Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Oxen Minilunnare Drivhjul

25 inlägg 7872 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oxen Minilunnare Drivhjul

MathiasA  
#772012 Hej på er

Jag söker och har sökt drivhjul till min oxe nu ett bra tag. Det verkar vara svårt att få tag i. Min idé är att köpa en oxe som är påväg att skrotas men fortfarande har funderande drivhjul med mönster.

Är det någon av er i detta forum som har en bra idé på lösning när drivhjulen är utan mönster? Finns dessa att köpa eller är det någon som gjort en speciallösning som vi alla kan få ta del utan?

Alternativt är det någon som vet var dessa skrotas eller om det är någon av er som har en gammal som ej används längre som jag skulle kunna köpa.

Någon som har bra idéer i detta ämne?



   TS
Avatar Fallback

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772167 Hej! Du kan köpa en delad fälg, typ VLukon 3.00 D x 8, samt ett däck med dimensionen 5.00 x 8. Delad fälg är ett måste enligt min däckhandlare då så små och stela däck är svåra att kränga på fälgen. Däcket ska tåla minst 5 kg lufttryck samt vara 10 lagers. Bäst är att få tag i ett däck utan mönster som man sedan använder en däckkniv för att skapa ribborna på, https://www.gooffroad.se/atv-dack/tillb ... octor.html.
Finns filmer på YT som visar hur man använder kniven. Har även sett en del använda multiverktyg för ändamålet, verkar funka bra. Själv har jag inte funnit något däck utan mönster men borde funka att ta fram ribbor även på ett mönstrat däck, om mönstret inte försvagar ribborna. Ska prova själv när nästa däck är utslitet. Myreback Maskin, som tillverkade Oxen, köpte släta 5.00 x 8 däck monterade på fälg. Har för mig att han nämnde Trelleborg som leverantör, kanske går att kolla med dem. Sedan använde han en däckkniv (värmekniv) och tillverkade mönstret med.

Avatar Fallback

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772190 Minns när jag fick punktering på ett av drivdäcken. Köpte ny slang och åkte till en lokal däckhandlare som tyvärr misslyckades med att byta slang. Åkte därför till Vianor som fixade det. De var dock lite frågade till att jag ville ha 5 kilo i däcket.
Jag tror att det finns ett stort behov av att byta framdäcken då de flesta Oxen har några år på nacken. Men det är kanske ändå för lite volym för att någon skulle sätta igång en produktion.

Avatar Fallback

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

Hema  
#772206
Dan skrev:Hej! Du kan köpa en delad fälg, typ VLukon 3.00 D x 8, samt ett däck med dimensionen 5.00 x 8. Delad fälg är ett måste enligt min däckhandlare då så små och stela däck är svåra att kränga på fälgen. Däcket ska tåla minst 5 kg lufttryck samt vara 10 lagers. Bäst är att få tag i ett däck utan mönster som man sedan använder en däckkniv för att skapa ribborna på, https://www.gooffroad.se/atv-dack/tillb ... octor.html.
Finns filmer på YT som visar hur man använder kniven. Har även sett en del använda multiverktyg för ändamålet, verkar funka bra. Själv har jag inte funnit något däck utan mönster men borde funka att ta fram ribbor även på ett mönstrat däck, om mönstret inte försvagar ribborna. Ska prova själv när nästa däck är utslitet. Myreback Maskin, som tillverkade Oxen, köpte släta 5.00 x 8 däck monterade på fälg. Har för mig att han nämnde Trelleborg som leverantör, kanske går att kolla med dem. Sedan använde han en däckkniv (värmekniv) och tillverkade mönstret med.

Tack för det verktygstipset. Största skillnaden mot multiverktyg borde väl vara att det inte blir en massa spån bla.

Har halvslitna däck på min lunningsvagn, men där kant/hörnklackarna är kvar och mest bara ställer till det vid skarp sväng. Det är inte originaldäck för vagnen utan däck som suttit bak på ATV.

Avatar Fallback

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

Cat554  
#772290 Søk på Trelleborg Orca Massiv. Massivt truckdekk som er tett i mønsteret. Burde vel være et godt utgangspunkt. OH

Användarvisningsbild

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

Pelle122  
#798026 Släta däck 5.00-8 köpte jag hos Petterssons däckservice Eskilstuna
Tel 016-140136
Heter: 5.00-8 Duro HF237 6PR slätt
Adress: Annas däck AB, Petterssons däck. Hälltorp, Västergård 63348
Eskilstuna. Lycka till ! /Pelle122

Användarvisningsbild

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

Rossignol  
#798036 Vad för däck använder man på de hjulen som det inte är drivning på?

Finns de att köpa på många ställen?

Användarvisningsbild

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

Pelle122  
#798044 Se svar ovan... /pelle122

Användarvisningsbild

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

Rossignol  
#798048
Pelle122 skrev:Se svar ovan... /pelle122


Var det enda stället du hittade som sålde dem?

Eller råkar det vara nära för dig?

Vad kostade de?

Användarvisningsbild

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

Rossignol  
#798050 Hur krångligt är det att ta av och sätta på drivbanden?

Några tips hur man gör det enkelt?

Användarvisningsbild

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798052
Rossignol skrev:Hur krångligt är det att ta av och sätta på drivbanden?

Några tips hur man gör det enkelt?


Släpper spännbulten därbak. Sedan öppnar upp bandet i skarven 😀

Användarvisningsbild

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

Pelle122  
#798054 Inte speciellt krångligt, lossa "storbulten" bak och dra ihop med spännband - men lossa hjulmuttrarna först.

Användarvisningsbild

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

Rossignol  
#798061
Pelle122 skrev:Släta däck 5.00-8 köpte jag hos Petterssons däckservice Eskilstuna
Tel 016-140136
Heter: 5.00-8 Duro HF237 6PR slätt
Adress: Annas däck AB, Petterssons däck. Hälltorp, Västergård 63348
Eskilstuna. Lycka till ! /Pelle122


Var det enda stället du hittade som sålde dem?

Eller råkar det vara nära för dig?

Vad kostade de?

Användarvisningsbild

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

Rickard Magnusson  
#798159
Pelle122 skrev:Släta däck 5.00-8 köpte jag hos Petterssons däckservice Eskilstuna
Tel 016-140136
Heter: 5.00-8 Duro HF237 6PR slätt
Adress: Annas däck AB, Petterssons däck. Hälltorp, Västergård 63348
Eskilstuna. Lycka till ! /Pelle122


Dom däcken som Petterssons däck säljer är mycket tunnare slitbana på så det går inte att skära spår i dom.
däcken som Myreback använde hette Trelleborg VG454 och dom tillverkas tyvärr inte längre.

Användarvisningsbild

Re: Oxen Minilunnare Drivhjul

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798258 Drivhjulen är samma som till Iller bandvagn, finns att köpa av Bandvagnsservice i Forshaga.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).