Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

42 inlägg 18871 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

ragnarn  
#77380 Jag har haft en Zetor 5245 med frontlastare och en Källefall griplastarvagn sedan slutet av 90-talet.
Nyttan av ekipaget har förstås varit stort.
Eldar med ved och har vedskogen och även timmer inpå knutarna. Terrängen är i stort sett problemfri att ta sig fram i.
Nu har jag bytt allt mot en Honda TRX500FA med skogspaket (vagn, winschar och hela köret). Allt är klart och jag får grejorna endera dagen.
Jag känner mig väldigt nöjd och förväntansfull med bytet så här långt.
Borde jag det? Vilka glädjeämnen och frustrationer väntar?
Det finns säkert folk här på forumet som i stort gjort samma manöver ...



   TS
Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

valtra a 72  
#77383 Var du ej nöjd med traktorn och vagnen? Kapacitetsmässigt lär du nog bli besviken. Fördelen är väl att man får mer frisk luft och för röra på kroppen mer, samt nöjesfaktorn ar nog större med atv:n. :smile:

Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

ragnarn  
#77385 Jag är rätt nybliven pensionär och tyckte att det blev en smula stort och omständligt med traktorn/griplastarvagnen även om den hade både ramstyrning och vinsch som underlättade.
Det känns nu som om "nedskalningen" i storlek i sig är något positivt - hellre några fler vändor med mindre lass nu när tiden finns.
Vidare har jag en god vän som under flera år talat sig varm för ATV både som hjälp i skogen, på tomten och som snöröjarhjälp.
- En fyrhjuling kan man använda till allt, säger han.
Själv har jag i ärlighetens namn aldrig suttit bakom styret på en sådan. Spännande ting väntar alltså. Så det du säger om nöjesfaktorn är nog så viktigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Elias  
#77387 Egentligen så beror maskinstorleken på vilken mark man har. Finns mark där man kan köra överallt och lasta med vagn, givetvis är det de mest effektiva sättet att "skota" ut sitt virke. Har man istället annan typ av mark som inte klarar större maskiner eller ekonomin att köpa en traktor + vagn så kan ATV vara ett bättre alternativ. Om inte skoter i mina norra breddgrader. Har ATV vagnen hydraulik så får kroppen slita ungefär samma som med att köra traktor, däremot med manuell vagn så betydligt jobbigare och frustration över den långsamma el vinschen. I slutändan så kommer man till tid, har man gott om tid så kvittar det egentligen och det finns andra vinter med fyrhjuling. Transport till det ena och andra, snöröjning om än i mindre skala. En hel del roligt m.m.
Får hoppas du blir nöjd med ditt byte.

Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

axwell  
#77437 Skynda dig och reservera dig för annullering av affären tills dess att du har testat nymodigheterna. Om du har bytt in traktorkombinationen har väl handlarn kö på spekulanter.
Eftersom jag öppet medger min negativa inställning runt denna kompromiss till fordon är det väl lugnast att väga det mot förespråkarnas uppfattning.
Om du hade berättad mer om vad "hela köret" är skulle analysen ha blivit mer saklig. Gissar att vagnen har någon wirekran som väger sina modiga kilon och då blir den framtung och du önskar dig ett noshjul för att orka lyfta vagnen på dragkulan. Dessvärre du kan inte ha något noshjul på vagnen till trx 500 då den är så låg att det skulle haka i minsta stubbe. Du är van vid att ställa traktorn i läge, kroka på med hitchen, koppla hydrauliken osv. utan att få ryggskott. Med Hondan får du försöka backa in mot kulkopplingen så nära det bara går, krypa in under bakre lasthyllan, in mellan bakhjulen, öppna kulkopplingen, sparka undan det som höll vagnen i rätt höjd, skynda dig att koppla kulhandsken på kulan som sitter där inne på bakaxeln, kolla om du eller kläderna har fått några brännskador av ljuddämparen. Hur känns det i kroppen?
Du kommer att sakna ramsstyrningen från traktor-kombinationen sedan du upptäckt hur mycket vagnen genar pga dragkulans placering. Kultrycket kan reduceras genom att flytta boggin men då blir den så lätt i baken att det blir trixigt att backa vagnen vid minsta motstånd,särskilt om det inte är rakt bakåt.
Det är positivt att du har förberett dig på små lass. Om du har en normaltung atw-vagn på 300 kg och vill följa Hondas anvisningar om kultryck och maxdragvikt får du begränsa dig till en(1) rottimmerstock,redan det kan vara överlast. Visst, de flesta lastar mycket mer, det har även jag gjort.
Förstår att jag tråkat ut dig, det finns mycket mer, även positivt att skriva men det räknar jag med att mina belackare kommer med.
Här är en del av skälen till varför jag sålde atw-maskinen och köpte en liten traktor. Sök på forumet "Yanmar 186d"

