Motorsåg och handhållet

Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

57 inlägg 7232 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

anersimyra  
#771664
toker72 skrev:Är det inte inkörningsprogram i databoxen på moderna sågar ? På en modern 2T snöskoter får motorn både mera bränsle och olja under inkörningen så den lämnar inte riktigt full effekt förens en viss tid eller viss mängd bränsle gått igenom den.

Nej, sågar har inte något ”inkörningsprogram” men automatiken kan/ska kalibreras vid behov. Full effekt uppnår man precis som på sågar med manuell förgasare först efter att man kört ”några tankar” genom sågen..🙂👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771731 Det är inte mycket i motorsåg som kan köras in.
Det blir bäst o bara köra som vanligt (undvika rusvarv så gott det nu går).

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771732 Just motorsågen motor är lite annorlunda än andra då arbetssätt och användning för med sig andra förväntningar och behov de anpassas för. Detta ställer till det lite då man ibland får för sig alla motorer är lika.

Just justering är en sån sak som tar lite tid och träning att få till bra och rätt.
Jag justerar efter prestation vilket visat sig funka bättre än rek varv på motor då de ofta presterar olika bra på olika varvtal.
Ju mer brum där är i dem ju gladare blir de flesta. De andra blir inte glada hur de än går.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

toker72  
#771736
Mange skrev:Det är inte mycket i motorsåg som kan köras in.
Det blir bäst o bara köra som vanligt (undvika rusvarv så gott det nu går).

Det är väl samma saker i en motorsåg som det är i en 2T snöskotermotor däremot kan det ju vara svårare köra in motorsågen där man oftare utnyttjar max effekten.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Alex Strömberg  
#771750
toker72 skrev:
Mange skrev:Det är inte mycket i motorsåg som kan köras in.
Det blir bäst o bara köra som vanligt (undvika rusvarv så gott det nu går).

Det är väl samma saker i en motorsåg som det är i en 2T snöskotermotor däremot kan det ju vara svårare köra in motorsågen där man oftare utnyttjar max effekten.

En snöskoter motor har mer eller lika mycket el som en bil, då kan de ha sina inkörningsprogram. En modern motorsåg har knappt någon alls. Och motorsågar är ett verktyg som förväntas kunnas användas på en gång.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

toker72  
#771752 Jo naturligtvis men lika många delar som mår bra av att köras in bör det vara.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771753
toker72 skrev:
Mange skrev:Det är inte mycket i motorsåg som kan köras in.
Det blir bäst o bara köra som vanligt (undvika rusvarv så gott det nu går).

Det är väl samma saker i en motorsåg som det är i en 2T snöskotermotor däremot kan det ju vara svårare köra in motorsågen där man oftare utnyttjar max effekten.

Nja, de har båda kolv, cylinder, vevaxel och system men där slutar likheterna stort sett.
Inte så vanligt med 50cc snöskoter de bär under armen eller 500cc motorsåg i skogsarbete.
Lite som att jämföra en 5hk gräsklipparmotor och 500hk bilmotor.
Man är ute efter lite olika egenskaper och prestationer i helt olika arbetsmiljöer.

Det finns ingen såg idag som behöver köras in..
De körs i fabrik. Så skulle behovet finnas görs det där.
De billigaste skrotet från kina körs inte i fabrik för de kan inte sälja nåt de vet inte fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

toker72  
#771754 Det är väl just detaljerna som är lika som man brukar anses ska köras in och Husvarna verkar anse att 6-10 tankar ska sågarna köras in.
Senast redigerad av toker72 ons 21 sep 2022, 11:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

totte  
#771757 I motorer med gjutjärnscylindrar eller stålfoder finns en yta som ny är slipad till en viss finhetsgrad och är något "sträv" kan man kalla det. Inkörning av sådana motorer innebär att cylinderloppet poleras av kolvringarna. Eftersom friktionen till att börja med är lite högre bör motorn köras utan höga varv, för att det inte skall bli överhettningar och skador i ytan. Även glidlager behöver en viss inkörningsperiod, vilket också betyder att en motor med sådana lager inte bör belastas hårt eftersom det är lagren som får ta upp krafterna.

