Öppna kategorin

Diskussioner om kriget i Ukraina

535 inlägg 81903 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

rokon  
#770224 'It's a disaster! There's no more Russian army', – how Russian soldiers react to Ukrainian offensive
"8 sep. 2022 Over 1000 square kilometres have been liberated by the Ukrainian army in only 8 days of the September offensive. This was stated by the President of Ukraine on September 8. Russian army takes huge losses in territory and manpower on the front lines, and the soldiers themselves desperately confirm to their Russian wifes the successes of the Ukrainian warriors on all directions of the counter-offensive operation."
Avlyssnade telefonsamtal

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

rokon  
#770460 Izium has been liberated. Front line has collapsed.


Den 8/8 skrev jag här i tråden;
"Intressant uppdatering kring frontlinjerna där jag speciellt föjler utvecklingen gällande området kring Izium i nordost och Kherson i syd."
Kherson föll ju i ryssarnas händer redan tidigt i mars, det skedde närmast utan motstånd, enligt uppgift så berodde det på landsföräderi från högsta ort i Kherson.
Att även Izium föll i ryssarnas händer relativt tidigt är också märkligt då den staden är en mycket viktig knutpunkt samt att själva geografin ger den platsen strategiska fördelar.

Ryssarna har tills nu hållit en mycket stark kontingent där med mycket manskap och utrustning, att även ryssarna i all hast låter denna stad falla i Ukrainas händer visar att ryssarna nu är väldigt pressade och handfallna.
En glädjande nyhet är detta för Ukraina och alla som håller på att en stat har rätt till sin egen suveränitet.

Det bubblar upp en oro i botten av den ryska förvaltningen och federationen och röster hörs nu som kräver putlers avgång, detta gäller även bland de mest hårdföra nationella grupperingarna som nu ser att hela specialoperationen syften gå förlorade.
//rokon//

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Granstorp  
#770471 Jag följer utvecklingen i Ukraina via bloggen Cornucopia.se. Uppdateras flera gånger dagligen med uppgifter som är bekräftade.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

rokon  
#770492 Bra Granstorp, har tidigare sedan flera år brukat vara inne på Lars Wilderängs blogg Cornucopia.se, men av någon anledning så var det nog mer än ett år sedan sist. Men jag har många intresseområden o mycket jag kollar på men kort minne.
Cornucopia har ju ett livaktigt kommentarsfält också som kan vara intressant att följa.

När det gäller mina inlägg här så brukar jag som regel följa minst 4 olika bloggar som är väl insatta med gott kontaktnät och som även representerar både ryssar och ukrainare, dessutom som extra koll så läser jag en hel del kommentarer för att där se om det är något som verkar vara diskutabelt.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

axwell  
#770498 Glädjande att titta på en uppsjö av videoklipp där ryska fordonskolonner krossas som leksaksbilar.

Jag är rädd för att det mesta är dataspel eller är det bara nån % som kommer från verkliga händelser ?

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

paavo25  
#770554 Jag brukar se på 1420eller va de nu va som brukar fråga saker av vanliga ryssar, lite farligt att höra vanliga ryssar som är järntvöttade av propagandan bla nato stort hot mot Ryssland och väst generellt är dåligt.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Bosse1  
#771279 "Unfortunately hoping for the best has never been a good analytical strategy with Putin."
Nån som vill casha in 10760000 Kr ?


Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Fredrik Reuter  
#771729 Putin håller tal nu just och pratar om en delvis mobilisering samt att Donbas ska "frias" och att västländerna är ute efter att första Ryssland.

Har vi fått en skadeskjuten björn på halsen och i så fall, hur farlig blir den?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dire ... erhetslage

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Bosse1  
#771838 Puttes gas flödar 👎

https://www.greenpeace.org/sweden/press ... in-sweden/

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#771839
Bosse1 skrev:Puttes gas flödar 👎

https://www.greenpeace.org/sweden/press ... in-sweden/

Är det detta som miljörörelsen ska fokusera på? Ta politisk ställning? Isf borde väl all naturgas motarbetas? Nee då funkar ju inte sol&vind. Vad dumt det blev.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#771840
Fredrik Reuter skrev:Putin håller tal nu just och pratar om en delvis mobilisering samt att Donbas ska "frias" och att västländerna är ute efter att första Ryssland.

Har vi fått en skadeskjuten björn på halsen och i så fall, hur farlig blir den?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dire ... erhetslage

Putin kommer nog göra mycket för att inte se ut att vara besegrad i Ukrina. Frågan är stor del de kan nöjas sig med? Vid ett ev krigsslut i Ukrina, så kommer det ta lång tid innan björnen ens kan fundera på något nytt drag.

En annan sak, det hörs från fler o fler håll att EU:s sanktioner på gasen faktiskt drabbar EU värre än Ryssland. Sant/falskt? USA vinner iaf på det.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Torbjörn Johnsen  
#771859 Det finns en bra rapport från Yale om hur sanktionerna och de västerändska företagens flykt påverkar rysk ekonomi. De tar upp nio myter som sprids från Kreml och ofta återberättas av ”nyttiga idioter” i väst. Bl a om gasen.
Kontentan i stort är att sanktionerna krossar rysk ekonomi på både kort och lång sikt. Så här skriver de bl a om gasen;

Overall, Russia needs world markets far more than the world needs Russian supplies; Europe received 83 percent of Russian gas exports but drew only 46 percent of its own supply from Russia in 2021. With limited pipeline connectivity to Asia, more Russian gas stays in the ground; indeed, the Russian state energy company Gazprom’s published data shows production is already down more than 35 percent year-on-year this month. For all Putin’s energy blackmail of Europe, he is doing so at significant financial cost to his own coffers.


Ni kan läsa en sammanfattning av rapporten här:
https://foreignpolicy.com/2022/07/22/ru ... test062921

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#771869 En sak är iaf säker, högt gaspris, ger dyrare konstgödsel, vilket ger högre matpriser. Finns det något som inte blivit dyrare? Drivmedel, energi, etc?

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

HannuRöj  
#771883 Råolja till exempel har inte blivit dyrare.
Andelen matkostnad har faktiskt bara stannat minska, om vi tar lite längre sikt.
Priserna som övrigt hade i varje fall ökat pga pandemin. Och framförallt pandemin i Kina.

Är inte ända, första eller sista krig detta. 😀

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

rokon  
#772059 Uppgifter: Ökänd kannibal värvad till Putins specialstyrka
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... 26d5b61895
Hoppas puttler bjuder hem honom på lunch innan han skall fara till Ukraina.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).