Virkesmätning och Matrisfub

Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

31 inlägg 13495 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772031 Södra inför fiberved, man får lite mer betalt för andelen sågbart i massaveden. Ungefär som stormsortimentet.



Priset på det nya sortimentet är och gäller från och med 22 september:

Barrmassaved 435 kr/m3fub

Sågbar andel +14 cm 505 kr/m3fub + 50 kr/m3fub i marknadspremie


https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem ... sDtVGmxR1M



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

Sjögården  
#772173 Bra nyhet, underlättar både huggning och körning.
Om ändå klentimret hamnar i massabruken så så är detta ett bra sätt för den självverksamme att få fart i sina bra förstagallringar.
Mycket av tallen i både första och andragallring duger inte till klentimmer pga av krök och gamla älgskador.
För att inte tala om kronhjortskadad gran.
Och att få virket inmätt före årsskiftet för att vara med på resultatdelningen på rekordåret 2022 är i sig en utmaning.
Blir att skjuta röjningarna till våren och sätta igång gallringarna i höst.
Och höstplöjningen får väl ske i blötsnön i mellandagarna mellan jul och nyår.
Det har hänt förut… 😉

Avatar Fallback

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772186 Fast vi stackare med vajerkran blir snuvade, då det inte finns i 3m längder. 🙃

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

Hema  
#772207
Mangan skrev:Fast vi stackare med vajerkran blir snuvade, då det inte finns i 3m längder. 🙃

Vilka längder pratar vi om? Sedan kan jag inte förstå att du skulle ha problem med andra längder med ditt ekipage?

Användarvisningsbild

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

halvproffs  
#772208
Mangan skrev:Fast vi stackare med vajerkran blir snuvade, då det inte finns i 3m längder. 🙃


Förra årtusendet när jag använde vajerkran och högg ved i olika längder så nog åkte det med upp på vagnen allt.

Användarvisningsbild

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

Lillesves  
#772212 Verkar vara samma pris oavsett prima eller sekunda.

Avatar Fallback

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

Amatörhuggare 62  
#772216 4,2 i medellängd.
Ja samma pris. Finns bara 1 spalt på listan.
Å inga stumpar i vältan.
Står det också

Avatar Fallback

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772219 Allt går ju, men att lasta ett knippe med flera olika längder i blir bökigare. Stockar lastar man styckvis, så där spelar det ingen roll. Har provat att hugga all massaved i 4,2m men blir tyngre att brossla ihop, och lite bökigare att vinscha.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

Hema  
#772230
Mangan skrev:Allt går ju, men att lasta ett knippe med flera olika längder i blir bökigare. Stockar lastar man styckvis, så där spelar det ingen roll. Har provat att hugga all massaved i 4,2m men blir tyngre att brossla ihop, och lite bökigare att vinscha.

Kanske kan S-gripen din nu komma till användning?

Avatar Fallback

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

550  
#772428 Verkar vara ett nytt försök att betala mer för fallande längder och locka självverksamma att inte leverera 3 meters. Hade man velat underlätta för självverksamma hade man lagt in det bättre priset på prislistan "Gallringsmassaved 3 m leveransvirke" istället för att hitta på en ny lista.

Avatar Fallback

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

jannee  
#772431 Bruken tjänar på att virket kommer i fallande längd = leverantören blir lurad på några fub då och då.
Södras Biometra är duktiga på att stjäla för leverantören - egen erfarenhet.
Du kan försöka få rättelse = rent omöjligt.

Användarvisningsbild

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

Knagge  
#772435 När jag gallrar själv vill jag ha så smala vägar som möjligt. Har en Valmet 305 och Farma 8 tonskärra . Hugger jag fallande är jag tvungen att ha bredare vägar än när man hugger 3 m.
Vägarna blir bredare senare pga barkborregranar vindfällen och snöbrott som varit obligatoriska på senare år.

Avatar Fallback

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

bgsentr  
#772439
jannee skrev:Bruken tjänar på att virket kommer i fallande längd = leverantören blir lurad på några fub då och då.
Södras Biometra är duktiga på att stjäla för leverantören - egen erfarenhet.
Du kan försöka få rättelse = rent omöjligt.

Japp!
Alltid mer fub på en 64 ton lastbil med 3m än en 64 ton med fallande av någon anledning🤷‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

gurrasnurra  
#772445 Är man inte nöjd med Biometrias mätning hjälper det inte att gnälla här, då begär man kontroll på mätningen.

https://www.biometria.se/tjaenster/kont ... -kontroll/

https://www.biometria.se/tjaenster/kont ... ar-i-bild/

Avatar Fallback

Re: Nytt leveransvirkessortiment för klenare gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772451 Att begära ommätning hjälper knappast annat än för ett enskilt parti. Är det systematiska fel måste det upp till allmän diskussion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).