Skogsmiljö och Trädlära

Skador av granbarkborrar

21 inlägg 9800 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
coldrealety  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7726 Vi har varit på SVS:s träff om granbarkborrana och där sa dom också att man fick fermonpåsarna gratis genom Södra, men inget att Södra skulle spruta. Dom ville att så många som möjligt skulle ta sprutlicens så att man kunde hjälpas åt att spruta.
Min arbetskollega hade dock hjälp av Södra för att fixa sina skador, som var rätt så omfattande. Dom avverkade ca 100 kubik granbarkborreangripna träd och ca 60 kubik vindfällen från Per. Detta var på ca 40 ha i mitten av skåne. Dom skulle också bygga och spruta fällor.

Dock hade man på grannfastigheten (som ägs av ett större gods) inte tagit hand om stormfällena sedan Gudrun eller Per. Södras inspektor hade gått igenom även där och kollat skadorna och sa att han tänkte anmäla dom till SVS för att inte plockat undan vindfällena.
Det är ju trist för en fastighetsägare som sköter sin skog om grannen skiter i sitt och man får skador tack vare hans slarv. Men frågan är vad SVS kan göra åt det, i vilket fall som helst är ju skadan redan skett.

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7730 Vi har en i byn som har sådan sprutlicens så vi kommer att spruta själva...

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7761 Plockade bort 3-4 träd i somras. Under vintern har jag huggit upp kanske 10 döda trad, så det har inte varit så farligt på mina 35 ha här i Södra Älvsborg - än...

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9789 I vintras plockade jag nog ner 80fub barkborreträn som var fullpepprade med borrar o larver men nu har jag varit ute och huggt endel men har många till att ta.
Skulle tro att ja har ca 50 fub till totalt, detta på en fastighet i södra småland.
Har åkte runt med Jeepen och sprutat med färg för att lättare hitta dom när jag kommer o hugger.
Får lite snabbare överblick då 8)

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10816 Det går fort!

Måndag den 16/7 hittade jag en gran som började bli brun i barren men hade en del grönt kvar.

En vecka senare den 23/7, tog jag ned granen som då hade blivit helt brun. Markerna är blöta i mina trakter, så jag bestämde mig för att barka. Dock hittade jag inga larver, bara ett fåtal utvecklade borrar. Övriga var redan borta. Vart de tagit vägen visar sig väl....

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10858
Röjkvist skrev:Hos oss är det inga stora angrepp, södra Östergötland.
Det ska dock bli intressant att höra naturmupparna när
sk skyddade områden består av enbart döda granar.

vi kör i södra östergötland och på vissa stället där det är reservart har sködaren bara fått köra igenom träden till barken har släppt o sen lämnat trädet. själv tycker jag det finns ganska gott om granbarkbore häromkring..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).