Motorsåg och handhållet

Gammalt junk eller nya grejer.

49 inlägg 5070 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

halvproffs  
#772881
anersimyra skrev:[quote="Mange"

Det man köper ska fungera en viss
Åker bil med 5-6 andra sågar!! vad i hela friden har transporten av maskiner och utrustning något som helst med dessas driftsäkerhet och kvalitet att göra..🤔 och vill du köra din såg i 2000 driftimmar per år så nödgas du förstås att spänna upp den i en jigg och köra den utan avbrott i drygt åtta timmar om dagen under ett normalt arbetsår.. 🤣 och nej, mina sågar är på inget sätt unika, jag byter förstås kedjor och svärd som alla andra och att en maskin fungerar felfritt i övrigt kan ju bero på att jag vet hur en såg ska hanteras.. 😎 I övrigt kom jag att tänka på att av de tiotalet övriga entreprenörer som jag arbetar med så har ingen av dem under det gångna året nämnt någonting om problem med sina maskiner och då består maskinparken till 90% av HVA 550 och i övrigt stihl 261 och båda märkenas batterimaskiner.


Det kanske har att göra med om du transporterar sågarna i en Ford eller annat lämpligare fordon 😉

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

anersimyra  
#772882
1664520459_dd1befa7-bf0e-457f-ad63-9758cc1257aa.jpeg
halvproffs skrev:
anersimyra skrev:[quote="Mange"

Det man köper ska fungera en viss
Åker bil med 5-6 andra sågar!! vad i hela friden har transporten av maskiner och utrustning något som helst med dessas driftsäkerhet och kvalitet att göra..🤔 och vill du köra din såg i 2000 driftimmar per år så nödgas du förstås att spänna upp den i en jigg och köra den utan avbrott i drygt åtta timmar om dagen under ett normalt arbetsår.. 🤣 och nej, mina sågar är på inget sätt unika, jag byter förstås kedjor och svärd som alla andra och att en maskin fungerar felfritt i övrigt kan ju bero på att jag vet hur en såg ska hanteras.. 😎 I övrigt kom jag att tänka på att av de tiotalet övriga entreprenörer som jag arbetar med så har ingen av dem under det gångna året nämnt någonting om problem med sina maskiner och då består maskinparken till 90% av HVA 550 och i övrigt stihl 261 och båda märkenas batterimaskiner.


Det kanske har att göra med om du transporterar sågarna i en Ford eller annat lämpligare fordon 😉

Jo, ”sågflocken” trivs förstås bättre bak i forden än att ligga och skramla runt i stradan.. 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Arvid0  
#772885
Williamm skrev:
machonisti skrev:
Williamm skrev:Junk Junk Junk!
Och sedan topprenovera.

Jo, som ung.
Men det har gått om!


Jag vet, det skulle inte vara så illa med en ny såg häller. Men jag kan renovera fem till nyskick för samma peng. Bara jag hittar bra objekt.


Men då gissar jag att du räknar arbetskostnad 0 kr/tim? Har du då egen skog och istället kunde varit ute och gallrat eller röjt den tid du lägger på att leta/hitta objekt, undersöka och sedan reparera det så ställs det i en annan dager. Räknar man med en rimlig timpeng så blir det sällan (för mig i alla fall) lönt att reparera "junk". Gör man det som hobby blir det en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772886 Gammalt junk- hobby att skruva såg. Nya grejor - hobby att hugga i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772889
Skogsola skrev:Gammalt junk- hobby att skruva såg. Nya grejor - hobby att hugga i skogen.

Eller yrkesmässig huggning i skogen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

JörgenO  
#772894 Jag kom precis till insikten om att mina f.d.nya grejor numera är gammalt junk, inköpta 2008.
Men särskilt Husqvarnasågen fungerar hur bra som helst. Mina Stihlar behöver jag dock lämna in på service o översyn i vinter. Särskilt röjsågen har ovanan att stanna när den blivit varm och sen är den hopplös att få igång igen,Sågen går lite ojämt o ibland bluddrar den vid gaspådrag så där är det kanske dags att justera förgasare.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772901
Andpers skrev:En sak jag funderar på är när en såg bedöms vara slut? Är det när det kostar mer att reparera den än att köpa en motsvarande ny såg?
De flesta fel går väl att reparera, i alla fall om det finns reservdelar.

