Verkstan

För kall olja

144 inlägg 52283 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Torparn79  
#76748 vem har du haft kontakt med på verkstaden i Västerås?
du skrev verkaren, tyvärr har jag inte hängt med i svängarna där och har inte koll på vem det är..

mitt tips är att Janne Eklund på (k)Lantmännen Maskin i Västerås ska ta sig en titt på din traktor om han inte redan har gjort det, han är det kunnigaste dom har där nere vad jag vet..

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76750 Verkaren heter Kenneth Rickardsen.
Janne Eklund har jag varit i kontakt med i ett tidigt skede, på mobilen, men allt ska gå den rätta vägen.
Timräknaren står nu på 470 timmar, så det blir väl oljebyte på min bekostnad, 500 timmars servicen är ju så nära.
Västerås verkstaden är nog inne på någon typ av värmare.
Egna funderingar på värmare är i grova drag. Eluppvärmd burk med termostat och hydrauluttag, ur burken till fria returen. Traktorn på tomgång.
Först lär det bli oljebyte och filter.

   TS
Avatar Fallback

Re: För kall olja

Elfving  
#76776 Intressant är att även "Premiummaskiner" som Claas delar olja mellan hydraulik och transmission? Jag trodde att det var en budgetlösning som enbart användes på enklare traktorer. Om så är fallet håller jag med tidigare synpunkter om att oljan blandats ut med felaktig olja från redskap som tillkopplats. Transmissionen är beroende av olja med rätt viskositet för att fungera som avsett.
Har man fel olja så förändras den alltför mycket i kyla vilket gör att värmaren egentligen bara är ett sätt att åtgärda symptomen.
Byt olja innan du kopplar in värmare! Tror knappast att värmare skall behövas med rätt olja, är dock aldrig en nackdel med värmare i kall väderlek.

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

stegmaster  
#76788
Elfving skrev:Intressant är att även "Premiummaskiner" som Claas delar olja mellan hydraulik och transmission? Jag trodde att det var en budgetlösning som enbart användes på enklare traktorer.

Finns seperat olja för transïssion och hydraulikk på valmets minsta modeller från början av 90 talet(65-serie och framåt til a-serie), med egna filter. Detta på en traktor, med dessa enkla transmissioner. :wink:

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77497 Har nu bytt olja. Tordes inte ta annan olja än Agrol hybran plus pga garantier och svepskäl av ansvariga.
Med ny olja + alla filter, resultat SÄMRE.
Provkörning i dag - 12,8 grader. Med Agrol oljan så fungerar inte ens styrningen längre.
30 minuter senare lyser fortfarande överstömningslampan ilsket.
Vid 34 minuter, lampan slocknar , minsta gaspådrag så tänds lampan.
Varvtalet får sedan höjas med max 50 varv under flera minuter innan allt är som det ska.
Dvs, det var bättre olja iden från fabrik.
Slutsats ! Har Slurfi rätt !

   TS
Avatar Fallback

Re: För kall olja

massa-ved  
#77500 Kanske lite utan för tråden men på den tiden Lantmännen sålde Case-IH så använde de Agrol Hybran vid verkstadsbesök, sålde även till kunder som hade Case-IH men helt plötsligt påstod de att den inte var bra inte ens till grannens 956a utan snabbväxel så det var bara att köpa Case olja. Var nog en del påtryckningar från Case.

Det är ju en annan olja i från fabrik. Vilken olja används i Danmark,Norge och Finland?
Är ju knappast Agrol i allafall.
Jag skulle bli helt j...a vanhelig om jag hade köpt en så dyr maskin och den inte fungerade till 100%.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77518 Vad gäller Norge så är ju svenska Lantmännen generalagenter även där.
Finland vet jag inte men där kanske Knegaren vet eller de från Åland som brukar vara med på forumet.
Vart fall så används Agrol hybran plus i Norgei Claasarn, enligt Agrol:s man i Luleå Yngve Lind.
Det där med Case IH nämde en annan av Agrol:s representant Bo Axelsson, sa att det var lite speciellt.
Har nu kostat på 2900:- på en olja som inte gjorde saken bättre.
Nu får de bli Ulf:s metod, det får lov att fixas av Lantmännen Maskin.
De har levererat en undermålig produkt.
Dessutom verkar det som om försäljningschefen vill byta verkstad till Kungsgården, mitt i allt.
Verkaren i Västerås är tydligen den som får dra så stort lass att han håller på att krokna.
Själv tycker jag set vore bra om Västerås och Janne Eklund fortsatte, de har då någon erfarenhet av Claas.
Varför jag inte varit tuffare beror på att När Valtran:s växlar hoppade ur blev jag minst sagt argsint.
Resultatet blev att jag fick stå där med denna jävla finska myrmalm med en växellåda som krånglade.
Prövar en ny metod nu. Olikt mig men ska försöka.

