Motorsåg och handhållet

Stihl MSA 220 - första intryck i skogen

4 inlägg 1939 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl MSA 220 - första intryck i skogen

Badger  
#772231 Efter mycket läsande, frågande och grubblerier köpte vi en Stihl MSA 220 till gården. Tanken är att den ska ersätta två gamla Stihl 160 och 200 bensinare som är uppslitna efter Gudrun, Per och lite till. Nu har jag använt dem ett par gånger och tänkte dela med mig lite intryck. Först ska jag berätta att jag inte är något proffs på motorsåg. Jag är en typisk helgskogsägare som röjer och plockar ner något träd ibland. Pappa har varit ute i skogen i 50 år ungefär.

Så...

Gallring/röj
Sågen funkar finfint till att glesa ut i björkskogen. För att hugga ner 10-25 cm träd och gå runt och kvista upp så håller ett AP 500 batteri ungefär två timmar för oss. Väldigt skönt att bara trycka på knappen och slippa rycka i snöret när man gått från ett träd till ett annat. Skönt också att ha det tyst när man inte sågar.

Avverkning
Det går faktiskt helt ok att fälla ett rejält träd. Fällt ett par granar som varit 70-80 cm i rotänden. Men då drar det mycket batteri. Det går åt ett fullt laddat AP500 batteri för att fälla och kvista en stor gran. Sågen tuggar på bra i virket, men man får inte lägga något tryck på svärdet utan låta det äta sig in på egen hand. Pressar man lite stannar sågen lätt.

Allmänt
Skönt att slippa köpa bensin nu när den är dyr. Man behöver fler batterier än jag hade hoppats. Ska man jobba intensivt en hel dag bör man nog ha minst fyra AP500 batteri med sig eller dubbla snabbladdare och ladda på lunchen. Att knappen för att starta sågen inte har vanlig avtryckare på ovan och undersidan som traditionellt har inte stört mig alls. Ergonomin och vikten känns som våra andra Stihl-sågar.

Så totalt sett är vi nöjda med sågen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220 - första intryck i skogen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772390
Badger skrev:Skönt att slippa köpa bensin nu när den är dyr. Man behöver fler batterier än jag hade hoppats. Ska man jobba intensivt en hel dag bör man nog ha minst fyra AP500 batteri med sig eller dubbla snabbladdare och ladda på lunchen.


Enligt Stihls hemsida kostar fyra AP500-batterier ca 21 000 kronor, vilket motsvarar ungefär 700 liter alkylatbensin. Går den kalkylen verkligen ihop?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220 - första intryck i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772394
th skrev:
Badger skrev:Skönt att slippa köpa bensin nu när den är dyr. Man behöver fler batterier än jag hade hoppats. Ska man jobba intensivt en hel dag bör man nog ha minst fyra AP500 batteri med sig eller dubbla snabbladdare och ladda på lunchen.


Enligt Stihls hemsida kostar fyra AP500-batterier ca 21 000 kronor, vilket motsvarar ungefär 700 liter alkylatbensin. Går den kalkylen verkligen ihop?


Det beror ju på hur man räknar! TS kan ju mycket väl ha andra maskiner som går på samma batteri.

Sedan borde ju den förbättrade arbetsmiljön och driftsäkerheten (jämfört med en motsvarande bensinare) vara värt en del också.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220 - första intryck i skogen

Badger  
#772399
th skrev:
Badger skrev:Skönt att slippa köpa bensin nu när den är dyr. Man behöver fler batterier än jag hade hoppats. Ska man jobba intensivt en hel dag bör man nog ha minst fyra AP500 batteri med sig eller dubbla snabbladdare och ladda på lunchen.


Enligt Stihls hemsida kostar fyra AP500-batterier ca 21 000 kronor, vilket motsvarar ungefär 700 liter alkylatbensin. Går den kalkylen verkligen ihop?


Lönsamt. Svårt att säga. Jag räknade inte på om det var den billigaste investeringen eller inte. Men just nu är det rätt hopplöst att räkna på med tanke på att både bensin och elpris skjutit i höjden och verkar bli ännu värre i vinter för båda. För min del kändes det rätt med tanke på att jag kan "tanka" från solpanelerna på taket så för mig blir det "billigt" och skönt att såga oberoende av oljesjeker, Putin och liknande.

Eftersom jag är nöjd med att jobba ett par timmar i skogen så duger två batterier för mig. Så jag klarar mig på två batterier. Svårt att spå om batteripriserna kommer att sjunka eller inte, men håller med om att de är dyra nu. Hade dock lite flyt och köpte mina 25% billigare på rea.

Sen finns det ju andra poänger. Tystnaden och lättheten att stanna och starta sågen när man vill på ett klick är värt lite för mig.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).