Användarvisningsbild

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77443
axwell skrev:. Med Hondan får du försöka backa in mot kulkopplingen så nära det bara går, krypa in under bakre lasthyllan, in mellan bakhjulen, öppna kulkopplingen, sparka undan det som höll vagnen i rätt höjd, skynda dig att koppla kulhandsken på kulan som sitter där inne på bakaxeln, kolla om du eller kläderna har fått några brännskador av ljuddämparen. Hur känns det i kroppen?
"


Oj, ja nu är jag nog något mittemellan. Har ett atv-ekipage men vill, också, ha en traktor med frontlastare.

Men inte är det sådär vedervärdigt att haka på vagnen inte. Med en vinsch bakpå fyrhjulingen vinschar man enkelt upp vagnen på lagom höjd och sen sänker ned den på kulan. Inga onda ryggar där inte :grin:

Har du en vagn utan hydraulkran så funkar det utmärkt med att sätta på ett stödhjul. Det plockar du bara bort när du ska ut och köra i skogen. Har du hydraulkran på vagnen så är det bara att sätta gripen i backen och trycka upp vagnen, sen sätter du stöd under. Inga onda ryggar där heller :grin:

Slutligen, så ska du sätta på, tycker jag alltså, en fjäderlåsning om du har delad bakaxel, då sjunker den inte ned och du får bra markfrigång. Då blir inte boggie placeringen lika viktig heller, ur det perspektivet (men bli inte "kultrycksrädd", då tappar du greppet på bakhjulen. Läskigt nedför :surp: )

Men i övrigt så har nog "axwell" rätt. Det går inte att lasta så mycket, det är krångligt att backa utan styrning på vagnen.

Fast å andra sidan är det lite kul också - har du sett någon Yanmar med bandsats susa fram över snötäckta landskap :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77446 Det lät ovanligt,men jag har en bekant som bytte en mindre skotare mot ATV med hydralkran.Motivet var att han nu kan hugga ett fullt lass och köra hem det på samma dag.
Man måste ju inte vara ineffektiv bara för att man har tid. Inte heller behöver man väl vara rädd om arbetet? Det tar sällan slut i skogen..

Själv får jag lite myror i kroppen när man ser folk slita i dagar med virke som skulle ta ett par timmar med större prylar.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

ragnarn  
#77450 Tack för alla intressanta synpunkter.

Det här är alltså ATV:n jag har skaffat:

http://www.hondamc.com/homc/templates/P ... 13062.aspx

Honda TRX500fa har visst hydrostatdrift och stel bakaxel och det ska vara en klar fördel när man har något bakom som tynger och skjuter på.
Och här finns en bild som jag tog i höstas på mitt gamla ekipage:
http://www.ragnarnyberg.se/zetor
Under det senaste året har det blivit en del reparationsbehov; hydraulkraften började avta när oljan blev varm, bromsarna gnisslade och tog ojämnt etc.
Säkert är det rätt banala fel för en kunnig person/en verkstad att fixa till men för mig känns det nu väldigt skönt att få något nytt, fräscht och felfritt på gården och som man också lätt kan lasta på släpvagnen och använda på fäboden.
Jag får väl minnas och vara nöjd med alla ved- och timmerlass jag kört hem med Zetorn under åren och acceptera de begränsningar som en ATV dras med - kanske koncentrera mig på det lustbetonade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

axwell  
#77452
Uvskogen skrev:Fast å andra sidan är det lite kul också - har du sett någon Yanmar med bandsats susa fram över snötäckta landskap

Nej det tycks vara stört omöjligt att få tag på bandsats, Yanmar har inte märkt av någon efterfrågan och det kan man förstå då bakdäcken tillsamman är 81 cm av totalbredden ca 125 cm.
Uvskogen skrev:du får bra markfrigång.


