Motorsåg och handhållet

Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

190 inlägg 16947 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#773949
halvproffs skrev:
anersimyra skrev:
Hema skrev:Jag misstänker att vi har blivit utsatta för ett spratt. Vem känner inte av att det saknas ett batteri i sågen? :)
Sedan så går det väl att tejpa batteriet i valfri färg, så det lättare hittas eller om man hellre väljer sprejburk.

Ha ha ha..det är ju en rätt stor viktskillnad med eller utan batteri och jag borde faktiskt ha märkt att batteriet fallit ur. Jag märkte faktiskt att sågen kändes framtung men jag trodde att motordelen fastnat i en slya och att det gjorde att klingan drogs mot marken.. 😮 😀


Inte märker vi 50talister om det ändras upp och ner+ -20kg. 😉

Helt rätt.. :-bd faktum var att när jag bytte till 545:an så kändes den större tyngden riktigt bra då vi tvingas lägga ner röjresterna på marken och att ”fäkta sly” med riggröret går ju lättare med en tyngre såg.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#773951
r93 skrev:Till anersimyras försvar så måste jag ändå säga att hade jag gått å sågat detta slyet med en motorsåg, då hade inte min hjärna fungerat!

Huvuddelen röjde jag med röjsågen men kamraten som röjde med en jonsered 2058 med 18” monterat hade det klart mer besvärligt..😳

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Williamm  
#773961
anersimyra skrev:
r93 skrev:Till anersimyras försvar så måste jag ändå säga att hade jag gått å sågat detta slyet med en motorsåg, då hade inte min hjärna fungerat!

Huvuddelen röjde jag med röjsågen men kamraten som röjde med en jonsered 2058 med 18” monterat hade det klart mer besvärligt..😳

2058?

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#773971
Williamm skrev:
anersimyra skrev:
r93 skrev:Till anersimyras försvar så måste jag ändå säga att hade jag gått å sågat detta slyet med en motorsåg, då hade inte min hjärna fungerat!

Huvuddelen röjde jag med röjsågen men kamraten som röjde med en jonsered 2058 med 18” monterat hade det klart mer besvärligt..😳

2058?

2258..🙂

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773980 På tal om handtag så undrar jag om man kan flytta Jonsereds raka handtag till batterimotorsågen 540i XP. Det är inte stor skillnad mellan Husqvarna och Jonsered men jag gillar Jonsereds handtag mycket mera. Speciellt då man kapar så tycker jag Jonsered är bättre.

Vad jag vet så finns det ingen Jonsered batterimotorsåg ...

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773992
Nisse Husberg skrev:På tal om handtag så undrar jag om man kan flytta Jonsereds raka handtag till batterimotorsågen 540i XP. Det är inte stor skillnad mellan Husqvarna och Jonsered men jag gillar Jonsereds handtag mycket mera. Speciellt då man kapar så tycker jag Jonsered är bättre.

Vad jag vet så finns det ingen Jonsered batterimotorsåg ...


Jo, Jonsered har faktiskt en egen batteriserie, som dock inte saluförs i Sverige...
https://www.jonsered.com/us/products/battery-products/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Hema  
#779173 Går det att byta drev o svärd, så man kan köra med SP33G?

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779175 Tveksamt, då det är ett annat svärdsfäste (Oregon A095) på 540iXP än det som oftast kallas för "lilla Husqvarna-fästet" (Oregon K095) och återfinns Husqvarnas bensindrivna 40-60 kubikare med 1,3-1,5 mm 0.325"-kedjor.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Hema  
#779178
Niking skrev:Tveksamt, då det är ett annat svärdsfäste (Oregon A095) på 540iXP än det som oftast kallas för "lilla Husqvarna-fästet" (Oregon K095) och återfinns Husqvarnas bensindrivna 40-60 kubikare med 1,3-1,5 mm 0.325"-kedjor.
/Niklas

Hmm, känns då direkt som att man valt ett nytt svärdsfäste för att ingen ska köra med längre svärd (om det nu då inte finns), för att inte riskerar att skadad motorn gissar jag. Men hur mycket skiljer det mellan de två svärdenstandarderna? Kan det vara som så att det skulle räcka att borra ett nytt hål eller dyligt?

