Öppna kategorin

Tabort spröjs fönster

11 inlägg 2388 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tabort spröjs fönster

SkogsBasse  
#774994 Någon som vet hur man får loss dessa spröjs?
1665752136_sproejs.png

Har provat att dra hårt rakt ut men de ville inte släppa.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Tabort spröjs fönster

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774998 De ska bara dras rakt ut. Ta en mejsel till hjälp och lirka ut dom.

Användarvisningsbild

Re: Tabort spröjs fönster

hlb  
#774999 Är bara en plastplopp i en plasthållare, men kan bli hårda. Mölligen värma försiktigt med en varmluftspistol. Silikonfett eller vaselin före montage.

Avatar Fallback

Re: Tabort spröjs fönster

Hema  
#775007
hlb skrev:Är bara en plastplopp i en plasthållare, men kan bli hårda. Mölligen värma försiktigt med en varmluftspistol. Silikonfett eller vaselin före montage.

Ja eller vänta till sommaren. :)

Användarvisningsbild

Re: Tabort spröjs fönster

SkogsBasse  
#775024 Tackar, ska ta fram min inre hulk imorgon och dra hårdare :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tabort spröjs fönster

r93  
#775038 Räkna med att hälften går sönder!

Men dom är inte dyra att köpa, desto krångligare att spika dit.

Avatar Fallback

Re: Tabort spröjs fönster

Hema  
#775042 Tror att denna minikofot hade funkat bra.
https://www.bygghemma.se/verktyg-och-ma ... i/p-427205

Användarvisningsbild

Re: Tabort spröjs fönster

halvproffs  
#775135 Jag har likadana spröjs och nog sitter dom rejält men om du tar i så lossnar dom. Bryta med kofot eller skruvmejsel så slinter man väl så det blir en spricka i glaset? 😢

Avatar Fallback

Re: Tabort spröjs fönster

Hema  
#775175
halvproffs skrev:Jag har likadana spröjs och nog sitter dom rejält men om du tar i så lossnar dom. Bryta med kofot eller skruvmejsel så slinter man väl så det blir en spricka i glaset? 😢

Ett proffs som du, hade ju med fördel lagt något skyddande mothåll mot glaset. Masonitskiva, spackelspade?

Användarvisningsbild

Re: Tabort spröjs fönster

halvproffs  
#775181
Hema skrev:
halvproffs skrev:Jag har likadana spröjs och nog sitter dom rejält men om du tar i så lossnar dom. Bryta med kofot eller skruvmejsel så slinter man väl så det blir en spricka i glaset? 😢

Ett proffs som du, hade ju med fördel lagt något skyddande mothåll mot glaset. Masonitskiva, spackelspade?


Tror du att fönstertillverkarna har gjort så att det behövs ett litet koben eller skruvmejsel? Nä, det är nara att ta i lite med fingrarna så lossnar spröjset.

Avatar Fallback

Re: Tabort spröjs fönster

Hema  
#775184 På ett nytt fönster, solklart nej. Men äldre funkar inte lika bra. Plasten blir spröd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).