Öppna kategorin

Hur mycket ska ni hugga i vinter???

145 inlägg 48278 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Erre  
#772272
1664041846_dsc_2778.jpg

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

JensSkoog  
#772273
Mangan skrev:Är de så pass döda så de luktar surt och barnen lossnar?

BARNEN???
:D :D

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772275 Ja, skall nog försöka hinna gallra lite, gran och kanske lite björk. Och ta ner några övervintrade tallar. Får jag ihop 100 fub får jag vara nöjd, manuellt och med vajerkran. Skall väl kunna bli några bilder i bloggen också.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772276
JensSkoog skrev:
Mangan skrev:Är de så pass döda så de luktar surt och barnen lossnar?

BARNEN???
:D :D



Riktigt små barn luktar ofta surt, vettla du?

(Inte vän med stavningskontrollen...)

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Erre  
#772277 Kul att folk ska ut i skogen och hugga i höst/vinter.

Senaste året har man nästan fått skämmas här på sfo om man hugger.
Ulf 1 idiotförklarar en, å man sabbar en kolsänka som man kunde fått betalt för utan att göra något. Jag trivs med att hugga. Å skäms inte för det.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772279 Då kanske jag inte skall säga att jag har 5 ha 100+ gran o tall som jag inte nänns ta ner... 😳

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Erre  
#772281 😅.

Framförallt ska skogen skötas. Många har räknat ut gran. Det har inte jag. Men den ska nog inte bli så mycket äldre än 80 år.
Men var och en gör som dom vill. Det är ju hela tjusningen med allt.
Och framförallt ger det mångfald.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772282 Tar hit polaren med Ecologen så rycker vi ner en 1000 m3 förstagallring. Det är kul att knata med P25:an men kan försöka få iväg lite mera volym när massapriserna är något mera anständiga.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Vedproducent  
#772283 Ja jag ska börja gallra ganska snart. Leveranserna med ved blir helt klart nästa vecka. Har ju en ny leksak med Kranman 620 PRO plus som jag bara provkörde 115 timmar i februari/mars. Ska bli riktigt roligt att komma igång. Hur mycket det blir får vi väl se men räknar med några hundra timmar i alla fall. Kommer att hålla på i 5 månader cirka men det ska köras ut också.
Skulle aldrig få för mig att skämmas att gallra som jag gör småskaligt och fint blir det. Ordentliga virkesförråd inför framtiden blir det också och knappt några körspår/skador alls.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Granstorp  
#772289 16ha förstagallring och sen blir det lite blädning/ dimensionshuggning när skördaren ändå är på plats. Blädning är första gången det provas på min fastighet under modern tid, ska bli intressant att se resultatet. Att Södra i detta fallet har en åtgärd som heter just Blädning måste vara ett tecken på att fler börjar bli intresserade av lite andra metoder. Min far hade nog gjort ett traditionellt hygge😂

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772291 @Erre, det är vacker skog nära gården. Avverkningsanmälde för 2 år sedan, men har inte kommit till skott. Funderade på att ta lite manuellt, det är delvis mycket gran under som kan användas. Min senaste avverkning blev inte återväxten bra, tänkte vänta tills det blir något där innan jag SKÖVLAR mer. 😉 Har inge barkborre här på västkusten, ta i trä.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Camaro1969  
#772295 Så mycket man orkar och hinner :)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

80-90  
#772296 Ca 1000 m slutavverkning å ett par manuellt gallrade ha blir det i år

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Erre  
#772301
Mangan skrev:@Erre, det är vacker skog nära gården. Avverkningsanmälde för 2 år sedan, men har inte kommit till skott. Funderade på att ta lite manuellt, det är delvis mycket gran under som kan användas. Min senaste avverkning blev inte återväxten bra, tänkte vänta tills det blir något där innan jag SKÖVLAR mer. 😉 Har inge barkborre här på västkusten, ta i trä.


Ta du lite av granen om du vill. Tallen står sig bättre i ålder.
Är det nära gården så är det inte dumt med lite ljus igenom

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Suneland  
#772307 Jag hoppas på att få fram 50m3 blandat skrot till ved och 20m3 fint timmer som jag ska såga.

Med heltidsjobb småbarn, djur och allt annat så får man inte sikta för högt 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).