Kostnaden och drift timmar brukar vara avgörande.
Har den gått mycket och man ser eller tror mer är på gång som isåfall görs samtidigt brukar det bli billigare o köpa nytt.
Genererar sågen pengar så är det för de flesta självklart det ska köras nytt. Då har man garanti och den tiden kostar då mindre. Det finns de som behöver jobba var dag o har inte varesig tid eller lust att åka till verkstad ofta, så de har flera såg och bedömmer situationer efterhand. De tjänar ofta mer i skogen än på verkstad/hemma o skruva.
Vissa tjänar mer pengar på att skruva...

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772903
anersimyra skrev:Åker bil med 5-6 andra sågar!! vad i hela friden har transporten av maskiner och utrustning något som helst med dessas driftsäkerhet och kvalitet att göra..🤔

Du kör väl en såg åt gången och olika såg till olika saker som de flesta gissar jag så visst har det betydelse.
anersimyra skrev:...vill du köra din såg i 2000 driftimmar per år så nödgas du förstås att spänna upp den i en jigg och köra den utan avbrott i drygt åtta timmar om dagen under ett normalt arbetsår.. 🤣 och nej, mina sågar är på inget sätt unika, jag byter förstås kedjor och svärd som alla andra och att en maskin fungerar felfritt i övrigt kan ju bero på att jag vet hur en såg ska hanteras.. 😎

Ja det är så drifttimmar räknades. Belastat i jigg och tiden räknades. Nu görs det kanske inte så längre och sågarna har nog inte 2000 drift timmar heller, inte ens hälften i genomsnitt efter vad jag sett.
Hur sågen används påverkar naturligtvis hur länge de går hos användaren. Men det påverkar inte konstruktion och slitage blir det hur rädd om grejerna man än är.
anersimyra skrev:I övrigt kom jag att tänka på att av de tiotalet övriga entreprenörer som jag arbetar med så har ingen av dem under det gångna året nämnt någonting om problem med sina maskiner och då består maskinparken till 90% av HVA 550 och i övrigt stihl 261 och båda märkenas batterimaskiner.

Det låter bra! Det inger säkert hopp för någon.
Men inte kör de väl 50cc om de har batterimaskiner som är lika bra eller bättre?

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Andpers  
#772904
Mange skrev:Kostnaden och drift timmar brukar vara avgörande.
Har den gått mycket och man ser eller tror mer är på gång som isåfall görs samtidigt brukar det bli billigare o köpa nytt.
Genererar sågen pengar så är det för de flesta självklart det ska köras nytt. Då har man garanti och den tiden kostar då mindre. Det finns de som behöver jobba var dag o har inte varesig tid eller lust att åka till verkstad ofta, så de har flera såg och bedömmer situationer efterhand. De tjänar ofta mer i skogen än på verkstad/hemma o skruva.
Vissa tjänar mer pengar på att skruva...


Okej, det är en annan värld än vad en annan lever i...
Jag har en Hva 234 som första-såg och 1 st 234:a, 2 st 238:or och 3 st 242:or som backup. Har hittills inte haft något produktionsstopp under de cirka 30 timmars vedsågning per år jag gör. 🤭

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772913 Det är många som gör som du.
Men de jobbar heller inte med sågen som inkomstkälla. De jag vet om som står på vedbacken och har det som huvudsaklig inkomstkälla har inte 6 små såg, utan en som ska gå utan backup. En mellan och en stor likaså utan backup. De har dem ett tag tills garanti gått ut sen byter de helst innan de krånglar om det går.

