Skojigt/Galet

Bonden och fåret

7 inlägg 3371 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bonden och fåret

axwell  
#77399 Saxat är S-vall Tidn. 9:e jan

Bonden och fåret

En bonde står och passar en stor flock får, som betar på fjället. Då kommer plötsligt en splitter ny BMV på vägen nedanför. En ung man i Bronikostym, Gucciskor, Ray Ban-solglasögon och YSL-slips sticker ut huvudet ur bilen och ropar till bonden:

-Om jag räknar ut hur många får du har på betet, kan jag ta med mig ett av fåren då?

Bonden tittar på killen och på den spridda flocken med får och svarar:

-Det verkar rimligt. Okej för mej.

Killen kör fram BMW:n till bonden och tar fram en Dell Notebook, slänger upp den på motorhuven och öppnar laptopen. Med hjälp av Nokias senaste 3G-telefon kopplar han upp sig mot en Nasasida på Internet. Han kontaktar ett GPS-satellitnavigationssystem, hämtar den exakta positionen och matar in den i en annan Nasasatellit. Denna skannar betesområdet med ultrahögupplösningskamera. Så öppnar han den digitala bilden i Adobe Photoshop och exporterar den till ett annat ställe på Internet, Image Processing Facility i Hamburg. Inom några sekunder få han ett e-postsvar i retur till sin Palm Pilot och där står det: Picture processed and data stored.

Så loggar han in på en MS-SQL databas via ODBC och kopplar upp ett Exceldokument med flera hundra avancerade formler. När detta är gjort kör han alla data genom e-posten till en Xircom och på ett ögonblick får han respons. Avslutningsvis skriver han ut en flersidig fyrfärgsrapport på sin miniatyr-hitech HP Color Laser Jet och kastar ett öga på sista sidan:

-Du har exakt 1586 djur, säger han.

-Faan, det stämmer. Du kan ta med ett av fåren.

Så tittar han på killen som går runt för att välja ut ett får. Han får jobba lite för att få ner vinsten i bagageluckan på BMW:n.

Då säger bonden:

-Du, om jag kan säga exakt vad du jobbar med, kan jag då få tillbaka fåret?

Killen tänker en stund och säger sen att det verkar fair och okej.

-Du är konsult, säger bonden.

-Stämmer säger killen. Hur sjuttsingen kunde du veta det?

-Det var inga problem. Du kom hit utan att någon hade bett dej. Sedan skulle du ha betalt för något, som jag redan visste. Du erbjöd dej att jobba med en fråga som ingen hade ställt. Dessutom vet du inte ett skit om den här branschen, så jag vore tacksam om du ville öppna bagageluckan och ge tillbaka min hund.

Lennart Svensson



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bonden och fåret

Naders  
#77402 :lol: :lol: :lol:
Stämmer rätt bra med verkligheten.
Hade passat i tråden för roliga historier.....

Användarvisningsbild

Re: Bonden och fåret

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77582 ...där den redan finns, om jag inte missminner mig.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bonden och fåret

Jakob_Patring  
#77602
Niking skrev:...där den redan finns, om jag inte missminner mig.
/Niklas



Det stämmer mycket bra. Jag läste igenom hela tråden för några veckor sen. Men den här historien är så pass bra och sanningsenlig, så det är bara bra att den är lätt att hitta. :grin:

Avatar Fallback

Re: Bonden och fåret

axwell  
#77614
Niking skrev:..där den redan finns, om jag inte missminner mig


S.k analytiker av roliga historier brukar med en *entalssiffra ange hur många historier det finns. Resten är varianter på redan existerande.
Räkna med att det kommer fler upprepningar om poängen tål en repris.

*Matematiskt sett har vi, med det traditionella decimalsystemet, bara tio siffror (0-9).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bonden och fåret

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77617 De mellan 5 & 7 är väl mest nötta?

Avatar Fallback

Re: Bonden och fåret

axwell  
#77629
Slurfi skrev:De mellan 5 & 7 är väl mest nötta?


Mycket troligt. Men i Slurfis hemtrakter är väl mer bekant med en lapp och en renflock, fast knorren var även då en hund. Tycker att den här var mer raffinerat uppbyggd än varianterna med kor, getter och renar.
Själv hade jag lika gärna valt någon Lexusmodell då ägarna tycks ha samma behov av att visa sin ekonomiska status.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).