Motorsåg och handhållet

Gammalt junk eller nya grejer.

49 inlägg 5068 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

machonisti  
#772835
Williamm skrev:Junk Junk Junk!
Och sedan topprenovera.

Jo, som ung.
Men det har gått om!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Arvid0  
#772838 Köpet billigt köper dyrt. Bättre gråta en gång osv

Kolla vad reservdelar kostar. Ett "proffs" byter sällan en maskin som är fullgod, utan vet hur många hundratals timmar den gått och vad det skulle kosta att renovera. Jämför med en bil. En del köper hellre en fin taxi som gått 50000 mil andra en skabbigare bil för samma peng som gått 20000 mil.

Renovera eller amortera, byta kolv och cylinder och lite andra delar + inköp av objektet. Sedan är det bara att värdera din tid och hur kul du tycker det är. Vill du bara ut och köra och inte tycker det är så kul att skruva är det bättre att köpa nytt.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Williamm  
#772846
machonisti skrev:
Williamm skrev:Junk Junk Junk!
Och sedan topprenovera.

Jo, som ung.
Men det har gått om!


Jag vet, det skulle inte vara så illa med en ny såg häller. Men jag kan renovera fem till nyskick för samma peng. Bara jag hittar bra objekt.

Avatar Fallback

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

maltex  
#772848 Men behöver man ha fem motorsågar. Har visst sju men fem har oftast långtidsvila (fyra har lååångledigt om man ska va seriös)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

johan eriksson  
#772849 Trots min ringa ålder på 43 så torde jag räknas in i kategorin TGJ (Tjurig Gubb Jävel), min nyaste såg är från runt 2010, en Dolmar 7900. Och jag har inte för avsikt att köpa någon nyare än så! Har sågar för en livstid utan att behöva skruva så mycket tror jag. Jag har iofs fått en icke fungerande Hva 550 med, den ska troligen igång igen, men mest bara för att jag är nyfiken på vad det är för fel på skotet.
Våga Vägra X-Torqe…

Avatar Fallback

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

tallen100  
#772852
johan eriksson skrev:Trots min ringa ålder på 43 så torde jag räknas in i kategorin TGJ (Tjurig Gubb Jävel), min nyaste såg är från runt 2010, en Dolmar 7900. Och jag har inte för avsikt att köpa någon nyare än så! Har sågar för en livstid utan att behöva skruva så mycket tror jag. Jag har iofs fått en icke fungerande Hva 550 med, den ska troligen igång igen, men mest bara för att jag är nyfiken på vad det är för fel på skotet.
Våga Vägra X-Torqe…

Bakåtsträvare där😆

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Erre  
#772853 -Köp gammalt och var beredd på att renovera.
Renoverar du så gör det grundligt. För nytt stift, bränsleslang och filter gör ju bara att just det är nytt.
Det finns annat som kan krångla när man behöver grejerna.
Så åker du på att renovera en äldre såg så gör det ordentligt.

- nytt är alltid nytt. Tyvärr betyder det inte samma sak i driftsäkerhet längre. Men du har viss garanti ett tag.

Så det kokar väl ner till det vanliga. Vill du greja själv så kan du köra på det lite äldre.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

johan eriksson  
#772860
tallen100 skrev:
johan eriksson skrev:Trots min ringa ålder på 43 så torde jag räknas in i kategorin TGJ (Tjurig Gubb Jävel), min nyaste såg är från runt 2010, en Dolmar 7900. Och jag har inte för avsikt att köpa någon nyare än så! Har sågar för en livstid utan att behöva skruva så mycket tror jag. Jag har iofs fått en icke fungerande Hva 550 med, den ska troligen igång igen, men mest bara för att jag är nyfiken på vad det är för fel på skotet.
Våga Vägra X-Torqe…

Bakåtsträvare där😆


Ja, och jag skäms inte för det!

About att det finns många goda fördelar med battersåg, men för mitt eget bruk är det inget alternativ idag, jag förbrukar max 10l bensin om året i sågar.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

anersimyra  
#772861 Måhända har jag haft tur då mina nya moderna sågar aldrig krånglat..🤔 å andra sidan kanske de ”mår bra” av att få jobba hårt i dagligt bruk och då tänker jag särskilt på min äldsta 550 som snart har tjänstgjort på heltid i fem hela år.. 😉

Avatar Fallback

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

tallen100  
#772863
anersimyra skrev:Måhända har jag haft tur då mina nya moderna sågar aldrig krånglat..🤔 å andra sidan kanske de ”mår bra” av att få jobba hårt i dagligt bruk och då tänker jag särskilt på min äldsta 550 som snart har tjänstgjort på heltid i fem hela år.. 😉

Så är det nog med de här "data grunkorna" , de ska användas för att fungera..

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

anersimyra  
#772865
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Måhända har jag haft tur då mina nya moderna sågar aldrig krånglat..🤔 å andra sidan kanske de ”mår bra” av att få jobba hårt i dagligt bruk och då tänker jag särskilt på min äldsta 550 som snart har tjänstgjort på heltid i fem hela år.. 😉

Så är det nog med de här "data grunkorna" , de ska användas för att fungera..

