Öppna kategorin

Dagens tips.

241 inlägg 84839 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

molnia  
#775103 Detta var en trevlig tråd med många bra råd och tips. Det med skriva ut och laminerad virkeslistorna är en bra ide. Har vi gjort men ska inför nästa huggartillfälle beskära och komprimera storleken på lapparna så de passar spidigt i en "liftkorts-jojo" 👍

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Erre  
#783183 För alla med barn som har mobil eller padda.
Frågesport utan krabb.
1670615735_screenshot_20221209-191415.png

1670615741_screenshot_20221209-192643.png

1670615744_screenshot_20221209-202058.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

tallen100  
#783665 Lite sent men ändå.
Tänkte tipsa om att se backby-anders julkalender på youtube, och även hans youtube kanal med längre filmer.
Där får man många bra tips om det mesta från hans verkstad, allt från sågverk, smide, byggnationer m.m....
Han kan fixa det mesta och dessutom sitter han i rullstol och är förlamad från mitten av bröstet och ner, men det är inget som hindrar honom...

Här är lucka 1.


Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

anersimyra  
#783668
1670858888_fb4ef362-48cd-4d5a-8700-460030a933d7.jpeg
tallen100 skrev:Lite sent men ändå.
Tänkte tipsa om att se backby-anders julkalender på youtube, och även hans youtube kanal med längre filmer.
Där får man många bra tips om det mesta från hans verkstad, allt från sågverk, smide, byggnationer m.m....
Han kan fixa det mesta och dessutom sitter han i rullstol och är förlamad från mitten av bröstet och ner, men det är inget som hindrar honom...

Här är lucka 1.


Finns där månne någon reparationshandbok för en 550 bakom någon lucka..🤣🤣🤣

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

tallen100  
#783670
anersimyra skrev:
1670858888_fb4ef362-48cd-4d5a-8700-460030a933d7.jpeg
tallen100 skrev:Lite sent men ändå.
Tänkte tipsa om att se backby-anders julkalender på youtube, och även hans youtube kanal med längre filmer.
Där får man många bra tips om det mesta från hans verkstad, allt från sågverk, smide, byggnationer m.m....
Han kan fixa det mesta och dessutom sitter han i rullstol och är förlamad från mitten av bröstet och ner, men det är inget som hindrar honom...

Här är lucka 1.


Finns där månne någon reparationshandbok för en 550 bakom någon lucka..🤣🤣🤣

Tror inte det 🤣
Men jag kan tipsa dej om att sprätta bort dom där plastflärparna/spännarna som sitter på sidan så lossnar hela kåpan, så slipper du slå hål på den för att komma åt luftfiltret 👍 😂😆

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

JensSkoog  
#783671
anersimyra skrev:Finns där månne någon reparationshandbok för en 550 bakom någon lucka..🤣🤣🤣

Och så säger dom att Stihlsågar är plastiga :D
Silvertape fixar allt har jag hörd.
Tappad du den ner från ett träd, elle har du körd över den, @anersimyra?

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

anersimyra  
#783672 Sågen som är kamratens helt nya 550 gillade inte att bli ”trampad på” av forden..🤣🤣 jag får väl pröjsa skadorna men vi får se hur det blir med den saken. Två kamrater hade utan att jag visste om det ställt sina sågar framför bilen. När jag skulle flytta bilen så ser jag att firmans äldsta skruttigaste 550 står några meter bort i linje med vänster framhjul. Jag håller då ut ordentligt till höger och där står såklart firmans splitter nya 550 och säger ingenting..🤔 ljudet när den mosas blir dock riktigt högljutt och inte så lite komiskt..🤣🤣🤣

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783684 Anersimyra! Den extra ventilationen vid kåpan, är den till för att förhindra att 550in skär? 😉 😎
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Williamm  
#783685 Tur det är i plasten och inte vevhuset som går up på andra sidan.

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

anersimyra  
#783706
Williamm skrev:Tur det är i plasten och inte vevhuset som går up på andra sidan.

Det kan finnas skador i motorhalvornas yttre delar där plasten är infäst..😮

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

anersimyra  
#783707
Niking skrev:Anersimyra! Den extra ventilationen vid kåpan, är den till för att förhindra att 550in skär? 😉 😎
/Niklas

Nja, snarare en extra servicelucka..😃👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783719
anersimyra skrev:
Niking skrev:Anersimyra! Den extra ventilationen vid kåpan, är den till för att förhindra att 550in skär? 😉 😎
/Niklas

Nja, snarare en extra servicelucka..😃👍

Ok! 😉 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785604 Granen är lite kort i roten. Att ta ett grenvarv till blir inte bra.

Så den satt fast i skruvarna utan styrsel när den kläddes.

Två rörepinnar till målarfärg och två strips senare.
1671728587_20221222_165816.jpg
Så nu är det lite styrsel i granen. Så nu håller den sig rak om man inte rör den i alla fall. 🌲

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Järnoxen  
#787776 Om du ska sy lagningslappar på huggarbyxorna, lägg då en bit kartong från ett flingpaket eller liknande mellan yttertyget och sågskyddet så slipper man göra om allt för att man har sytt i sågskyddet.

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

HannuRöj  
#801674 En strumpa funkar bra som förvaring för olika lastband. Har även någon gång hänt att strumpan på bandet har behövt som trasa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).