Motorsåg och handhållet

Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

57 inlägg 7248 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Williamm  
#771825
toker72 skrev:Hur kan elektroniken lära sig nått eftersom sågarna saknar både avgastempgivare samt mätning av avgaserna så gissar jag att boxen är full lärd redan från fabrik och på tex Stihl kör man kalibrering av sågen helt obelastad gissar att den justerar in bränslemängden så toppvarvet hamnar rätt hade sågen haft givare som mäter hur sågen går skulle man kunna kalibrera den belastad.

De går efter förprogramerat toppvarv och max varv under belastning. Det är nog lite där i svagheterna med systemet ligger.

Mysko är att Stihl 500i har en vevaxelpositionsgivare. Men ingen säger vad den gör. Antingen har det med tändningen eller insprutningen att göra tror jag.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

toker72  
#771827 Om man tänker på att bränsleförbrukningen på snöskoter i princip ligger på hälften sen det blev insprut så bör det finnas en del att vinna även på motorsågar kanske främst i arbetsmiljö om man minskar bränsle förbrukningen minskar avgaserna orsakade av bensin.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771876 Ja att den inte får referens/resultat värde från avgaserna är ett stort minus. Ger det hela lite halvdan't.

Jo de har saker o lära sig ändå i tändförställning, kurvan och bränslemängd.
Detta är efter grundinställning/kalibrering adaptivt och rättar sig efter rådande förhållanden.

Just det här med adaptiv tändning kan man se i såg utan elektroniskt styrd förgasare med.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Alex Strömberg  
#771877
Williamm skrev:
toker72 skrev:Hur kan elektroniken lära sig nått eftersom sågarna saknar både avgastempgivare samt mätning av avgaserna så gissar jag att boxen är full lärd redan från fabrik och på tex Stihl kör man kalibrering av sågen helt obelastad gissar att den justerar in bränslemängden så toppvarvet hamnar rätt hade sågen haft givare som mäter hur sågen går skulle man kunna kalibrera den belastad.

De går efter förprogramerat toppvarv och max varv under belastning. Det är nog lite där i svagheterna med systemet ligger.

Mysko är att Stihl 500i har en vevaxelpositionsgivare. Men ingen säger vad den gör. Antingen har det med tändningen eller insprutningen att göra tror jag.

Är så ecun vet när den ska spruta bensin. Rätt logiskt.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Williamm  
#771879
Alex Strömberg skrev:
Williamm skrev:
toker72 skrev:Hur kan elektroniken lära sig nått eftersom sågarna saknar både avgastempgivare samt mätning av avgaserna så gissar jag att boxen är full lärd redan från fabrik och på tex Stihl kör man kalibrering av sågen helt obelastad gissar att den justerar in bränslemängden så toppvarvet hamnar rätt hade sågen haft givare som mäter hur sågen går skulle man kunna kalibrera den belastad.

De går efter förprogramerat toppvarv och max varv under belastning. Det är nog lite där i svagheterna med systemet ligger.

Mysko är att Stihl 500i har en vevaxelpositionsgivare. Men ingen säger vad den gör. Antingen har det med tändningen eller insprutningen att göra tror jag.

Är så ecun vet när den ska spruta bensin. Rätt logiskt.

Tack!

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771898 Vevaxelns position indikeras på alla såg på nåt vis.
Oftast för tändsystem men även för bränslesystem.
Varvtal och varvtalets ökning/minskning mäts även det om de är adaptiva system och flexibla kurvor.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

toker72  
#771931
Mange skrev:Ja att den inte får referens/resultat värde från avgaserna är ett stort minus. Ger det hela lite halvdan't.

Jo de har saker o lära sig ändå i tändförställning, kurvan och bränslemängd.
Detta är efter grundinställning/kalibrering adaptivt och rättar sig efter rådande förhållanden.

Just det här med adaptiv tändning kan man se i såg utan elektroniskt styrd förgasare med.

Men hur kan den lära sig nått när den inte vet resultatet den mäter ju inget hur det blir tex efter att den ökat eller minskat bränslemängden eller tändningen det enda den mäter är väl möjligtvis temp på motorn och vilken temp insugsluften håller och sen kör den efter förprogrammerade parameter och ingenting den lär sig på nått vis.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771990 Varvtal, påverkas av bränslemängd och tändförställning.
De brukar ha nån tempgivare på insugssidan.
Jag håller med det är lite halvdant utan resultatmätning.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Alex Strömberg  
#772041
toker72 skrev:
Mange skrev:Ja att den inte får referens/resultat värde från avgaserna är ett stort minus. Ger det hela lite halvdan't.

