ons 21 sep 2022, 12:44#771757
I motorer med gjutjärnscylindrar eller stålfoder finns en yta som ny är slipad till en viss finhetsgrad och är något "sträv" kan man kalla det. Inkörning av sådana motorer innebär att cylinderloppet poleras av kolvringarna. Eftersom friktionen till att börja med är lite högre bör motorn köras utan höga varv, för att det inte skall bli överhettningar och skador i ytan. Även glidlager behöver en viss inkörningsperiod, vilket också betyder att en motor med sådana lager inte bör belastas hårt eftersom det är lagren som får ta upp krafterna.
I tvåtaktare är smörjningen alltid är en kritisk punkt. Mycket olja ger rökutveckling och sotbildning. Lite olja riskerar att smörjningen inte räcker och motorn skär. Med gamla tiders tvåtaktsolja, ofta ren SAE 30, och cylindrar utan kromskikt behövdes det mer olja för att kompensera för den högre friktionen under inkörningen.
Smörjproblemen i tvåtaktare har minskats betydligt med modern högkvalitativ olja som tillåter blandning med 2%. Smörjningen blir ändå fullgod och det högblanka cylinderloppet har ingen högre friktion när det är nytt. Alla lager är kul- eller rullager. Så det finns alltså nästan ingenting i en modern motorsåg som behöver inkörning. Kolv och kolvringar är det som i första hand slits, men mot det högblanka cylinderloppet är det i stort sett försumbart med högre friktion från start. Om man ändå vill vara lite försiktig så är det enda man behöver undvika rusvarv. Högre belastning tas upp av lagren och moderna kullager behöver ingen inkörning.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)