Avatar Fallback

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

jannee  
#772922 Ganska svårt för att inta säga omöjligt om hur länge en tvåtaktsmotor i en såg varar.
Nu förekommer det i väldigt liten skala att man fäller för en skördare men om det är någon på forumet som gör detta vore det tacksamt om den/de kunde berätta om hur många timmar de nyttjar sågen tills de byter ut den.
Troligtvis överskattar gemene man om hur många timmar deras såg egentligen används.
Själv tror jag att man maximalt nyttjar sågen 75 % av dagens arbetstid man är i skogen.
Räknar man högt blir det då ca 6 tim/dag = 30 tim/vecka.
Hur många hela veckor är du i skogen?
Egentligen inte undra på att många av oss är ägare till väldigt gamla sågar som fortfarande går "bra".
Man märker inte att motorn försämras förrän man införskaffar en ny.
Tror inte det är körtimmarna som tar död på sågarna utan just åldern, slangar och packningar som ger upp eller plast som styvnar.
Har dock en dålig erfarenhet av en Jonsered 2253 (röd kopia av HVA 550).
Inhandla den på Lantmännen, vilket innebar att det inte fanns någon service eller garanti att räkna med.
Den sågen gick inte ens en full tank innan den strulade och så höll det på i nästan 1 helt år innan lantmännen gav upp och jag fick pengarna åter.
Fick senare också vetenskap om att HVAägare som köpt 550 samtidigt även de haft stora problem.
Har nu en senare modell av 550, den går dock perfekt, är t.o.m. ett strå vassare (bättre) än en ålderstigen 2051.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772926 Hade en bokehuggare här för inte så länge sen som bara hugger grovt lite mer än halva året.
Han bytte såg minst en gång per år.
Han kör både Stihl och Husqvarna numera då Dolmar inte finns längre.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

anersimyra  
#772943
Mange skrev:
anersimyra skrev:Åker bil med 5-6 andra sågar!! vad i hela friden har transporten av maskiner och utrustning något som helst med dessas driftsäkerhet och kvalitet att göra..🤔

Du kör väl en såg åt gången och olika såg till olika saker som de flesta gissar jag så visst har det betydelse.
anersimyra skrev:...vill du köra din såg i 2000 driftimmar per år så nödgas du förstås att spänna upp den i en jigg och köra den utan avbrott i drygt åtta timmar om dagen under ett normalt arbetsår.. 🤣 och nej, mina sågar är på inget sätt unika, jag byter förstås kedjor och svärd som alla andra och att en maskin fungerar felfritt i övrigt kan ju bero på att jag vet hur en såg ska hanteras.. 😎

Ja det är så drifttimmar räknades. Belastat i jigg och tiden räknades. Nu görs det kanske inte så längre och sågarna har nog inte 2000 drift timmar heller, inte ens hälften i genomsnitt efter vad jag sett.
Hur sågen används påverkar naturligtvis hur länge de går hos användaren. Men det påverkar inte konstruktion och slitage blir det hur rädd om grejerna man än är.
anersimyra skrev:I övrigt kom jag att tänka på att av de tiotalet övriga entreprenörer som jag arbetar med så har ingen av dem under det gångna året nämnt någonting om problem med sina maskiner och då består maskinparken till 90% av HVA 550 och i övrigt stihl 261 och båda märkenas batterimaskiner.

Det låter bra! Det inger säkert hopp för någon.
Men inte kör de väl 50cc om de har batterimaskiner som är lika bra eller bättre?

Ä, lägg ner tramsandet, Mange.. 🙃 du vet lika väl som mig att arbetar man som skogsvårdsentreprenör där delar av arbetet är arboristtjänster så har man såklart behov av sågar i olika storlekar.

Avatar Fallback

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772944 Ni snackar om garanti på sågarna. Den var i alla fall förr en månad vid yrkesmässig användning.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

HannuRöj  
#772946 Motorsågarna vet jag inte, men röjsågarna håller betydligt mer än 2000 timmar. 😀
2000 är inte mer än 4 år, 100 arbetsdagar, 5 timmar per dag.
En aktiv skogsägare kör lätt det.

Märkbart är att en ny röjsåg betalar sig själv i form av minskat bränsleförbrukning jämfört mot äldre med ställbara förgasare. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).