Motorsåg och handhållet

Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

244 inlägg 52949 visningar 36 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

toker72  
#772683 För 40 år sen fanns inga batteri sågar i alla fall. Även om tex en äldre Husqvarna 339 på papperet är jämbördig med en Stihl 201 så är skillnaden stor när man använder dom toppeffekten är nog likvärdiga men vridet är mycket bättre på 201an och sen är den inte alls lika känslig på rengöring av luftfiltret.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

anersimyra  
#772692 🤔 jag använder dagligen sågar ur Husqvarnas och Sthils proffssortiment och förstår inte alls föreställningen om att det på något sätt skulle vara undermåliga produkter och då jämför jag med de sågar jag använt sedan 1974 och fram till i dag. Visserligen skar min första 550 av första generationen men i övrigt så ser jag enbart fördelar med de moderna sågarna med autotune/m tronic då de är effektstarka, krångelfria och anmärkningsvärt lätta att starta..🙂

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

jannee  
#772695 Hva 242 kom 1987, var på sin tid en djävla bra såg, kvalitetsmässigt överlägsen dagens diton.
M.a.o. utvecklingen skenar direkt inte.
Du aners kan jämföra en diselmerca från 1987 mot dagens 2022 och där kan du märka vilken kvalitetsförbättring det skett.
Dessutom har den på 50 % lägre bränsleförbrukning ändock betydligt starkare och driftsäkrare motor. På motorsågsfronten har det inte skett speciellt mycket - ELLER.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Bax  
#772700 Hur mycket väger dagens dieselmerca jämfört med 1987?
Kommer dagens dieselmerca vara i drift om 35år?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

tallen100  
#772701 Inte har väl mercorna 50% lägre förbrukning idag?
Skulle hellre gissa att det är precis tvärtom med all lull lull som tar effekt 🤔

Den kommer nog inte vara i drift om 35 år 🤣

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

anersimyra  
#772702
jannee skrev:Hva 242 kom 1987, var på sin tid en djävla bra såg, kvalitetsmässigt överlägsen dagens diton.
M.a.o. utvecklingen skenar direkt inte.
Du aners kan jämföra en diselmerca från 1987 mot dagens 2022 och där kan du märka vilken kvalitetsförbättring det skett.
Dessutom har den på 50 % lägre bränsleförbrukning ändock betydligt starkare och driftsäkrare motor. På motorsågsfronten har det inte skett speciellt mycket - ELLER.

Jämför jag min 550 och stihl 261 med partnerkuben jag hade i skolan så är skillnaden milsvid till de moderna sågarnas fördel trots att kuben var en ypperlig såg..🙂👍 i 40cc klassen så märks det tydligt att min stihl 241 är en klart modernare såg än mina 444/44 då den är överlägset mer lättstartad med betydligt effektivare avvibrering, den är dock inte lika rapp på gaspådraget som 444:an, min trimmade 44 eller de 242/238 som jag arbetat med. Fick jag välja mellan en 262 och 560 så valde jag allt 262:an. Min 371, eller om det nu var en 372 var en helt fantastisk såg vilket förstås även gällde min 394 som jag sålde till ”LeifaK”. Av de sågar som jag ägt är det enbart en tidig 550, en 254 och en 346:a som krånglat men min senare 550 mk1, 550 mkII, stihl 261 och 241 har gått fullständigt krångelfritt under många hårda timmar i ur och skur.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

toker72  
#772705
jannee skrev:Hva 242 kom 1987, var på sin tid en djävla bra såg, kvalitetsmässigt överlägsen dagens diton.
M.a.o. utvecklingen skenar direkt inte.
Du aners kan jämföra en diselmerca från 1987 mot dagens 2022 och där kan du märka vilken kvalitetsförbättring det skett.
Dessutom har den på 50 % lägre bränsleförbrukning ändock betydligt starkare och driftsäkrare motor. På motorsågsfronten har det inte skett speciellt mycket - ELLER.

Visserligen inte motorsåg men nära i alla fall för jämför jag förbrukningen från min gamla jonsered röjsåg mot min nya 545 autotune är det grym skillnad den nya går så länge på en tank så man vill det ska ta slut så man får paus.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

jannee  
#772708 Tallen, du kan själv kontrollera.
https://www.bilberoende.se/mercedes-e-k ... rbrukning/
Annars en MB 1985 på 132 hk snittförbrukning 8.7
Eller en MB 2020 på 194 hk snittförbrukning 4.6

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

anersimyra  
#772709
toker72 skrev:
jannee skrev:Hva 242 kom 1987, var på sin tid en djävla bra såg, kvalitetsmässigt överlägsen dagens diton.
M.a.o. utvecklingen skenar direkt inte.
Du aners kan jämföra en diselmerca från 1987 mot dagens 2022 och där kan du märka vilken kvalitetsförbättring det skett.
Dessutom har den på 50 % lägre bränsleförbrukning ändock betydligt starkare och driftsäkrare motor. På motorsågsfronten har det inte skett speciellt mycket - ELLER.

Visserligen inte motorsåg men nära i alla fall för jämför jag förbrukningen från min gamla jonsered röjsåg mot min nya 545 autotune är det grym skillnad den nya går så länge på en tank så man vill det ska ta slut så man får paus.

Nu vet jag inte hur stor tanken är på en gammal 250 RX men vid blandad röjning så var soppan slut efter ca 40 minuter medans min flera år gamla 545 tuffar på i ca 80 minuter..🙂

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

tallen100  
#772711
jannee skrev:Tallen, du kan själv kontrollera.
https://www.bilberoende.se/mercedes-e-k ... rbrukning/
Annars en MB 1985 på 132 hk snittförbrukning 8.7
Eller en MB 2020 på 194 hk snittförbrukning 4.6

Stämmer de där siffrorna så har du rätt.
Men jag tvivlar ändå😆
4,6 stämmer bättre på en wv Golf 🤔

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

toker72  
#772721 Inte på min Golf den drar nog runt 0.6 i snitt

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

maltex  
#772750 Kan ju inte finnas så många som byter från Hva550 till Hva242 idag för att det skulle vara ett likvärdigt eller bättre alternativ. Möjligen nån hopplös nostalgiker då.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

jannee  
#772765 Har en fullt fungerande RS 51, över 40 år gammal, undrar om en HVA 555 auto tune över huvud taget startar när den är 40 år gammal.
Utvecklingen har verkligen stagnerat på både motorsågar och röjsågar.
Av just den orsaken jag jämförde med bilar.
Visst har sågarna blivit snålare när det gäller bränsleförbrukningen, men hållbarheten och vikten?
Själv anser jag att 40 år gammal Jonsered 425 är betydligt bättre såg än Stihl MS 201, båda har jag erfarenhet av.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

toker72  
#772768 Jag tror inte tillverkarna bygger prylar för att dom ska användas om 40 år dom bygger nog grejer till dom som använder dom lite mera och då är dom utslitna eller utbytta av annan anledning långt före. Vad är det som är så bra med Jonsered 425 att den är betydligt mycket bättre än Stihl 201.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

toker72  
#772770 Jämför jag min gamla Jonsered röjsåg rätt trögstartad och ganska usel sele och som gick kanske 40 min på en tank och som man då kände tydliga tecken av vibrationer så fingrarna domnade bort med min nuvarande Husqvarna 545 autotune lättstarad och bekväm sele och som nog går närmare 2 tim per tank och man då inte känner av några vibrationer så tycker jag utvecklingen har tagit hyffsade steg framåt vad mer kan man begära av en röjsåg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).