Motorsåg och handhållet

Partner R523 renovering

45 inlägg 8731 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

johan eriksson  
#768708 Ja. Enklast är nästan att dela vevhuset så man pressar loss den med lagerbanan.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#768727 Stooort TACK för den infon Johan och Totte! Grymt! :-)

En fråga bara, är det samma vevaxeltätningar på båda sidor?
På "min" sprängskiss (troligen samma som din bild kom ifrån Johan) står det olika reservdelsnummer. På svänghjulssidan 275615, och på kopplingssidan 275715 om jag läser rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#768728 Och en fråga till, något tips på vilka Husqvarnakapar det kan handla om som har samma motor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

johan eriksson  
#768734 Samma tätningar båda sidor.

Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#768763
johan eriksson skrev:Samma tätningar båda sidor.


Ok, tack! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768772 Den där distansen/brickan är ofta bräcklig och kan vara i lite olika utföranden. De får man vara rädd om.
Eftersom de var lättare o knäcka dem än dra av så ligger det inga drivor under bänken av dem heller.
Jag sparar när jag kan.

Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#774606 Hade av kopplingen dels för att byta ringdrevet, dels för att kolla lite på den däringa hylsan. Ser väl ut att vara i stål och inte alltför tunn, inger ju lite hopp i alla fall...
Några vilda funderingar:
Skulle man kunna fästa två M4 skruvar med varsin liten svetsloppa för att kunna koppla skruvarna till någon slags enkel avdragare för att dra av hylsan tro? Sen varsamt slipa av svetsen så att det blir slätt igen och återmontera med nya packboxen.
Alternativt borra ett par tre hål och sen gänga i två eller tre M4 skruvar, återigen för att dra av hylsan. Då är tanken att lämna den med gängade hålen, funkar det är det ju smidigt att byta packboxen nästa gång...

Vad tror ni mer kunniga?

Att få tag på nya packboxar var enkelt, tack för tipset om dimension. Tror jag hittade sprängskiss till motorkapen men det hjälpte inte, just den delen verkar inte längre finnas att få tag på. (Skandal tycker jag, de maskinerna är ju inte mer än 20-talet år gamla, synd att annars bra maskiner kanske blir kasserade på grund av den lilla detaljen).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

totte  
#774657 Värm den med gasolen och bänd med ett par mejslar.

Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#774710 @Totte, ok, tack. Då brukar de inte sitta som berget då...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#774711 Fick tag i en oljepump från en reservdelsdonator, verkar funka. Fjädern till undre fästet till bågen var också misshandlad, nu misshandlad tillbaka. Och, som ni kanske sett var den rejält skitig när jag fick hand om den.

Nu börjar den bli lite prydligare... 😀

Nu återstår bara packboxbyte och att få den att gå ordentligt. Det skall nog gå att lösa. Funderar på att skaffa en membransats till förgasaren, någon som vet vad det sitter för förgasare på dem? Jag har bara hittat att det skall vara en Tillotson HS, men vilket nummer?

Sen skulle jag som sagt vilja få tag i rätt svänghjul också, någon som kan tänka sig att sälja ett?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

totte  
#774764
jlhp skrev:@Totte, ok, tack. Då brukar de inte sitta som berget då...


Sitter den så hårt att den inte går att bända bort är mycket svårt att få bort den oskadad. Men i så fall kan du ju försöka med nåt av tjuvknepen du skrev om.

Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774844 Det är meningen de ska knäckas och ersättas.
Det går o pilla upp dem ibland men de är sköra just för de ska knäckas.

Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

JonStock  
#776858 Fick en röjsåg med samma modelnamn R522, Förgasaren heter på den HS-117B och förgasarkitet heter Rk23Hs.

1666907502_hs117b.jpg

Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

jlhp  
#776866 @JonStock, aha, tack, och nu ser jag var jag ska titta efter numret också, lyckades inte hitta det tidigare. 😀

Cool maskin du fått tag i, lägg gärna upp någon bild på den och rapportera hur den går 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R523 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776883 R522 är en motorsåg. Säkerligen bytts start då röjarna heter B173 exempelvis.
De har samma motorer och kåpor så det blandas lätt..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).