Motorsåg och handhållet

Gammalt junk eller nya grejer.

49 inlägg 5066 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

jannee  
#772961 När ni jämför hur mycket bränsle era (röj)sågar tar måste ni även ta hänsyn till hur stor bränsletanken är.
Ex min gamla RS 51:a, tank 0,8 liter varar ca 1 -1,1/4 timme lite avgörande röjningsobjekt.
Min 555 något mellan 1,1/4 - 1,5 timme, tror tanken är på 1,1 liter.
Dessutom inbillar jag mig att sågen går ca 15 min längre på varje tank sedan jag övergick till Strands sågklinga - då jämfört med Maxiklingan.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

anersimyra  
#772996
Skogsola skrev:Ni snackar om garanti på sågarna. Den var i alla fall förr en månad vid yrkesmässig användning.

Garantin vid yrkesmässig användning är ett år och det har varit fallet i åtminstone drygt trettio år..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

WarPeter  
#772998 En stor fördel av att hålla liv i lite äldre grejer är ju att man lär sig mycket när man måste riva ner och felsöka. Det är väl det enda negativa med Stihl, dom krånglar ju fasen aldrig så man tvingas aldrig lära sig mer 😀

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773019
anersimyra skrev:
Mange skrev:
anersimyra skrev:Åker bil med 5-6 andra sågar!! vad i hela friden har transporten av maskiner och utrustning något som helst med dessas driftsäkerhet och kvalitet att göra..🤔

Du kör väl en såg åt gången och olika såg till olika saker som de flesta gissar jag så visst har det betydelse.
anersimyra skrev:...vill du köra din såg i 2000 driftimmar per år så nödgas du förstås att spänna upp den i en jigg och köra den utan avbrott i drygt åtta timmar om dagen under ett normalt arbetsår.. 🤣 och nej, mina sågar är på inget sätt unika, jag byter förstås kedjor och svärd som alla andra och att en maskin fungerar felfritt i övrigt kan ju bero på att jag vet hur en såg ska hanteras.. 😎

Ja det är så drifttimmar räknades. Belastat i jigg och tiden räknades. Nu görs det kanske inte så längre och sågarna har nog inte 2000 drift timmar heller, inte ens hälften i genomsnitt efter vad jag sett.
Hur sågen används påverkar naturligtvis hur länge de går hos användaren. Men det påverkar inte konstruktion och slitage blir det hur rädd om grejerna man än är.
anersimyra skrev:I övrigt kom jag att tänka på att av de tiotalet övriga entreprenörer som jag arbetar med så har ingen av dem under det gångna året nämnt någonting om problem med sina maskiner och då består maskinparken till 90% av HVA 550 och i övrigt stihl 261 och båda märkenas batterimaskiner.

Det låter bra! Det inger säkert hopp för någon.
Men inte kör de väl 50cc om de har batterimaskiner som är lika bra eller bättre?

Ä, lägg ner tramsandet, Mange.. 🙃 du vet lika väl som mig att arbetar man som skogsvårdsentreprenör där delar av arbetet är arboristtjänster så har man såklart behov av sågar i olika storlekar.

Trams? Vad då för trams? Skrivs rätt mycket trams här... Det borde väl gå lika bra för alla o skriva trams då?

Klart man ska ha många såg om man så vill det det vet jag nog fler än de flesta här. Intresset och nöje i dem det vet jag vad det är men det är inte nåt som har med Arborister att göra. Den duktigaste Arborist jag vet om nyttar oftast två såg, en 200 och en 261. Är det över 1,2m tar han med en stor säger han men jag har inte sett den.
Den minst duktiga har 6 splitternya HVA alltid de senaste och alltid helt spånfria bak i bilen i sin låda. Dessa behöver ingen service, drar inte nån soppa o sliter inga kedjor men byts så fort det kommer ut nåt nytt. Hans batterimaskiner är utöver detta och även de är jättebra. Hans grejer ser helt nya ut alltid.
Men hela tanken med batterikoncept och annat är väl för att ni arborister och yrkesmän ska slippa köra med massa grejer yrkesmässigt eller har jag missat nåt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).