   TS
Avatar Fallback

Re: För kall olja

massa-ved  
#77529 Benömningen finsk myrmalm var nytt för mig däremot har jag hört finsk zetor.

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Knegarn  
#77554 I finland säljs inte claas traktorer öht så jag vet inte vilken olja som skulle rekomderas här :) men alltså vilken låda har traktorn? det är ju knappast så att claas gör en egen låda va? är det cnh eller zf? ta först reda på vem som tillverkat bakänden på traktorn, sen kontaktar du dom och säger att du får dålig respons på hjälpförfrågningar av generalagnten i sverige.
borra in en blockvärmare i lådan själv? (eller med hjälp av nån vanlig verkstadsnisse) finns ju även värmare som sätts på utsidan, som en klump som blir varm. det kan du ju hänga dit själv utan större problem. dom har ju lite sämre verkningsgrad me iaf..

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Skogshuggarn  
#77584
Famag skrev: När Valtran:s växlar hoppade ur blev jag minst sagt argsint.
Resultatet blev att jag fick stå där med denna jävla finska myrmalm med en växellåda som krånglade.
Prövar en ny metod nu. Olikt mig men ska försöka.


Var det på 700án eller motsv?.

På dessa ville LM/M gärna hävda att det är/var "förarfel", men erkänner samtidigt att det bla var onormalt lång "bottenstock" på växellådan som bidrog till vissa problem.
Dessutom har man hört talas om enormt dålig "goodwill" att fixa problemet även om det låg inom garantitiden sas.

Därför undrar jag,,,,,,

Är det samma elände med A 75/A72?

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77598 Valtran var en 6250 Hitek, 2005 års modell.
Det var en hylsa på en axel som var ogradad invändigt, känt problem på LM: s verkstäder.
ISO certifiering, ger jag inget för. Denna hylsa var ej färdigbearbetad, fel i avsyningen, inte upptäckt vid monteringen,
heller inte vid funktionskontrollen. Bryr dom sig över huvud taget dom som spikar i hop traktorerna.
Traktorn var definitivt minst lika bekväm att köra som Claasen, sånär som på hyttfjädringen.
Dessutom så fungerade den på vintern. åkte väck för 5-års försäkringen gått ut. (växellådan)


Knegarens fråga: det är JD:s bakaxel, men växellådan vet jag inte. Ska kolla upp det fabrikatet.
Det är klart det finns en olja, men jag måste få Lantmännen att förstå att det ska vara rätt olja och inte denna
jävla bäckolja som jag nu har slagit i. Bara för att det står Agrol på dunken.

Till sist som inte har med Claas att göra. Varför ska svenska bönder hålla på och tjafsa med egen olja och produkt utveckling. Det finns så många stora oljebolag som gör detta.
Men nog tror sig SVENSKA BÖNDER SIG FÖR MER.

   TS
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Knegarn  
#77604 kanske hela traktorn är jd sånär som på hytt o form? isåfall ska du ringa dit o fråga va dom kör med för olja :D

Avatar Fallback

Re: För kall olja

massa-ved  
#77605 Hittade följande på www.fwi.co.uk sök på Hexashift.

Developed by MF/Claas partnership Gima, the Hexashift unit is the same basic gearbox as MF´s
Dyna-6 but uses different control software.

Vilket betyder att alla mekaniska delar är samma som MF och de använder knappast Agrol olja.

Kanske finns nån här som har en MF med sån växellåda?

Finns en firma här i trakterna som renoverar motorer och de tycker ungefär 😈 censur 😈
om Agrols oljor.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77644
massa-ved skrev:Vilket betyder att alla mekaniska delar är samma som MF och de använder knappast Agrol olja.

Kanske finns nån här som har en MF med sån växellåda?



MF tillhör gruppen AGCO som gör Fendt och Valtra, Fendt och Valtra säljs av LM som kör med Agrol olja. Så så långt borta är det inte...

Tror inte det är någe fel på Agrol-oljorna, vi har kört dom i en del Same och Lamborghini traktorer, ett par med fullpowershift. Och det har fungerat fint, även på vintern då vi kört en hel del flis med lastväxlare. Men visst växlar den lite segt i början när det är -20 ute men det kan man ju förvänta sig..

Nu har vi en steglös MF och i den lär det nog bli annan olja, men det pga garantier osv..

För mig känns det som om en Valtra vore den bästa traktorn i vårt klimat, även om inte en sådan känns helt rätt för mig. :wink:

Avatar Fallback

Re: För kall olja

massa-ved  
#77662 Hur många MF återförsäljare använder Agrol :???: :?:
Frågan gällde ju inte om Agrol fungerade i Same eller Lamborghini det är ganska ovidkommande för Famag utan om växellådan i MF fungerade bättre med annan olja än Claas med Agrol.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).