Den här modellenTRX500 har enligt hemsidan 19 cm markfrigång, nästan så att det kan haka i med noshjulet när man kör ner tvärt från en lite högre trottoarkant.

Uvskogen skrev:sätta på ett stödhjul. Det plockar du bara bort när du ska ut och köra i skogen


Ännu bättre med två mekaniska stödben monterade i grinden, gärna justerbara även i sida, som kan sitta så högt att vagnen klara terrängen bättre än Hondan.
Risken är stor att både du "uvskogen" och jag "axwell" har missförstått hur ekipaget skall se ut.

Användarvisningsbild

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

stegmaster  
#77454 Jag skulle inte villa gjöre det byte om inte det strulade något alldeles mycket med den gamla ekvipasjen.
En traktor går ju ochså att använda til så mycket mer(snöröjing, vägunderhåll och liknande).
Det går ju att få nogra prylar til Atv ochså för dessa föremål, men det blir ju nästan som leksaker jamfört med en riktig traktor. :wink:
Håller med "Axwell" om att reservera affären tills du har testat atv ekvipasjen.
Er lite svärt att uttala sig säkert då jag inte vet hur terrängen ser ut hos dig, men tycker detta låt som et konstigt byte. :???:

Användarvisningsbild

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77474 Jag har själv ett atv ekipage som liknar det du beställt (fast med en 420 honda).
Om man accepterar en lite lägre ambitionsnivå (vilket du verkar ha gjort) så tror jag att du kommer bli nöjd!

Om man tolererar de gränser atv:n har när det gäller timmertransport, snöröjning osv så är det ett kanonredskap!
Framkomligheten är enastående om man lastar kärran med måtta och det är inte helt fel att kunna ta med sig hojen när du ska iväg!

Den enda stora nackdelen som jag kan se är avlastningen av kärran! Det är lika mycket jobb att lasta av som på med en vajerkran. Att sedan lägga upp snygga högar ja då börjar det bli riktigt jobbigt.

MEN hade jag varit i dina kläder så hade jag kanske unnat mig att ha kvar traktorekipaget OCH köpt hondan!

Har själv även en nyinköpt griplastarkärra och det går inte att jämföra kapacitet eller smidighet! I möjligaste mån så använder jag griplastarkärran men när jag inte kommer fram eller om det är enstaka träd så tar jag hondan.

För mig så handlar det om att lira i olika divisioner och att acceptera att man lirar i en viss liga:

Lägsta nivån är "hobby"nivån med atv och vajerkran alt. Grålle och vajerkran
Nästa steg är en riktig traktor med griplastare alt. mindre skotare.
Ska man sedan upp i högsta divisionen och slåss så är det större skotare som gäller.

Stegen mellan dessa divisioner är ganska stora, både vad gäller kapacitet men även kostnad!

Cheers Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

pollefi  
#77625 Hej där uti stugorna!

Svaren som ragnarn får här tycker jag e lite väl svartmålande av flera 🤷‍♂️

Vill här bara ge en liten syn som jag har av egen erfarenhet.
Har själv sedan flera år en mellanstor bakhjulsdriven IH som jag her en Patu kran med 4,5m
räckvidd på och en storhjulad enaxlad vagn efter. Vill påstå att att detta ekipage är bökigt att
ta sig fram i skogen med, dålig sikt och framkomligheten begränsad fastän kedjorna är på... x_x
Hänger å slänger, kastar hit å dit :-s Inte alls angenämt att köra.
Då har vi absolut ingen svår terräng här.

Skaffade för ett par år sen en atv och hydraulvagn för att ha nåt å leka med i skogen \:D/
Å i dagens läge tar jag inte alls ut traktorn utan startar upp atvn å drar till skogs efter den
brännved som behövs. Körde i fjol ut ca 70 kubik å året innan betydligt mer. Med detta ekipage,
Sportsman 500 med en Kranman 300 med drivenvagn, behöver jag aldrig fundera om jag kommer
fram. Behöver inga bredare vägar än 1,3m och ingen fara att jag fastnar ute på nån mosse eller så,
den är så lätt att det håller och i med driften å så över stenar och stubbar utan att ta sats med full
gas å så :) :) :) .
Så är det enkelt att söka sig runt större stenar eller omöjliga partier utan att behöva fälla träd för en
väg på 2,5m som traktorn behöver. Driften på vagnen skulle jag då inte vilja vara utan, med den på
kryper ekipaget fram hur enkelt som helst, över sten å stubb :-bd :-bd
Det enda som jag ser som mindre bra är att flytta vagnen till skiftet, det ligger 5km bort hem ifrån.
Nå, det är att hänga vagnen efter bilen å dra den först å sen hämta atvn på släpet åsså får vagnen
vara i skogen tills allt är utkört. Nå, detta är ett mindre problem för det går ju att svetsa ihop ett släp
som rymmer hela ekipaget... :-B
Att koppla ihop atv å vagn går fint genom att parera med stödfötterna å så backa till :-*