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#779180
Hema skrev:Går det att byta drev o svärd, så man kan köra med SP33G?

Om det gick att få på en sp33g så vore det en dålig idé då sågen inte torde orka dra den kedjan. Å andra sidan finns det inget drivhjul till sågen som passar 0,325 delningen (jag har provat) på en sp33..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Hema  
#779181
anersimyra skrev:
Hema skrev:Går det att byta drev o svärd, så man kan köra med SP33G?

Om det gick att få på en sp33g så vore det en dålig idé då sågen inte torde orka dra den kedjan. Å andra sidan finns det inget drivhjul till sågen som passar 0,325 delningen (jag har provat) på en sp33..🙂👍

Inte orkar dra? Med tanke vad den preserar i stock, så har jag svårt o se det problemet.
Än konstigare att 540xp, även den kör med annan kedja än sp33g. När jag är ute i skogen är jag inte intresserad av att ha med mig en massa uppsättningar filar o mallar.
Make it simple!

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#779182 Talar vi om 540i (batterisågen) så är jag tämligen övertygad om att den hade fått det besvärligt att dra en sp33g. Å andra sidan finns inget drivhjul med passande delning till batterisågen så om det fungerat med sp33g får vi nog aldrig veta.. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779194
anersimyra skrev:Talar vi om 540i (batterisågen) så är jag tämligen övertygad om att den hade fått det besvärligt att dra en sp33g. Å andra sidan finns inget drivhjul med passande delning till batterisågen så om det fungerat med sp33g får vi nog aldrig veta.. 🙃


Det är nog inte delningen i sig, som är problemet här, ty originalkedjan på 540i XP är ju som bekant SP21G, som ju har 0.325-delning, men som är 1,1 mm tjock. SP33-kedjan är ju 1,3 mm 0.325.

Sedan är det nog som du skriver, att SP33-kedjan är för kraftig för 540iXP, för att den ska producera bra.

Så för att minimera risken för suboptimala kedjor på mindre sågar, så har Husqvarnas här valt ett annat svärdsfäste än till sina bensindrivna 40-60 kubikare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#779195
Niking skrev:
anersimyra skrev:Talar vi om 540i (batterisågen) så är jag tämligen övertygad om att den hade fått det besvärligt att dra en sp33g. Å andra sidan finns inget drivhjul med passande delning till batterisågen så om det fungerat med sp33g får vi nog aldrig veta.. 🙃


Det är nog inte delningen i sig, som är problemet här, ty originalkedjan på 540i XP är ju som bekant SP21G, som ju har 0.325-delning, men som är 1,1 mm tjock. SP33-kedjan är ju 1,3 mm 0.325.

Sedan är det nog som du skriver, att SP33-kedjan är för kraftig för 540iXP, för att den ska producera bra.

Så för att minimera risken för suboptimala kedjor på mindre sågar, så har Husqvarnas här valt ett annat svärdsfäste än till sina bensindrivna 40-60 kubikare.
/Niklas

Jag provade med en ”vanlig” 0,325 och den passar inte på sågens 325 drev, det blev på samma sätt som om man försökt kränga på en 3/8 mini på ett stort 3/8 drev.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779196
anersimyra skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:Talar vi om 540i (batterisågen) så är jag tämligen övertygad om att den hade fått det besvärligt att dra en sp33g. Å andra sidan finns inget drivhjul med passande delning till batterisågen så om det fungerat med sp33g får vi nog aldrig veta.. 🙃


Det är nog inte delningen i sig, som är problemet här, ty originalkedjan på 540i XP är ju som bekant SP21G, som ju har 0.325-delning, men som är 1,1 mm tjock. SP33-kedjan är ju 1,3 mm 0.325.

Sedan är det nog som du skriver, att SP33-kedjan är för kraftig för 540iXP, för att den ska producera bra.

Så för att minimera risken för suboptimala kedjor på mindre sågar, så har Husqvarnas här valt ett annat svärdsfäste än till sina bensindrivna 40-60 kubikare.
/Niklas

Jag provade med en ”vanlig” 0,325 och den passar inte på sågens 325 drev, det blev på samma sätt som om man försökt kränga på en 3/8 mini på ett stort 3/8 drev.

Ok! Själv har jag aldrig testat, då jag är nöjd med originalkedjan.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).