Motorsåg och handhållet

Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

190 inlägg 16963 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#772098
Niking skrev:Bra att den nya 540i XP kommer med kedjeoljevakt. Det är behövligt när man kör större batterier (särskilt ryggbatterier).

Ser f.ö. fram emot ett jämförande test mellan den bensindrivna 540 XP och den batteridrivna 540i XP. Utgår från att Skogsforum fixar ett sådant test vid tillfälle.
/Niklas

Måhända kan skogsforum sända mig den nya 540 bensinsågen så ska den lilla rackaren få veta att den lever.. 😀

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772109
anersimyra skrev:
Niking skrev:Bra att den nya 540i XP kommer med kedjeoljevakt. Det är behövligt när man kör större batterier (särskilt ryggbatterier).

Ser f.ö. fram emot ett jämförande test mellan den bensindrivna 540 XP och den batteridrivna 540i XP. Utgår från att Skogsforum fixar ett sådant test vid tillfälle.
/Niklas

Måhända kan skogsforum sända mig den nya 540 bensinsågen så ska den lilla rackaren få veta att den lever.. 😀


Jag är övertygad om att du har råd att skaffa dig en egen bensindriven 540 XP, ifall du vill testa den själv. 😎
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Arvid0  
#772119
Hema skrev:
Robur Clivus skrev:Med anledning av mitt tidigare inlägg gick jag in och jämförde utbildningsbakgrund inom VD historiken i Husqvarna de senaste åren, för att se om mina förutfattade meningar stämde.
Kai Wärn var tidigare VD men slutade 2020, är utbildad Cilvilingenjör i maskinteknik.
Från 2020 är Henric Andersson VD, utbildad Civilingenjör i Industriell ekonomi.
Detta stämmer nog ganska bra med omläggningen av prissättning av produktsortimentet och förmodligen mycket mer.
Min tes är att företag som Husqvarna bygger hela sin existens på att leverera kvalité och bra produkter över tid, långsiktigt behöver de en ingenjörsledning med industriellt tänk som fokuserar på bra produkter och kvailtè över tid.
Ekonomer och Ingenjörer fokuserar på helt olika saker, den ena har ett tekniskt driv medans den andra mest gillar xcel-ark med kvartalsresultat.
Låt er inte luras av titeln: Civilingenjör industriell ekonomi, det är ingen ingenjör, utan fortfarande en ekonom som möjligtvis kan ha kvar formelsamlingen från gymnasiet.

Men ovan förklarar mycket för mig iallafall.

Jag är inte helt benägen att hålla med dig. Om man är civilingenjör, så har man iaf med lätthet kunnat nå upp till högskoleingenjör inom tekniska ämnen. Detta då jag läst industriell ekonomi på högskoleinvå.


Jag tror man får bättre svar om man tittar på vilka ägarna är istället för vd:n....

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#772126
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Bra att den nya 540i XP kommer med kedjeoljevakt. Det är behövligt när man kör större batterier (särskilt ryggbatterier).

Ser f.ö. fram emot ett jämförande test mellan den bensindrivna 540 XP och den batteridrivna 540i XP. Utgår från att Skogsforum fixar ett sådant test vid tillfälle.
/Niklas

Måhända kan skogsforum sända mig den nya 540 bensinsågen så ska den lilla rackaren få veta att den lever.. 😀


Jag är övertygad om att du har råd att skaffa dig en egen bensindriven 540 XP, ifall du vill testa den själv. 😎
/Niklas

Förvisso, men jag tror nog att skogsforum kan ordna sig ett exemplar innan den kommit ut på marknaden..😎👍

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Robur Clivus  
#772142
Arvid0 skrev:
Hema skrev:
Robur Clivus skrev:Med anledning av mitt tidigare inlägg gick jag in och jämförde utbildningsbakgrund inom VD historiken i Husqvarna de senaste åren, för att se om mina förutfattade meningar stämde.
Kai Wärn var tidigare VD men slutade 2020, är utbildad Cilvilingenjör i maskinteknik.
Från 2020 är Henric Andersson VD, utbildad Civilingenjör i Industriell ekonomi.
Detta stämmer nog ganska bra med omläggningen av prissättning av produktsortimentet och förmodligen mycket mer.
Min tes är att företag som Husqvarna bygger hela sin existens på att leverera kvalité och bra produkter över tid, långsiktigt behöver de en ingenjörsledning med industriellt tänk som fokuserar på bra produkter och kvailtè över tid.
Ekonomer och Ingenjörer fokuserar på helt olika saker, den ena har ett tekniskt driv medans den andra mest gillar xcel-ark med kvartalsresultat.
Låt er inte luras av titeln: Civilingenjör industriell ekonomi, det är ingen ingenjör, utan fortfarande en ekonom som möjligtvis kan ha kvar formelsamlingen från gymnasiet.

Men ovan förklarar mycket för mig iallafall.

Jag är inte helt benägen att hålla med dig. Om man är civilingenjör, så har man iaf med lätthet kunnat nå upp till högskoleingenjör inom tekniska ämnen. Detta då jag läst industriell ekonomi på högskoleinvå.


Jag tror man får bättre svar om man tittar på vilka ägarna är istället för vd:n....


