Traktorer och processorer

Kopparbrickor 27x36 mm x2 mm

8 inlägg 1591 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kopparbrickor 27x36 mm x2 mm

Kariknallen  
#775671 Hej,
Jag har fått läckage i servostyrningen på min Zetor 6245. Det finns en tryckkoppling från utgången från servopumpen där brickorna har storleken innerdiameter 27 mm, ytterdiameter 36 mm och tjocklek 2 mm.
Har försökt att få tag i sådana brickor hos Olssons i Ellös men de kan inte skaffa sådana. Inte heller Zetors nya generalagent bryr sig, de svara inte på mail.
Tänkte då att jag skulle göra några kopparbrickor i svarven men då behövs glödgad kopparplåt, 2 mm tjock. Har endast hittat sådan i storlek 2000x1000 mm. Har hittat halvhård kopparplåt, 1.5 mm tjock men halvhård är tydligen olämplig till kopparbrickor.
Någon har föreslagit att jag ska glödga de gamla brickorna men det ska ske under kvävgas vilket jag inte har.
Har nu funderingar på om jag kan använda ej hårdnande tätningsmassa på de gamla brickorna fast det kanske blir för varmt för sådan massa?
/Harald



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kopparbrickor 27x36 mm x2 mm

Bert1  
#775676 Går det inte med vanlig kopparbricka eller en Tredobricka?

Användarvisningsbild

Re: Kopparbrickor 27x36 mm x2 mm

Kariknallen  
#775680 Hej och tack för svar! Jag har hittat en grossist som har kopparbricka 27x34x1.5 men de vill inte sälja till mej.
Tredobricka borde ju vara ett alternativ som jag inte funderat på!
Tack för tipset!
/Harald

   TS
Avatar Fallback

Re: Kopparbrickor 27x36 mm x2 mm

axwell  
#775695 Vet inte det exakta måttet på tredobrickor, kallas gummistål på Swedol.

https://www.swedol.se/gummistlbrickor-m ... 00670.html

Avatar Fallback

Re: Kopparbrickor 27x36 mm x2 mm

Tralsmo  
#775697 Ja kollade i mitt sortiment.

Tredo köpta på Swedol.

Ytter dia 35, inner dia knappt 27 å tjocklek 2,5 mm.

Går säkert få på på dia 27.

Avatar Fallback

Re: Kopparbrickor 27x36 mm x2 mm

Ingoberra  
#775701 Närmsta hydralik firma lär ha en m27 bricka på lager. Eller så glödgar du brickan med en enkel propanbrännare
Senast redigerad av Ingoberra tis 18 okt 2022, 17:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kopparbrickor 27x36 mm x2 mm

Tralsmo  
#775702 Håller me föregående talare.

Men är du säker på att det ä felet.

Nu är de ju enkelt (antar ja) å prova både tredo å glödgning innan man krånglar till de me nåt annat.

Går ochså å prova åha nån till att svarva till en alubricks.

Användarvisningsbild

Re: Kopparbrickor 27x36 mm x2 mm

totte  
#775761 Behövs ingen kvävgas för att glödga koppar. Bara att blåsa på med en brännare eller gassvets. Blir lite svartoxiderade bara men det påverkar inte funktionen.

Använd för jisse namn inte icke hårdnande tätningsmassa när det handlar om hydraulik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).