Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

827 inlägg 122183 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#776093
hva555 skrev:
anersimyra skrev:10:40 in i filmen beskrivs den ventil jag talar om..🙂👍.


Det var en både snygg o intressant video. Jag fick en ny leksak idag så 246an får lugna sig fast jag funderar på att låna förgasaren från en av mina 242or för att utesluta den eller utpeka den.

Jag har bytt samtliga membran och bränslenålar på två HDC förgasare men de ger båda osäker tomgång och lite andra egenheter och jag misstänker att den där backventilen är otät..🤔

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#776094 Eller HDA..😁

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Klyv Bixby  
#776095
hva555 skrev:
anersimyra skrev:10:40 in i filmen beskrivs den ventil jag talar om..🙂👍.


Det var en både snygg o intressant video. Jag fick en ny leksak idag så 246an får lugna sig fast jag funderar på att låna förgasaren från en av mina 242or för att utesluta den eller utpeka den.


Kul 👍 vad är det för maskin och årgång? Ser jag rätt i att grävarmen kan skjutas i sidled?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#776100 John Deere 410 -78 , kan flytta det i sidled.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#776261 55an fick ny kolv och betedde som en såg ska i motsats till 246an. Tycker den känns lite sävlig på nåt sätt, hur borde den vara jämfört med en 257a?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776262 De är oftast lite snällare än 257. Sävligare är nog bra uttryckt!
55 varvar inte så fasligt men håller sitt varv rätt bra även under lite busigare förhållanden.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#776268 Har inte ljuddämparen väldigt litet utsläpp ?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776277 På 55?
Finns några olika. Bäst är de äldre med utblås likt 154, 254 etc.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Alex Strömberg  
#776278 Precis köpt en 242g som skall renoveras. Saknar kolv och cylinder. Någon som har erfarenhet av skogsverktygs cylindersats? Frågade vem som tillverkat den och de visste inte själva...

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#776279
Alex Strömberg skrev:Precis köpt en 242g som skall renoveras. Saknar kolv och cylinder. Någon som har erfarenhet av skogsverktygs cylindersats? Frågade vem som tillverkat den och de visste inte själva...

Om du vill ha en 242 för att veta hur en 242 är så ska du nog ha original. Eftermarknads är oftast lite off på porttider och klämspalt.

Är cylindern körd, eller går den att rädda?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Alex Strömberg  
#776280
Williamm skrev:
Alex Strömberg skrev:Precis köpt en 242g som skall renoveras. Saknar kolv och cylinder. Någon som har erfarenhet av skogsverktygs cylindersats? Frågade vem som tillverkat den och de visste inte själva...

Om du vill ha en 242 för att veta hur en 242 är så ska du nog ha original. Eftermarknads är oftast lite off på porttider och klämspalt.

Är cylindern körd, eller går den att rädda?

Jo de vet jag, oem är alltid bäst. Får inte med cylinder alls.

Hade inte tänkt på eftermarknads delar om de fortfarande gick att köpa allt genom Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#776281 Det går att hitta nya originalcylindrar och kolv på nätet men då får man betala en rejäl slant. Enbart en originalkolv till en 444/44 går på drygt 1000:- spänn..🤑🤑🤑🤑😳

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#776282
Alex Strömberg skrev:
Williamm skrev:
Alex Strömberg skrev:Precis köpt en 242g som skall renoveras. Saknar kolv och cylinder. Någon som har erfarenhet av skogsverktygs cylindersats? Frågade vem som tillverkat den och de visste inte själva...

Om du vill ha en 242 för att veta hur en 242 är så ska du nog ha original. Eftermarknads är oftast lite off på porttider och klämspalt.

Är cylindern körd, eller går den att rädda?

Jo de vet jag, oem är alltid bäst. Får inte med cylinder alls.

Hade inte tänkt på eftermarknads delar om de fortfarande gick att köpa allt genom Husqvarna.

Så din är skuren bortom räddning?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Alex Strömberg  
#776284 Har ingen cylinder att rädda.
De på bilden är vad jag har. Därför jag är ute efter ny cylinder.

Tar an de som ett litet projekt samt utmaning. Kan inte bara gå till jobbet och beställa allt jag behöver med denna såg.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#776285
Alex Strömberg skrev:Har ingen cylinder att rädda.
De på bilden är vad jag har. Därför jag är ute efter ny cylinder.

Tar an de som ett litet projekt samt utmaning. Kan inte bara gå till jobbet och beställa allt jag behöver med denna såg.

Aha! Några sådana har jag liggandes som delsåg. Eller att bygga på om jag hitta en cylinder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).