Håller med till viss del, men anser nog ägarna är av de mer långsiktigt sinnade om man pratar börsnoterade bolag. Husqvarna gruppen växer allt mer inom övriga produktområden, jag tror personligen märket skulle tjäna mycket på att vara grymma inom tex skogsprodukterna, se detta produktområde som både intäktsområde men framförallt för att skapa ett rykte om att ha kvalitets produkter och bygga varumärke. Inte benchmarking mot andra märken i utvecklingen utan göra så bra produkter som ingenjörerna kan uppbringa. Låt denna del av företaget maxa kvalitets spektrat, lite samma som Penta inom Volvo koncernen. Bygg ett starkt varumärke utifrån denna nisch.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

jörgent  
#772166 Helt ok med värme, - men det bäste är väl ändå oljevarning!!!
När man använder 300batteriet tar oljan slut innan batteriet o om man inte är uppmärksam går det illa åt svärd o kedja...

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Hema  
#772197
jörgent skrev:Helt ok med värme, - men det bäste är väl ändå oljevarning!!!
När man använder 300batteriet tar oljan slut innan batteriet o om man inte är uppmärksam går det illa åt svärd o kedja...

Instämmer!

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

svampbob  
#772198
Hema skrev:
jörgent skrev:Helt ok med värme, - men det bäste är väl ändå oljevarning!!!
När man använder 300batteriet tar oljan slut innan batteriet o om man inte är uppmärksam går det illa åt svärd o kedja...

Instämmer!


Undrar hur dom får indikation på att det är på väg att ta slut. En vanlig flottör funkar ju inte. Någon givare på ledningen efter oljepumpen. Finns det någon sådan ens?

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772200
svampbob skrev:
Hema skrev:
jörgent skrev:Helt ok med värme, - men det bäste är väl ändå oljevarning!!!
När man använder 300batteriet tar oljan slut innan batteriet o om man inte är uppmärksam går det illa åt svärd o kedja...

Instämmer!


Undrar hur dom får indikation på att det är på väg att ta slut. En vanlig flottör funkar ju inte. Någon givare på ledningen efter oljepumpen. Finns det någon sådan ens?


Det lär ju visa sig.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Hema  
#772203
svampbob skrev:Undrar hur dom får indikation på att det är på väg att ta slut. En vanlig flottör funkar ju inte. Någon givare på ledningen efter oljepumpen. Finns det någon sådan ens?

Skulle det kunna vara att man kvitterar efter oljepåfyllning och så räknar den antal varv på motorn. Så kan den räkna ut förbrukningen kontra behållarens volym? Eller om kvitteringen sker automatiskt genom öppnandet av oljelocket?

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772205
Alex Strömberg skrev:Därför man inte handlar på nätet om man inte kan reparera sina egna maskiner. Sen så är väl allt bättre idag. Mindre vibrationer, utsläpp, mer effekt, mindre vikt m.m. så att säga att saker var lika bra för 20 år sen är en lögn.

Sen att priserna är sämre är för att kronan är värdelös och allt i världen blir dyrare som transport och rå varor, som du som slut kund får betala.

Nja, jag vet inte om jag håller med. Huggarna som hade såg ett år eller fler när de körde 254 håller definitivt inte med.
Vibrationsfria är de nog inte, kör jag 262 och 560 o jämför är de rätt lika. Tar jag sen smn 254 är den så mjuk o fin i jämförelse. Hur man upplever vibrationer är olikt. Jag känner mer av stålfjäder.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773654 Handtagsvärme har man inte behövt de senaste vintrarna men oljepåfylling kan vara ett problem. Jag har en Logosol elmotor på sågverket och det är faktiskt lätt att glömma oljan - men man lär sej då man kört sönder ett par svärd :-).

Å andra sidan kan man titta på batteriets lampor och fylla på olja då man använt en viss mängd laddning. Troligen lär man sej snabbt när det är dags. Någon mycket precis oljeindikator behövs knappast. Hellre fylla på i god tid.

Jag tänkte köpa en 540i XP och priset är hyfsat (5900 kr. utan moms) men det finns inga att få ...

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#773689 Ett Bli 300 drar vid vissa jobb nästan två tankar olja men vet man om det så är en indikatorlampa en onödig pryl. I övrigt så märker man direkt om man inte får smörjning så någon varmkörning är ingen risk på en liten motorsåg.
Här är för övrigt en liten filmsnutt som visar vad man hinner med på 1,5 timmar med en 540i och en Bli 300.. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Alex Strömberg  
#773697
anersimyra skrev:Ett Bli 300 drar vid vissa jobb nästan två tankar olja men vet man om det så är en indikatorlampa en onödig pryl. I övrigt så märker man direkt om man inte får smörjning så någon varmkörning är ingen risk på en liten motorsåg.
Här är för övrigt en liten filmsnutt som visar vad man hinner med på 1,5 timmar med en 540i och en Bli 300.. :ymparty:

Vad kör du för kedja? Org 325 mini kedjan?

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Williamm  
#773699
Alex Strömberg skrev:
anersimyra skrev:Ett Bli 300 drar vid vissa jobb nästan två tankar olja men vet man om det så är en indikatorlampa en onödig pryl. I övrigt så märker man direkt om man inte får smörjning så någon varmkörning är ingen risk på en liten motorsåg.
Här är för övrigt en liten filmsnutt som visar vad man hinner med på 1,5 timmar med en 540i och en Bli 300.. :ymparty:

Vad kör du för kedja? Org 325 mini kedjan?

Han kör 3/8 lp

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).