Jo de har saker o lära sig ändå i tändförställning, kurvan och bränslemängd.
Detta är efter grundinställning/kalibrering adaptivt och rättar sig efter rådande förhållanden.

Just det här med adaptiv tändning kan man se i såg utan elektroniskt styrd förgasare med.

Men hur kan den lära sig nått när den inte vet resultatet den mäter ju inget hur det blir tex efter att den ökat eller minskat bränslemängden eller tändningen det enda den mäter är väl möjligtvis temp på motorn och vilken temp insugsluften håller och sen kör den efter förprogrammerade parameter och ingenting den lär sig på nått vis.

Sågarna går efter ett max rusvarv. Sen justerar dem så de når de varvet. Mäts genom tändspolen. Annars vet den inget mer.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Teufel  
#772047 Jag har ungefär samma blygsamma behov som trådskaparen. Hittills har jag kört med en McCulloch CS410 Elite, vilket i princip är en enklare Husqvarna i andra kläder - McCulloch ägs ju av Husqvarna. Den har tidvis fått gå rätt hårt, men tuffar och går som aldrig förr, så för att vara en "varuhussåg" är den väldigt slitstark.

Men jag funderar på en batterisåg som komplement. Ser att Husqvarna inte verkar kunna leverera batterisågar inom rimlig tid. Har klämt och kännt på andra batterisågar, men hittar bara udda lösningar som jag inte gillar.
Ser att McCulloch har en batterisåg, och jag antar att det är en variant av en Husqvarna, typ 330 eller liknande.
Kan en sådan vara ett alternativ för några enstaka träd om året, samt lite grövre sly?

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772093
Teufel skrev:Men jag funderar på en batterisåg som komplement. Ser att Husqvarna inte verkar kunna leverera batterisågar inom rimlig tid. Har klämt och kännt på andra batterisågar, men hittar bara udda lösningar som jag inte gillar.
Ser att McCulloch har en batterisåg, och jag antar att det är en variant av en Husqvarna, typ 330 eller liknande.
Kan en sådan vara ett alternativ för några enstaka träd om året, samt lite grövre sly?


Det beror nog på. Har du (eller planerar att skaffa) andra batterimaskiner, som går på samma batterier som batterisågen, bör det fungera bra.

Har du däremot bara sågen som går på de batterierna (och inte planerar att skaffa några andra kompatibla batterimaskiner), så är det nog mer tveksamt. Ty batterierna brukar må bra av att motioneras lite då och då.

Nu kan jag inte McCullocks batterimaskiner. Däremot kör jag Husqvarnas professionella batterimaskiner och gillar dem skarpt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

PRN  
#781913
Pallkrage76 skrev:Jag undrar om det fortfarande finns motorsågar utan databox ?

Mitt blygsamma behov är att ta ner och kapa/klyva 2-3 (två till tre stycken) vindfällda träd per år och jag har just nu en enkel batterisåg och en klen partner bensinare från 90-talet, har också en timmergrip till min grävmaskin jag köpte till mig själv i 45års present för att spara ryggen.

Behöver alltså en ny såg av enklare modell och tittat på Husqvarna 445e ii men jag är orolig för att moderna sågar har en databox och att det bara är att kassera sågen efter några år när elektroniken går sönder ?

Skulle det vara jättedumt att köpa en STIGA CS 545 med 16-tums svärd på Jula med mina högst blygsamma behov ?

Tacksam för all input av vad som är vettigt för en amatör. Inga hektar här, min villatomt på 1hektar med ca 2000m2 blandskog är det jag behöver sköta.

(Eftersom jag kör så väldigt lite motorsåg förstår jag att sågskyddskläder är det absolut viktigaste för en amatör, det skall jag köpa på Skogma på måndag.)


Köp någon äldre Huskvarna sent åttio tidigt nittio i 40-50kubiksklassen så borde nog det hålla mer i längden (om du nu inte mosar den under en tall dvs) än en ny producerad ? Jag har då oflyt med allting från 2000talet å då räknat utanför motorsågsgenren .. he finns inte ens en levande chans att det blir någon nyare än -95 å då är det redan för mycket plast för mig .

He finns gott om delar å intresse i att diskutera om något är tokigt i sågen kan nog tilläggas .

Hoppas du finner dina maskiner
Mvh PRN

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).