Motorsåg och handhållet

fällkil

61 inlägg 16092 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: fällkil

Hema  
#771923 Finns det någon som säljer eller har sett någon som säljer träkilar? Tänker lite på att som ulf1 predikar, att det finns möjligheter överallt. Om det inte är en huggkubb, så kanske något annat.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: fällkil

Tosca  
#771925 Intressant fråga, jag kanske skulle prova.
Sen är ju priset nästa fråga, vad får de kosta?

Avatar Fallback

Re: fällkil

Hema  
#771938 Ser de ut som Manges, så kan man väl prova med runt 50:-, fast de säljes i 5-pack

Användarvisningsbild

Re: fällkil

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771986 Hehe

Användarvisningsbild

Re: fällkil

Bax  
#772032 Jag kan tänka mig att köpa ett 5-pack 🙂 finns ju inget hårt virke här annat än björk..

Användarvisningsbild

Re: fällkil

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772044 Nja, de är inte till salu direkt. Dessa är till mig o om nån kund här vill ha en lommekil o stoppa i skäret vid aptering.

Användarvisningsbild

Re: fällkil

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772045 Småkil går bra att ta ur björk med tror jag om du tar lite i de hårdare, segare delarna.

Användarvisningsbild

Re: fällkil

Bax  
#772046 Jag testar björk då... 😀

Användarvisningsbild

Re: fällkil

halvproffs  
#772061 Har dåliga minnen sen yrkesskolan om att såga kilar. En tumme och ett pekfinger försvann delvis för en klasskompis vid sågning på fri hand.

Användarvisningsbild

Re: fällkil

Klyv Bixby  
#772072 Det där är ett superbra sätt att göra kilar👍 Bara ändvända biten efter varje sågning å köra på.


halvproffs skrev:Har dåliga minnen sen yrkesskolan om att såga kilar. En tumme och ett pekfinger försvann delvis för en klasskompis vid sågning på fri hand.

Användarvisningsbild

Re: fällkil

rokon  
#772073 Om jag hade tillgång till Rödbok så skulle jag göra kilarna i det materialet. Men sedan jag sålde Verkstaden och flyttade så har jag inte några sådana ädla träslag längre på hyllan.
Jag har tidigare tillverkat handhyvlar av olika slag för eget bruk i Rödbok och där för att hålla stålet på plats så gjordes ju även kilen i Rödbok, aldrig hänt att någon kil har spräckts, men man bankar ju hårdare på fällkilar.
Men bok är ju hårt och ett väldigt trevligt trädslag att slöjda sig egna verktyg av materialet känns homogent och vassa stämjärn skär genom träet som man vill utan att fara iväg efter ådringen. Vitboken är något hårdare men jag tycker Rödboken blir vackrare särskildt om man låter den suga i sig rå linolja, men det blir ju ej så bra till kilar förståss! Men om man efter rå linolja torkar bort överflödet och sedan stryker tunt med 50% kokt linolja blandat med 50% terpentin eller lacknafta samt låter det torka luftigt, det får inte vara så flödigt med kokt linolja att det bildsa skinn.
Men kilar av trä kan man ju behandla med båtepoxi så håller de nog ännu bättre också.
Om man behandlar fällkilen av trä med tunn båtepoxi så kan man ju strö lite fin filtersand på ytan innan den härdar så glider de nog ej så lätt ut heller?

Användarvisningsbild

Re: fällkil

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772213 Rödbok är ungefär som genomsnittlig Ek. Avenbok är lite segare.

Men det är nästan viktigare var i trädet man tar ämnet än trädslaget i sig då dess egenskaper är olika i klyka, grenverk o stam.

Avatar Fallback

Re: fällkil

Hema  
#772229
Mange skrev:Rödbok är ungefär som genomsnittlig Ek. Avenbok är lite segare.

Men det är nästan viktigare var i trädet man tar ämnet än trädslaget i sig då dess egenskaper är olika i klyka, grenverk o stam.

Ja men det bryr vi oss inte så mycket om, utan kommer du börja sälja kilar, det är ju det vi undrar.

Användarvisningsbild

Re: fällkil

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772268 Nä, som sagt. Det kommer jag inte göra.

Användarvisningsbild

Re: fällkil

Norrtull  
#773953 Men om vi är många som vill köpa då, och lägger storbeställning. Betala stockholmspriser till och med 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).