mån 03 okt 2022, 00:31#773316
Hej!
Har lite problem med traktorn.
Eftersom den står utomhus, och vädret inte är på vår sida för tillfället, passar jag på att ställa några frågor.
Kanske fler Buster-ägare kan ha nytta av den här tråden.
Tanken var att skriva ett kort och effektivt inlägg. Men det gick åt skogen direkt.. så här kommer en sån där "wall of text" som dom säger där i Amerika.
Vi har till och från haft problem med att startmotorn i vår Buster 320 vägrar att fungera.
Solenoiden slår till, men startmotorn går inte runt. Ibland ser man att fläktremmen rör sig kanske en centimeter.
Att dra runt motorn för hand till ett annat läge gör ingen som helst skillnad.
Vissa gånger har den efter flera försök (tryck på startknappen) börjat fungera igen. Andra gånger har vi fått ladda batteriet och sedan har den fungerat igen.
Det kan sedan gå lång tid innan det är dags igen. Det här året har den till exempel gått, utan några som helst problem med startmotorn, hela våren och sommaren.
Hade nästan glömt av det här problemet.
Men förra veckan så var det dags igen.
Denna gång hjälpte det inte att ladda batteriet. Mätte direkt på polerna, och fick en vilospänning på nära 13 volt.
När solenoiden slog till så sjönk värdet till kring 10.7 volt.
Tänkte att batteriet gjort sitt då det snart fyller elva år.
Testade sedan tre andra batterier med ungefär samma resultat.
Eftersom inget av batterierna var nytt så blev det ett besök hos närmsta Jula-butik.
Vem som hittat på namnen och designat loggorna på Julas "egna" varumärken har jag ingen aning om.
Batterierna och annat fordonsrelaterat säljs tydligen under namnet "Hamron".
Själva logotypen hade väl fungerat på nåt tuggummi från 80-talet.
Och namnet för väl mest tankarna till avdelningen med märkliga utländska kryddor i nån mindre matbutik.
Ja ja.. Jag är väl för gammal för att ingå i deras målgrupp antar jag.
Men har jag en fleece-jacka med namnet "Kayoba" kan jag väl ha ett startbatteri i traktorn med namnet "Hamron" 😀
Det är förhoppningsvis ett bra batteri. Enligt Jula är det av typen "kalcium-kalcium" och klarar av att ge 840 ampere kallstartström (CCA).
Kapaciteten är 100 Ah.
Monterade det nya batteriet igår och kopplade på laddaren (CTEK MXS 7.0)
över natten.
Idag försökte vi starta traktorn. Resultatet blev ungefär det samma som tidigare. Det nya batteriet klarade av att hålla en något högre spänning när solenoiden slog till.
Men sjönk ändå på tok för mycket. Ned till 11.8 volt. Ingen rotation på startmotorn.
Min första tanke var kortslutning i startmotorn. Men jag är rätt så kass på det här med startmotorer och generatorer. Hade det varit en bil hade jag plockat ur startmotorn direkt och testat den obelastad.
Tråkigt nog ser det inte ut att vara så enkelt att få ur startmotorn i det här fallet.
Och då börjar man ju som bekant greppa efter halmstrån. Och hoppas på nåt enklare fel.
Jag var på väg att lossa batterikablarna på startmotorn för att göra ren anslutningen.
Men muttrarna vill inte släppa. Vågade inte ta i så mycket för det såg ut som pinnbultarna började rotera.
Så till frågorna.
1. Går det att demontera startmotorn i en Buster 320 utan att ta bort fästet för lastaren (ÅLÖ "Rör-quicke") ?
2. Hur lossar man batterikablarna vid startmotorn om muttrarna sitter riktigt fast?
3. Kan felet ligga någon annanstans i elsystemet?
Grejen är den att i början på året slutade generatorn (likström) att ge laddning.
Lampan började lysa hela tiden, oavsett varvtal.
Behöver inte ha nåt samband alls.
Hittade bland annat en skarv på elsystemet någon gjort med en "sockerbit". Som legat innanför ramen helt utan någon form av isolering.