Socialt (mer om oss)

Tråden för oss cyklister

260 inlägg 80349 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Avslutat-02  
#659192 Kuggdreven brukar gå att flytta över....
Eller köpa komplett från början..

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Williamm  
#659194 Tack!

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

totte  
#659212 Håller med röjarn, byt. Har det börjar skeva så illa så blir det bara värre.

Växelkasetten kan man skruva loss. Jag utgår från att det är kedjeväxel på den. Byta bara fälgen innebär att man måste montera och spänna upp ekrarna. Det är ett mycket kinkigt hantverk som kräver en hel del övning och helst kunnig handledning för att lära sig.

Så antingen låta ett proffs byta fälg eller byta hela hjulet, är mitt råd.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Williamm  
#659228 Då byter jag hela hjulet och flyttar över kuggarna (ja det är kedjeväxel)

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Williamm  
#662979 Nu har jag bytt hjul. kugg-kransen på det nya(beg) var samma. Jag bytte också bromsbackar, kedja, framhjul, och servade trampnavet som knakade lite, så nu håller det nog tre år till sedan blir det byte.

Den känns som en ny Cykel! Reagerar snabbare och de nya hjulen är stabilare.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

totte  
#662994 Bra jobbat! Gott när åtgärderna ger resultat.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Williamm  
#663110 Men jag glömde byta kuggkrans fram... så Kedjan hoppar av hela tiden så jag vågar inte köra den innan den är bytt.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775575 Tänkte blåsa liv i tråden. Finns det några Zwiftare här?

Själv har jag just slutfört ett 60 minuters grupp-pass på ca 2W/kg (klass D). Gjordes på min Monark Evo.

Edit länk till Zwift https://us.zwift.com/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

svampbob  
#775795 Lite roligt kan man ha med en spritpenna 😉

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775875 Några kompisar har börjat köra FulGaz, är väl snäppet över Zwift?

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776099 Det finns ett antal virtuella träningsplattformar för både cykling och löpning. Men för stationär cykling tror jag att Zwift fortfarande är störst.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

svampbob  
#795863 @Niking har du sett det här?

https://www.renehersecycles.com/bq-tire-test-results/

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795869 Alltid intressant med däckval. Finns många saker att beakta där.

Å tack vare att både skivbromsar och gravel slår igenom, så sker en utveckling mot bra däck med 30-45 mm bredd. En bredd som även passar för många vardagscyklister.

Det var ju inte så länge sedan som racercyklisterna körde på 19 mm breda däck...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

anersimyra  
#795910 Vet du hur tusan det kommer sig att ett däck/slang behåller trycket betydligt längre med en gammal hederlig ventil med ventilgummi jämfört med dessa ”racerventiler?” Jag tycker inte att jag gör annat än att ständigt pumpa sambons cykel och den har då en sådan ”racerventil.” Det har varit lika på de tre cyklar hon ägt de senaste tio åren. Däremot så kan min gamla cykel med en ventilgummiventil hålla trycket i många månader i jämförelse..🙂

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795935 Presta-ventiler, i dagligt tal benämnd "racerventil", är ju gjorda för högt tryck i däcken. Inte ovanligt med 6-8 bar i 23-28 mm smala racerdäck. Dunlop-ventiler ("vanliga" cykelventiler på bl.a. standardcyklar), är gjorda för 3-4 bars lufttryck. Det blir alltså en större tryckgradient med hårdpumpade racerdäck.

Det är dessutom vanligt med lätta (och tunna) slangar på racercyklar, som lättare får pyspunka. Särskilt lätta latex-slangar är ökända för att ha inbyggd pyspunka och kan ibland behöva pumpas några gånger per dag under långa turer.

PS! Kan du inte lära din fru att själv pumpa däcken. 😀
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).