror inte det är på kartan att ändra den principen även om stadgarna tillåter det.
Intressant var att få veta hur det hanterats i historien vilket jag inte var 100 % på.
Södramodellen är i grunden riktigt bra konstruerad men jag känner inte många som kan den fullt ut.Inte heller jag.
Men de som lärt sig den har också förstått att nyttja den.. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).