De där ”datagrunkorna” är nog i själva verket riktiga ”ärthjärnor” som inte har vett att gå sönder.. 😎

Avatar Fallback

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

maltex  
#772874 Även tidiga Hva550 kan väl kallas gammalt junk numera. Autotune är väl numera gamal och beprövad teknik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772876
anersimyra skrev:Måhända har jag haft tur då mina nya moderna sågar aldrig krånglat..🤔 å andra sidan kanske de ”mår bra” av att få jobba hårt i dagligt bruk och då tänker jag särskilt på min äldsta 550 som snart har tjänstgjort på heltid i fem hela år.. 😉

Att den åker i en bil med 5-6 andra såg och går betyder inte den går 2000tim/år alltså 10 000 drift timmar problemfritt. Ett år är aldrig problemfritt, oavsett såg...
Då har du isåfall en magisk såg du ska vara rädd om och sälja alla andraför då överlever den dina barbarnsbarnsbarn i skogen. Jag tänka mig den inte förbrukar slitdelar ens.

När man pratar om livslängd på såg är den inte oändlig utan faktiskt rätt bestämd genom sin design. Det är rätt duktiga killar som lever på att räkna ut sånt här. Få såg går mer än 2000 drift timmar. Har haft såg i min ägo nu i 30år men de har inte gått mycket sista 29,5 åren.

Det man köper ska fungera en viss tid till en viss kostnad.
Att nån kan få nåt gå länge till liten kostnad gör inte kalkylen bättre om fler får färre timmar till högre kostnad.

Sånt här hör jag om här dagligen. Det säger ofta mer om användare än produkten i sig.

Grannen har haft sin Bosch slagborrmaskin i snart 50 år. Och den har inte ens batteri.
Tänk om den haft det, då hade han haft den ännu mer.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Andpers  
#772877
När man pratar om livslängd på såg är den inte oändlig utan faktiskt rätt bestämd genom sin design. Det är rätt duktiga killar som lever på att räkna ut sånt här. Få såg går mer än 2000 drift timmar. Har haft såg i min ägo nu i 30år men de har inte gått mycket sista 29,5 åren.

Det man köper ska fungera en viss tid till en viss kostnad.
Att nån kan få nåt gå länge till liten kostnad gör inte kalkylen bättre om fler får färre timmar till högre kostnad.


En sak jag funderar på är när en såg bedöms vara slut? Är det när det kostar mer att reparera den än att köpa en motsvarande ny såg?
De flesta fel går väl att reparera, i alla fall om det finns reservdelar.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

anersimyra  
#772878
Mange skrev:
anersimyra skrev:Måhända har jag haft tur då mina nya moderna sågar aldrig krånglat..🤔 å andra sidan kanske de ”mår bra” av att få jobba hårt i dagligt bruk och då tänker jag särskilt på min äldsta 550 som snart har tjänstgjort på heltid i fem hela år.. 😉

Att den åker i en bil med 5-6 andra såg och går betyder inte den går 2000tim/år alltså 10 000 drift timmar problemfritt. Ett år är aldrig problemfritt, oavsett såg...
Då har du isåfall en magisk såg du ska vara rädd om och sälja alla andraför då överlever den dina barbarnsbarnsbarn i skogen. Jag tänka mig den inte förbrukar slitdelar ens.

När man pratar om livslängd på såg är den inte oändlig utan faktiskt rätt bestämd genom sin design. Det är rätt duktiga killar som lever på att räkna ut sånt här. Få såg går mer än 2000 drift timmar. Har haft såg i min ägo nu i 30år men de har inte gått mycket sista 29,5 åren.

Det man köper ska fungera en viss tid till en viss kostnad.
Att nån kan få nåt gå länge till liten kostnad gör inte kalkylen bättre om fler får färre timmar till högre kostnad.

Sånt här hör jag om här dagligen. Det säger ofta mer om användare än produkten i sig.

Grannen har haft sin Bosch slagborrmaskin i snart 50 år. Och den har inte ens batteri.
Tänk om den haft det, då hade han haft den ännu mer.

Åker bil med 5-6 andra sågar!! vad i hela friden har transporten av maskiner och utrustning något som helst med dessas driftsäkerhet och kvalitet att göra..🤔 och vill du köra din såg i 2000 driftimmar per år så nödgas du förstås att spänna upp den i en jigg och köra den utan avbrott i drygt åtta timmar om dagen under ett normalt arbetsår.. 🤣 och nej, mina sågar är på inget sätt unika, jag byter förstås kedjor och svärd som alla andra och att en maskin fungerar felfritt i övrigt kan ju bero på att jag vet hur en såg ska hanteras.. 😎 I övrigt kom jag att tänka på att av de tiotalet övriga entreprenörer som jag arbetar med så har ingen av dem under det gångna året nämnt någonting om problem med sina maskiner och då består maskinparken till 90% av HVA 550 och i övrigt stihl 261 och båda märkenas batterimaskiner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).