Så ragnarn, enligt mej ett riktigt vettigt köp, möjligen kan vagnen ge utrymme för uppgradering ;) :)) ;)

Må väl i skogen

Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

axwell  
#77638
pollefi skrev:Svaren som ragnarn får här tycker jag e lite väl svartmålande av flera 🤷‍♂️


Ja det är riktigt att i vart fall jag svartmålar, helt medvetet, men även för att belysa några av de negativa sidorna som jag upplevt, fast det var även tänkt att provocera för att få en bredare uppslutning från de som ev. kunde vara positiva.
Den traktorkombination som som du har kan ju inte mäta sig med Ragnarns 4wd och ramstyrning på vagnen med boggien, när det gäller framkomlighet eller smidighet.
pollefi skrev:enaxlad vagn efter. Vill påstå att att detta ekipage är bökigt att
ta sig fram i skogen med, dålig sikt och framkomligheten begränsad fastän kedjorna är på.


När jag köpte min "allt i allo" minitraktor Yanmar hade jag en MF 135 spec. och en Kawasaki atw. Traktorn hade jag planerat att behålla ett tag till för att se om minitraktorn skulle vara för dålig i skogen. Det visade sig att 135:an med piggkätting kändes som ett skämt jämfört med 18 hp 4wd med tvärlänkad snökätting (från Finland). Det blev ett självklart val att även sälja Kawasakin (till Svärdsjö, kanske någon på forumet?)

Håller med dig om att drift på vagnen måste vara en fördel om man vill kompensera atw:s tillkommakortande, fast Ragnarn förefaller ju att vara införstådd med med det mesta och kan nog som en man i min egen ålder förlika sig med realiteter.
Imponerande smala vägar som du manövrerar på, maskinerna brukar väl vara bortåt 120 cm breda, förstår att du har bra terräng, annars skulle du ju behövt lite bredare när någon sida går ner i en grop eller över en sten, själv vill jag nog ha minst 160 cm trots att minitraktorn bara är några cm bredare än medel-atw:n. Det kan ju bero på att jag ofta vänder stolparna på vagnen så att de lutar ca. 45 grader utåt för att få plats med mera virke.

Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

ragnarn  
#77641 Tack pollefi för ett uppmuntrande tillrop.
Eftersom bytet för min del är klart så känns det du säger väldigt uppmuntrande. Jag efterlyste erfarenheter genomsyrade av både glädjeämnen och frustrationer och sådana har jag fått över förväntan. Det har varit intressant och trevlig läsning.
En vagn drivning kanske blir något att satsa på framöver men jag provar med enklare don tills vidare ty min vedterräng är både jämn och stenfri, på sina ställen lite blöt tidvis.
Och i skogen mår vi väl, minsann!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

pollefi  
#77645 Jo axwell, visst är det nyttigt med lite uppväckning av oss dönickar som är inne på dessa sidor :lol:

Jag blev helt tagen av vad kombinationen jag har åstadkommer i skogen. Farsan min var en av storflinarna
då jag fick hem grejerna å de har svängt till att han är en av de största förespråkarna.... Det är kanske så
att man behöver använda dessa hydraulvagnar själv innan man tror den enorma skillnaden det är till odrivet.
För utan vagnsdrift så är det kanske alltför ofta man ger upp för att det inte blir till så mycke... :roll:
Din MF motsvarar den Dexta jag också har å den vill jag inte överhuvudtaget ta till skogs mera, tung, klumpig
och alltför lätt att köra fast. Så den får tjäna som snömaskin hemma på gårdsplan :wink:
För Yanmar är ju av en annan konstruktion, 4x4, lättare å smidigare, så kedjor på den så är den säkert riktigt
trevlig och funktionell att använda.
Å va gott att du e nöjd me kedjorna :grin: :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).