Motorsåg och handhållet

Bäst årsmodell av 242?

8 inlägg 1072 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bäst årsmodell av 242?

Alex Strömberg  
#775954 Hej på er. Ska försöka få tag i en 242 så man kan se vad de går för.

Vet att många här är väldigt frälsta i dem och då är min fråga, vilken årsmodell ska man försöka hitta få tag i så man får en så bra upplevelse som möjligt? Kanske är ju nyare desto bättre?
Alla kanske är bra men föredrar att ha den bästa varianten av saker om de går.

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bäst årsmodell av 242?

Tralsmo  
#775959 Ja köpte ju en 242 för ett tag sen.
Minns inte exact men va nog en bit in på 90 på den årsmodellen.

Anledningen att ja köpte den va att farsan köpte en sån efter mycke om å men.
HAN körde Jonsered på 70tal. Va nog rätt nöjd me de för han körde partner på 60tal.
Det ja minns (så lien ja va) han va inte nöjd me partner. Han va proffshuggare på heltid, då på 60tal.

Hur de egentligen va me de vet ju inte ja egentligen men man har ju hört från massa håll att 242 är en riktigt bra såg.

Hursomhelst så va ja ju så "jävla dumm" så ja bytte bort den 242 farsan köpte mot en ny 346runt 2002.
Det korkade va ju att ja inte behöll 242an.

Nu har ja Alla fall köpt en 242, för betydligt mer än ja bytte bort farsans för.

Ja har kapat lite rotben me den än så länge.
Att det är en kvalitetssåg går nog inte å tjafsa bort.
Om den klår min stihl 201 , det gör den definitivt inte.
Men så enkelt ä det nog inte. Skulle ja köra allround så skulle nog 242 va ett snäpp bättre.
Men ja har som sagt bara kapat rotben hittills.

Användarvisningsbild

Re: Bäst årsmodell av 242?

Alex Strömberg  
#775960
Tralsmo skrev:Ja köpte ju en 242 för ett tag sen.
Minns inte exact men va nog en bit in på 90 på den årsmodellen.

Anledningen att ja köpte den va att farsan köpte en sån efter mycke om å men.
HAN körde Jonsered på 70tal. Va nog rätt nöjd me de för han körde partner på 60tal.
Det ja minns (så lien ja va) han va inte nöjd me partner. Han va proffshuggare på heltid, då på 60tal.

Hur de egentligen va me de vet ju inte ja egentligen men man har ju hört från massa håll att 242 är en riktigt bra såg.

Hursomhelst så va ja ju så "jävla dumm" så ja bytte bort den 242 farsan köpte mot en ny 346runt 2002.
Det korkade va ju att ja inte behöll 242an.

Nu har ja Alla fall köpt en 242, för betydligt mer än ja bytte bort farsans för.

Ja har kapat lite rotben me den än så länge.
Att det är en kvalitetssåg går nog inte å tjafsa bort.
Om den klår min stihl 201 , det gör den definitivt inte.
Men så enkelt ä det nog inte. Skulle ja köra allround så skulle nog 242 va ett snäpp bättre.
Men ja har som sagt bara kapat rotben hittills.

Om en 242 är slöare än en 201 så blir de ingen 242.. känns orimligt dock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bäst årsmodell av 242?

hva555  
#775965 Kanske värt att kolla

Avatar Fallback

Re: Bäst årsmodell av 242?

Bosse1  
#775966 Här går det att jämföra partnummer iallafall.

totte - Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna 242

Avatar Fallback

Re: Bäst årsmodell av 242?

Tralsmo  
#775968
Alex Strömberg skrev:
Tralsmo skrev:Ja köpte ju en 242 för ett tag sen.
Minns inte exact men va nog en bit in på 90 på den årsmodellen.

Anledningen att ja köpte den va att farsan köpte en sån efter mycke om å men.
HAN körde Jonsered på 70tal. Va nog rätt nöjd me de för han körde partner på 60tal.
Det ja minns (så lien ja va) han va inte nöjd me partner. Han va proffshuggare på heltid, då på 60tal.

Hur de egentligen va me de vet ju inte ja egentligen men man har ju hört från massa håll att 242 är en riktigt bra såg.

Hursomhelst så va ja ju så "jävla dumm" så ja bytte bort den 242 farsan köpte mot en ny 346runt 2002.
Det korkade va ju att ja inte behöll 242an.

Nu har ja Alla fall köpt en 242, för betydligt mer än ja bytte bort farsans för.

Ja har kapat lite rotben me den än så länge.
Att det är en kvalitetssåg går nog inte å tjafsa bort.
Om den klår min stihl 201 , det gör den definitivt inte.
Men så enkelt ä det nog inte. Skulle ja köra allround så skulle nog 242 va ett snäpp bättre.
Men ja har som sagt bara kapat rotben hittills.

Om en 242 är slöare än en 201 så blir de ingen 242.. känns orimligt dock.



De va ju inte riktigt så ja menade.
Läs va ja skriver istället.

Ja skulle inte byta 201 mot en 242 om ja får ha flera sågar.
Skulle ja bara ha en så valde ja 242.
Visst de Ä inte lätt å va tydlig i det här sällskapet.

Användarvisningsbild

Re: Bäst årsmodell av 242?

Andpers  
#775996 Jag har 3 st 242:or, en -88:a, en -91:a (tror jag, serienumret saknas men toppkåpan är daterad slutet på -90) och en -97:a.
Har dessutom 2 st 238:or.
Alla dessa sågar är inköpta begagnade. -88:an ser ganska välanvänd ut, -91:an är en HPD (HopPlockade Delar) där motorn inte ser särskilt mycket använd ut, medan -97:an verkar nästan oanvänd.
Båda 238:orna har inte gått särskilt mycket att döma av färgskrapet på motorhuset.

Nåväl, -88:an låter annorlunda än -91:an och -97:an på tomgång och den svarar något segare på gaspådrag. I mitt tycke påminner -88:an ganska mycket om 238:orna, bara att den är lite starkare. Den är dessutom lättare att dra igång än -91:an och -97:an, som båda nästintill hugger när man drar i startsnöret. Det känns som att -91:an och -97:an har högre kompression.

Sågningsmässigt upplever jag ingen större skillnad mellan de tre 242:orna, möjligen att -88:an är lite svagare - fast det skulle man behöva en mätning för att veta säkert.

Användarvisningsbild

Re: Bäst årsmodell av 242?

Alex Strömberg  
#775999
Andpers skrev:Jag har 3 st 242:or, en -88:a, en -91:a (tror jag, serienumret saknas men toppkåpan är daterad slutet på -90) och en -97:a.
Har dessutom 2 st 238:or.
Alla dessa sågar är inköpta begagnade. -88:an ser ganska välanvänd ut, -91:an är en HPD (HopPlockade Delar) där motorn inte ser särskilt mycket använd ut, medan -97:an verkar nästan oanvänd.
Båda 238:orna har inte gått särskilt mycket att döma av färgskrapet på motorhuset.

Nåväl, -88:an låter annorlunda än -91:an och -97:an på tomgång och den svarar något segare på gaspådrag. I mitt tycke påminner -88:an ganska mycket om 238:orna, bara att den är lite starkare. Den är dessutom lättare att dra igång än -91:an och -97:an, som båda nästintill hugger när man drar i startsnöret. Det känns som att -91:an och -97:an har högre kompression.

Sågningsmässigt upplever jag ingen större skillnad mellan de tre 242:orna, möjligen att -88:an är lite svagare - fast det skulle man behöva en mätning för att veta säkert.

Då satsar jag på en så ny som möjligt, en XPG skulle vara att föredra. 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).