Motorsåg och handhållet

Vedsåg med lite kubik

48 inlägg 7398 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#774663 Tack för så svar, inte vad jag ville höra m ern ingen skugga över logosol, är ju en klyvsåg de egentligen säljer. De hade ju även kapkedjor i korrekt utförande att erbjuda.

Får helt enkelt köra slut på den kapkedjan innan det svärdet åker på sågverket istället. Inser ju att jag troligtvis vill ha den tuffa kedjan😎

Skulle dock tro sågen överglänser min gamla 280 även med fjantkedjan, trots allt en tysk ingenjör som gjort valet möjligt😁

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Alex Strömberg  
#774666
morco skrev:Tack för så svar, inte vad jag ville höra m ern ingen skugga över logosol, är ju en klyvsåg de egentligen säljer. De hade ju även kapkedjor i korrekt utförande att erbjuda.

Får helt enkelt köra slut på den kapkedjan innan det svärdet åker på sågverket istället. Inser ju att jag troligtvis vill ha den tuffa kedjan😎

Skulle dock tro sågen överglänser min gamla 280 även med fjantkedjan, trots allt en tysk ingenjör som gjort valet möjligt😁

Du vill nog klyva med "fjantkedjan". Kräver mindre från sågen och tar ett mindre snitt.

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#774673 Absolut, men jag har en en elsåg på sågverket som svärdet åker på isåfall, så visst klyver jag med 1,3 svärdet

Det blir ju isåfall drevbyte på 391:an och renodlad vedsåg.

Funkar det bra med 1,3 svärdet i vedhögen vore det ändå trevligt att kunna lägga på klyvkedjan ibland. Sågar upp en ansenlig mängd eldstubbar varje år och där skulle klyvkedja göra sig bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Williamm  
#774675
Alex Strömberg skrev:
morco skrev:Tack för så svar, inte vad jag ville höra m ern ingen skugga över logosol, är ju en klyvsåg de egentligen säljer. De hade ju även kapkedjor i korrekt utförande att erbjuda.

Får helt enkelt köra slut på den kapkedjan innan det svärdet åker på sågverket istället. Inser ju att jag troligtvis vill ha den tuffa kedjan😎

Skulle dock tro sågen överglänser min gamla 280 även med fjantkedjan, trots allt en tysk ingenjör som gjort valet möjligt😁

Du vill nog klyva med "fjantkedjan". Kräver mindre från sågen och tar ett mindre snitt.

"fjantkedjan" är rejäl jämfört med Batterisåhgarnas "fjaskofjantkedjor" 325mini och 1/4 delning

Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

totte  
#774678
Alex Strömberg skrev:
totte skrev:Delningen är alltså avståndet mellan länkarna när kedjan ligger rak. Om nu kedjan böjs för att gå runt ett drev så beror det på hur långt det är från nitarna ner till ytan på drevet hur långt det skall vara mellan "kuggarna".

Delning är avståndet mellan 3 nitar delat på 2 i tum.

Är drivlänkarna som skiljer i storlek som i sig går ner i nosen på svärdet och i drevet. Där med så kan man inte blanda.


Ja, det är ju precis det jag säger. Och att man mäter delningen så vet vi. Delningen är genomsnittet av länkavståndet.

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

erik  
#777591 Hej @morco!

Lite sen på bollen, men om du inte köpt nytt drev till sågen så tror jag inte du behöver göra det heller för att köra med standard 3/8" (1,6mm).

Logosol säljer ju en 661a som är special för dem, och den har ett ringdrev för 3/8"p (1,3mm) och vanliga muttrar för kåpan vilket inte standard 661 har. Detta ringdrev passar inte standard 3/8".

391an som Logosol säljer är däremot inte någon "Logosol edition" utan den vanliga och har alltså drev för standard 3/8".

Det stämmer såklart som flera säger att det är olika djup för drivlänkarna i drevet beroende på om det är gjort för 3/8" eller 3/8"p men det betyder bara att du har "för djupa" spår nu - och det verkar ju funka bra ändå, jag har sågat ganska mycket med min 391a och bara med 3/8"p (både kap och klyv). Mätte på kul på 201an och 391an (inköpt av Logosol) och det skiljer nästan 2mm i djup på på dreven (ca 5 vs 7mm till botten med skjutmåttet stående på två "drevtänder").

