Motorsåg och handhållet

Vedsåg med lite kubik

48 inlägg 7405 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Stampep  
#774501 Det svärd och kedja du fått med sågen nu är troligtvis "lilla" 3/8 med en klyvkedja.. inte optimalt att kapa ved med kanske 🤔
Bör väl även vara annat drivhjul på sågen så du tänker på det om du vill byta kedja och svärd.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#774503 Nja, jag köpte till 2 st kapkedjor så det är rätt skärvinkel på tanden men lilla 3/8 som du skriver verkar det ju vara. Kanske inte det absolut bästa men iallafall inte en klyvkedja😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#774505 Tusan vad rörigt det här blev, finns det olika 3/8 drev med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Stampep  
#774508 Osäker om drevet är olika, 3/8p är vad jag förstått det rn typ lågprofil av "riktiga" 3/8.
Samma delning men har för mig det inte brukar funka att blanda.
Men det finns det dom på forumet som har stenkoll på.

Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Klyv Bixby  
#774519 Funkar inte å blanda.

Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

anersimyra  
#774520 Stor 3/8 och 3/8 ”hobby” är två olika varianter på drev med 3/8 delning och det går som sagt inte att ha stor 3/8 på sågen och ett svärd/kedja med 3/8 ”hobby”.

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#774613 Hur menar ni att det skulle vara olika, det är ju samma delning och inte ett ringdrev med 1,3 spår utan vanligt kuggdrev. Det är väl bara antal kugg som kan skilja?? Sedan kan jag väl tro det blir lite konstigt om man sliter 1.3 kedjor bra länge och sedan hänger på 1,6 när kuggen är lite slitna.

Jag ställde frågan till logosol som svarade föredömligt snabbt och de menade att sågen var utrustad med drev för att klara både 1,3 och 1,6, självklart med rätt svärd😀

Utveckla gärna, två trovärdiga källor (SFO och Logodol) ger helt olika svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Klyv Bixby  
#774639 När jac köpte min 661a så kom den med 3/8p utan att jag visste om det å hängde på en vanlig 3/8 kedja. Den klätrade som om du skulle haft en 325 kedja på 3/8.
Närmare än så kan jag tyvärr inte förklara 😮

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

maltex  
#774642 Går ju att köpa både 3/8 och 3/8LP ringdrev,rimligtvis bör det vara skillnad på dom.

Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Stampep  
#774644 3/8 vs 3/8p

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#774647 Var det ringdrev på 661:an? Jag kan inte detta då det är därför jag fortsätter fråga, finns det smala ringdrev där den breda länken inte går ner i botten? Det skulle väl kunna få kedjan att kugga fel?

På 391:an är det kuggdrev och på sådana är ju drivlänksbredden inte styrande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#774650 Tack för bilden, den övre kedjan ser ju lite tuffare ut 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Alex Strömberg  
#774651
morco skrev:Var det ringdrev på 661:an? Jag kan inte detta då det är därför jag fortsätter fråga, finns det smala ringdrev där den breda länken inte går ner i botten? Det skulle väl kunna få kedjan att kugga fel?

På 391:an är det kuggdrev och på sådana är ju drivlänksbredden inte styrande?

En 661 som är utrustad för att köra 3/8lp har profildrev.

Kör man 3/8lp i ett 3/8 så glappar de för mycket.
Kör man 3/8 i ett 3/8lp drev så får drivlänkarna inte plats.

Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

totte  
#774661 Delningen är alltså avståndet mellan länkarna när kedjan ligger rak. Om nu kedjan böjs för att gå runt ett drev så beror det på hur långt det är från nitarna ner till ytan på drevet hur långt det skall vara mellan "kuggarna".

Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Alex Strömberg  
#774662
totte skrev:Delningen är alltså avståndet mellan länkarna när kedjan ligger rak. Om nu kedjan böjs för att gå runt ett drev så beror det på hur långt det är från nitarna ner till ytan på drevet hur långt det skall vara mellan "kuggarna".

Delning är avståndet mellan 3 nitar delat på 2 i tum.

Är drivlänkarna som skiljer i storlek som i sig går ner i nosen på svärdet och i drevet. Där med så kan man inte blanda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar