Motorsåg och handhållet

Stihl MSA 300

170 inlägg 34960 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Alex Strömberg  
#773645
Mange skrev:Det är minst sagt rktigt märkligt ett industriellt land som en gång var stora på el prylar inte kan göra en givare. Likaså här, varför skulle inte vi kunna producera grejerna här?
Ser inte vad som skulle ge ett års försening i produktion.

Det klart.....
Lanseras den innan man startar produktion då kan det bli lite strul. Är inte lätt o sälja äggen i korgen när den är tom, men sånt vet väl även Stihl.

Att skylla på covid är väldigt bekvämt. Lite håltomt ofta rätt korkat men accepteras av de flesta.
Stängs hela avdelningar på sjukhus för pengarna är slut men behovet större än nånsin..
Gick inte beställa ett tändstift för ett tag sen, inte heller klipparknivar, maskiner etc.
Och inte en av dessa var gjorda utanför europa.
Tror minsann inte problemet är en sjuk kines när Amerikanare ska göra skär.
Skär de mycket lätt kunde gjort här om så önskats.

Självklart kan de göras här men 99.9% av folk tänker inte betala för det. Ni klagar ju redan på priserna lmao

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773648
Elmhult skrev:Vi vill ju inte betala för grejerna -> Kina.

Det borde väl ett års produktion täcka upp rätt snabbt kan man tycka.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773649
Alex Strömberg skrev:Självklart kan de göras här men 99.9% av folk tänker inte betala för det. Ni klagar ju redan på priserna lmao

Ja, det är bättre att inte sälja nåt, jag håller med.
Då slipper man transporter, lagerhållning o miljöpåverkan med. Med lite tur så får många lite ledigt från jobbet och kan ut o flyga i världen. Det måste ju vara bättre.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Alex Strömberg  
#773653
Mange skrev:
Alex Strömberg skrev:Självklart kan de göras här men 99.9% av folk tänker inte betala för det. Ni klagar ju redan på priserna lmao

Ja, det är bättre att inte sälja nåt, jag håller med.
Då slipper man transporter, lagerhållning o miljöpåverkan med. Med lite tur så får många lite ledigt från jobbet och kan ut o flyga i världen. Det måste ju vara bättre.

Ja om du vill betala 20k för en 550 🤷

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773663 Ja det är väl ingen som klagar på 20' om de ska köras batteri professionellt, så priset i sig är väl mindre intressant om produkten är värd det.
Kan den gå 3år för huggaren 20 000 är det inte nån större summa, värre om de går 7mån för 8000.

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Gröngöling  
#774411 I väntan på 300an 😊

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

JAndersson  
#774921 Nu har Skogsforum släppt sitt test av MSA 300, se Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Gröngöling  
#783135 Så kom den då äntligen 😀

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#783141
Gröngöling skrev:Så kom den då äntligen 😀

Då får vi gratulera, och vi ser så klart fram mot ytterligare en recension från en faktisk användare.. 😀 👍

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Gröngöling  
#783143 Absolut! Men jag kan ju delge mina första intryck nu iaf. Även om det är en del kedjeljud är det en skön arbetsmiljö jämfört med vad man är van vid. Den skär snabbt, men man ska inte belasta för hårt utan låta sågen göra jobbet. Väldigt låga vibrationer. Skön balans när man kvistar. Överlag en väldigt skön såg efter första dagen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#783148 Jag ser att du köpt det största batteriet, hur många granar, likt den på bild, klarar man av att fälla, kvista och aptera per batteri vid den temperatur som rådde i dag..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Gröngöling  
#783154
anersimyra skrev:Jag ser att du köpt det största batteriet, hur många granar, likt den på bild, klarar man av att fälla, kvista och aptera per batteri vid den temperatur som rådde i dag..🙂👍

Japp stämmer. Man bör ha de batteriet till den sågen. Trädet på bilden var drygt 60 cm i skäret. Där gick ett batteri till detta (hela) trädet...😄men den är ju inte tänkt som fällsåg, men den gör jobbet! Skulle mest prova. Hälften så grovt klara man 2 träd/batt. Jag har mest tänkt röjning utmed åkerkanter och gallring med denna.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#783157
Gröngöling skrev:
anersimyra skrev:Jag ser att du köpt det största batteriet, hur många granar, likt den på bild, klarar man av att fälla, kvista och aptera per batteri vid den temperatur som rådde i dag..🙂👍

Japp stämmer. Man bör ha de batteriet till den sågen. Trädet på bilden var drygt 60 cm i skäret. Där gick ett batteri till detta (hela) trädet...😄men den är ju inte tänkt som fällsåg, men den gör jobbet! Skulle mest prova. Hälften så grovt klara man 2 träd/batt. Jag har mest tänkt röjning utmed åkerkanter och gallring med denna.

Ok, då var trädet betydligt grövre än vad som framgår av bilden. Att notera är att batteriet inte når sin fulla effekt förrän efter ett par laddningscykler. Hur långt var trädet och vad var utetemperaturen? 🙂👍

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Gröngöling  
#783161 Trädet var 67 68 cm och ca 25 m långt. Apterade fallande. Tror vi hade runt 4- i eftermiddag😊

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#783172
Gröngöling skrev:Trädet var 67 68 cm och ca 25 m långt. Apterade fallande. Tror vi hade runt 4- i eftermiddag😊

Ok, då skulle jag tro att man klarar ca 1,5 träd per batteri vid full effekt under rådande temperatur, och vid plusgrader torde man klara 2 st träd av den dimensionen och kvistigheten. Det innebär att en sådan såg skulle passa perfekt till mitt arbete som till stor del handlar om att fälla enstaka träd på flera platser per dag, och i övrigt skulle jag klara mig bra med 3 st batterier..👍🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).