Skogsnyheter

Södra gör rekordresultat Q3 2022

37 inlägg 6769 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

Sandström87  
#776354 De e skillnad på att vara stor eller ekonomiskt stark. Är man för svag på massamarknaden kan man inte styra upp priset.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776355 Södras vinstdelningsmodell är anpassad för vinster som är en fjärdedel så stora som de är just nu. Exceptionella vinster kräver exceptionella utdelningar, det är därför konkurrerande aktiebolag planerar för extrautdelningar redan i höst.

Om vinsten fyrfaldigas i en bransch där löptiden för investeringar är lång så finns inte förutsättningar för att lika snabbt öka sin återinvesteringstakt, det är kanske inte ens önskvärt eftersom ingen på allvar kan tro att detta är vinstnivåer som kommer att vara längre än ett år eller två.

Det är inget fel på de stora vinsterna, de kommer från massatillverkningen och just nu står alla stjärnor rätt och pengarna väller in vad än Södra väljer att göra.

Användarvisningsbild

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

Elis76  
#776363
halvproffs skrev:En svag skogsägareförening kan inte hålla uppe priset på vikrke som en stark skogsägarförening har muskler till.

Varför kan inte Mellanskog få upp priserna på virket då när dom är så stora med 10000tals medlemmar som levererar till låga priser?
Är dom så svaga?


Mellanskog har nog tyvärr för svaga ekonomiska muskler, man har ingenting att sätta emot när priserna sjunker. Dessutom har man heller ingen egenägd industri.

Motsvarande gäller även i viss mån Norra vilket föreningen inte gjort någon hemlighet av.

Jämför man med Finland så är skogsägarföreningen Metsä helt dominerande och är de som håller uppe prisbilden.

Ett starkt Södra behövs för att hålla de privata aktiebolagen stångna.

Avatar Fallback

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776365
halvproffs skrev:Varför kan inte Mellanskog få upp priserna på virket då när dom är så stora med 10000tals medlemmar som levererar till låga priser?
Är dom så svaga?


Ingen egen industri, och de stora bolagen har mycket mer egen skog än här i söder.

Avatar Fallback

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

alias  
#776368
Mangan skrev:
halvproffs skrev:Varför kan inte Mellanskog få upp priserna på virket då när dom är så stora med 10000tals medlemmar som levererar till låga priser?
Är dom så svaga?


Ingen egen industri, och de stora bolagen har mycket mer egen skog än här i söder.


Jag satt precis och tänkte i de banorna. Att de bolagsägda industrierna har en tämligen stor egen råvarubas i sina egna fastighetsinnehav ger ju ytterligare utväxling på de inbördes styrkeförhållandena bolag/förening, då bolagen själva, till viss del, kan styra även råvaruutbudet - utöver att de kontrollerar efterfrågesidan i Mellansverige.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

generationsskifte  
#776383 Hur har utdelningarna sett ut förr i tiden när Södra gjort rekordreslutat? Föreningen har väl haft guldår förr tänker jag. Ni gamle här måste väl varit med om de 😉

Användarvisningsbild

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

Sjögård 4  
#776384
generationsskifte skrev:Hur har utdelningarna sett ut förr i tiden när Södra gjort rekordreslutat? Föreningen har väl haft guldår förr tänker jag. Ni gamle här måste väl varit med om de 😉

Avatar Fallback

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

gurka  
#776388
Sjögården skrev:Kritiken från många bygger nog på att Södra skall lyfta priset på virket så att även de som helt står utanför Södra får del av förädlingsvinsten.
Det kan jag inte tänka mig kommer att hända.. 😉


Jag tror tyvärr inte heller att Södra arbetar för att lyfta priset på råvaran, men jag tror inte att det långsiktigt är bra att skogens värde till största delen faller ut som industrivinster. Fördelningen av industrivinster är inte förutsägbart och det kommer på sikt att minska enskilda skogsägares handlingsutrymme.

Avatar Fallback

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776392
Sjögård 4 skrev:
generationsskifte skrev:Hur har utdelningarna sett ut förr i tiden när Södra gjort rekordreslutat? Föreningen har väl haft guldår förr tänker jag. Ni gamle här måste väl varit med om de 😉


Den tabellen skulle behöva knytas till bolagets vinst för samma år.

Användarvisningsbild

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

Sjögård 4  
#776393
busholle skrev:
Sjögård 4 skrev:
generationsskifte skrev:Hur har utdelningarna sett ut förr i tiden när Södra gjort rekordreslutat? Föreningen har väl haft guldår förr tänker jag. Ni gamle här måste väl varit med om de 😉


Den tabellen skulle behöva knytas till bolagets vinst för samma år.

https://www.sodra.com/sv/se/om-sodra/fi ... rapporter/

Användarvisningsbild

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

generationsskifte  
#776399
Sjögård 4 skrev:
generationsskifte skrev:Hur har utdelningarna sett ut förr i tiden när Södra gjort rekordreslutat? Föreningen har väl haft guldår förr tänker jag. Ni gamle här måste väl varit med om de 😉


150% i insatsemission år 2000? Vad hände det året?

Avatar Fallback

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776416 Sammanställde tabellen ovan med vinst på kapital. Hittade inte redovisningar längre tillbaka än 2000.

Användarvisningsbild

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

Sjögården  
#776427
generationsskifte skrev:
Sjögård 4 skrev:
generationsskifte skrev:Hur har utdelningarna sett ut förr i tiden när Södra gjort rekordreslutat? Föreningen har väl haft guldår förr tänker jag. Ni gamle här måste väl varit med om de 😉


150% i insatsemission år 2000? Vad hände det året?

Södra gjorde en stor insatsemission 2000 för att kompensera de medlemmar som betalat in en extra insatsskyldighet när Södra räddades och senare köptes loss från staten.
Det var en riktig åtgärd men jag fick inget av den … 😉

Avatar Fallback

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

alias  
#776433
Sjögård 4 skrev:
generationsskifte skrev:Hur har utdelningarna sett ut förr i tiden när Södra gjort rekordreslutat? Föreningen har väl haft guldår förr tänker jag. Ni gamle här måste väl varit med om de 😉


Jag sitter och funderar på asteriskerna vid procenttalen i den högra kolumnen för åren 2006/2007-2012, som säger att insatsemissionen endast baseras på inbetalt insatskapital för dessa år.

Jag har för mig att så har varit fallet även på senare år - minns jag fel?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Södra gör rekordresultat Q3 2022

Sjögården  
#776434 Nu gör du mig lite brydd, har för mig att insatsemissioner baserats på inbetalt insatskapital sedan det infördes.
Räntan däremot baseras på både inbetalda insatser och emitterade insatser.
Men fel kan jag ha.Det behöver kollas .. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).