Det jag däremot hört är att man inte rekommenderar att hålla på och byta mellan 1,3 och 1,6mm svärd och kedjor när man väl börjat slita in drevet, detta då kedjorna själva käkar sig in i drevet över tid. Hur mycket sanning det ligger i detta vet jag inte (och även om det stämmer så gissar jag att det inte räcker att du bara kör slut på två 1,3 mm-kedjor på drevet för att det ska bli så deformerat).

Brasklapp för att det såklart kan vara så att Logosol ändrat något sedan jag köpte min såg, men det lät ju inte så när du pratade med dem.

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#777614 Aldrig för sent att komma in med bra och relevanta svar, jag har ännu inte köpt nytt drev utan tänkte vid tillfälle åka in med sågkroppen till lokala handlaren och prova lägga på en 3/8” kedja med 1,6mm drivlänk. Tänkte isåfall bara köra slut på den 3/8 P jag köpte med och sedan köpa ett nytt svärd och kedja.

Har kört lite men det känns inte riktigt som ”smala” kedjan tar för sig så mycket som sågen orkar dra, kan lägga på rätt mycket tryck utan att den tappar varv. Ska testa ta ner ryttarna något jämfört med ny ur kartong.

Det stämmer säkert att man inte ska växla drivlänksbredd, syns tydligt på några av mina sågar att länkarna käkar in sig lite i dreven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777719
morco skrev:
Har kört lite men det känns inte riktigt som ”smala” kedjan tar för sig så mycket som sågen orkar dra, kan lägga på rätt mycket tryck utan att den tappar varv. Ska testa ta ner ryttarna något jämfört med ny ur kartong.

Tycker du den presterar sämre än ur lådan kanske fokus bör vara på filning av tand hellre än ryttare.

En ny kedja är ett bra ämne men presterar inte fullt ur lådan då den är lite handikappad från fabrik.

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#777721 Kan vara så men jag har filat kedjan en gång så jag får nog inte till det mycket bättre än fabriksskärpa 😀

Kan det inte vara så att en kedja från början har rätt höga ryttare för hårda trädslag, går ju liksom inte öka höjden på ryttarna om man direkt med ny kedja tex vill hugga frusen ek? Har för mig att Husqvarnas kedjor hade rätt höga ryttare från start, dock iofs inte X-cut som jag tycker är rätt arg direkt från förpackning....

Men borde egentligen inte en såg i storlek med 391:an trivas bättre med en grov 3/8 kedja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777757 Ju hårdare trä, ju högre ryttare o skärpa.
Vet inte om 391 trivs bättre med 3/8.
Det får man prova.
Men mejseltand är nåt du ska klura på då det är bättre i kap.

Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

anersimyra  
#777766 I går monterade en arbetskamrat en ny stihl semichisel i stor 3/8 och den kedjan var bedrövligt dålig. Den ena sidans tänder var korrekt slipade men på motstående sida var tänderna endast delvis slipade. Från mitten och ner till tandbotten fanns överhuvudtaget ingen egentlig egg och ytan var grovt skrovlig..🤔

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#777774 Ja, det är ju riktigt illa… får väl öppna och kolla innan affär😳

Full mejsel tand är tanken och är även vad jag har på min ”lilla” 3/8, kommer inte ihåg vad den hette men den tuggar nog så bra den kan.

Min fundering är väl snarare om grov har lite mer spånutrymme, sen kanske den fördelen äts upp av lite bredare snitt och mer spån….

Nu köpte jag ju den på logosol och därav skickar de ju med 1,3 svärdet men köper man sågen på vilket annat ställe som helst är den nog utrustad med stor 3/8 och det borde väl inte vara en slump tänker jag.

Blir nog ett nytt svärd ändå i stor 3/8, tyckte även 20 tum blev lite långt i sågbocken jag använder, och så slipper man ju undra😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#778094 Är Stihls Hexa den enda full chissel kedja de har i stor 3/8”, är väl PS och PS3 helmejseln heter i andra delningar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Williamm  
#778095 Rapid super heter nog deras vanliga fullchisel i stor 3/8

Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Alex Strömberg  
#778144
morco skrev:Är Stihls Hexa den enda full chissel kedja de har i stor 3/8”, är väl PS och PS3 helmejseln heter i andra delningar?

PS är deras picco super alltså lilla 3/8. Annars heter de RS i .325" och stora 3/8, hexa är också helmejsel med lite andra vinklar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar