Öppna kategorin

Kräftor

10 inlägg 2099 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kräftor

Skogsjacke  
#775187 Hej alla medlemmar, jag och en kompis ska försöka få till ett kräftfiske för eget bruk. Platsen är södra Norrlandskusten , vattenprover vad gäller pH och syresättning ska va ok . Vissa påstår att kräftor kan vara könsmogna redan vid två års ålder. Vår tanke var att sätta ut ett trettiotal av ett , två och treåriga kräftor plus ett till två hundra kräftyngel . Har ni gjort nåt liknande och hur gjorde ni . Utsättningen gäller naturligtvis flodkräfta. Tacksam för förslag på tillvägagångssätt, årstid osv . Skogsjacke



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Kräftor

jannee  
#775197 Om det ska bli något av din kräftodling måste du köpa kräftor med en storlek av MINST 7 cm men helst uppåt 10 cm.
Flodkräftor växer inte alls så snabbt som signalkräftor, dessa får dessutom EJ spridas mer.
Köp MINST ett femtiotal - 40 honor och 10 hannar, du kan säkert finna någon som fiskar kräftor, flyttas med fördel EFTER skalömsningen vilket sker under Juli - Augusti.
M.a.o. September är en ypperlig månad.

Användarvisningsbild

Re: Kräftor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775206 Det viktiga är att de går i en sump någon vecka. Annars drar de direkt. Kanske inte yngel men vuxna kräftor dra direkt.

Användarvisningsbild

Re: Kräftor

Skogsjacke  
#775213 Glömde skiva att vi även ordnat skydd för kräftor/yngel i form av täckdikningsrör ock takpannor i tegel . Vattnet är en bäck som är tre till fem meter bred .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kräftor

Skogsjacke  
#775216 Är det för sent att sätta ut dom nu i mitten av av oktober , så här långt norrut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kräftor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775218 Nä det går bra. Men har de just lagt rommen kan de vara lite tjuriga att få i burarna

Avatar Fallback

Re: Kräftor

jannee  
#775224 Desto kallare vattnet blir desto trögare och mindre pigga på att äta brukar kräftorna vara, m.a.o mer svårfångade.
Tror att parningen som sker i September/October även spelar en viss roll.
För att se skillnad på kräftorna har honorna bredare stjärt, hannarna 2 s.k. extraben under stjärten, hannarna har också bredare/kraftigare klor.
Ovan är mina egna erfarenheter

Användarvisningsbild

Re: Kräftor

Skogsjacke  
#775259 Tror ni att det är bortkastat att sätta ut kräftyngel tillsammans med vuxna kräftor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kräftor

Amatörhuggare 62  
#775273 Dom stora, kanske sätter i sig dom små?
Och minkfällor , om ni har såna .

Avatar Fallback

Re: Kräftor

jannee  
#775299 Det är småkräftorna som tar de större.
Det är fisken som tar småkräftorna.
Minken/hägern plockar resten :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).