I tvåtaktare är smörjningen alltid är en kritisk punkt. Mycket olja ger rökutveckling och sotbildning. Lite olja riskerar att smörjningen inte räcker och motorn skär. Med gamla tiders tvåtaktsolja, ofta ren SAE 30, och cylindrar utan kromskikt behövdes det mer olja för att kompensera för den högre friktionen under inkörningen.

Smörjproblemen i tvåtaktare har minskats betydligt med modern högkvalitativ olja som tillåter blandning med 2%. Smörjningen blir ändå fullgod och det högblanka cylinderloppet har ingen högre friktion när det är nytt. Alla lager är kul- eller rullager. Så det finns alltså nästan ingenting i en modern motorsåg som behöver inkörning. Kolv och kolvringar är det som i första hand slits, men mot det högblanka cylinderloppet är det i stort sett försumbart med högre friktion från start. Om man ändå vill vara lite försiktig så är det enda man behöver undvika rusvarv. Högre belastning tas upp av lagren och moderna kullager behöver ingen inkörning.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

toker72  
#771759 Så Husqvarnas rek om 6-10 tankars inkörning är felaktig ?

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Pallkrage76  
#771780 Jag är, oavsett om cylinderloppet är alusil, nickasil, aluminium, krom eller gjutjärn väldigt trygg med att använda en skvätt extra tvåtaktsolja och köra försiktigt första driftstimmarna och bygga värme gradvis.

Jag har den uppfattningen för att jag mekat mycket med förbränningsmotorer samt har för vana att ofta felsöka med värmekamera, nya och inkörda motorer ger ganska olika värmeutveckling. Men självklart gör alla precis som de vill och de flesta kör nog inte in sin motorsåg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Rotvältaren  
#771782
toker72 skrev:Så Husqvarnas rek om 6-10 tankars inkörning är felaktig ?


Nu spekulerar jag bara om Husqvarnas rekommendation men det kan vara så att deras elektriska förgasare behöver en viss kalibrering och inkörning för att fungera optimalt och sedan kan det också vara så att man helt enkelt väljer både hängsel och livrem utifrån garantin och därför tycker att man ska köra in sågen lite innan man brassar på för fult. Men som sagt, det är bara mina egna tankar.

Jag har i år införskaffat två Echo sågar och enligt manualerna behövs ingen särskild inkörning men jag har ändå valt att "köra in" sågarna genom att justera förgasaren successivt tills jag tyckt att sågen går optimalt och det har varit fråga om kanske 6 tankar bensin och kanske 3 eller 4 små justeringar.
Om det skulle ha någon praktiskt inverkan tror jag inte men mentalt så har det haft en viss inverkan för det är kanske så att man kör in sig själv på sågen så att dess egenskaper sätter sig i ens ryggmärg. Men det är bara mina tankar, andra tycker säkert nåt annat.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

anersimyra  
#771783 En ny såg behöver som sagt inte ”köras in” som var fallet med äldre motorer vilket Totte redan utförligt beskrivit. Å andra sidan så går sågarna betydligt bättre efter en ”inkörningsperiod” om 8-10 tankar vare sig sågarna har autotune eller är manuellt justerbara. Jag har själv alltid kört lite ”vackert” med nya sågar de tre fyra första tankarna och då förstås alltid med ett alkylatbränsle med 2% oljeinblandning..💦💦🙂

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771805
toker72 skrev:Det är väl just detaljerna som är lika som man brukar anses ska köras in och Husvarna verkar anse att 6-10 tankar ska sågarna köras in.

Nej, det är bränslesystem, tändsystem.
Elektroniken ska lära sig och det gör den bäst med sågen belastad och undvika obelastat rusvarv.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

toker72  
#771821 Hur kan elektroniken lära sig nått eftersom sågarna saknar både avgastempgivare samt mätning av avgaserna så gissar jag att boxen är full lärd redan från fabrik och på tex Stihl kör man kalibrering av sågen helt obelastad gissar att den justerar in bränslemängden så toppvarvet hamnar rätt hade sågen haft givare som mäter hur sågen går skulle man kunna kalibrera den belastad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).