Skogsnyheter

Södra vill ha kortare och tjockare granar

25 inlägg 8885 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Södra vill ha kortare och tjockare granar

alias  
#77164 ... förvånande eller?

Nej knappast, gallra hårt och få ut mer massaved tidigare, få sämre timmerkvalitet och därmed sämre betalningsförmåga jmf. med massaveden.

Kortare träd borde dessutom minska timmerandelen i slutavverkningen ytterligare.

Se artikeln via länken:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57477&a=Södra%20vill%20ha%20kortare%20och%20tjockare%20granar

MVH
Alias



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77168 Jag ska genast informera mina granar:)

Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77169 Gallra hårt, färre gånger och avverka tidigt brukar annars vara receptet för bra avkastning.

Gallra flera gågner och avverka sent har tradionellt varit köparnas av massaved förslag.

Jag vet inte om jag håller med dig om din analys, själv tycker jag Södra mfl tidigare har rekommenderat för många gallringar och för gammal skog.

Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

alias  
#77178 Håller med om att man ska gallra få gånger och framförallt gallra tidigt.

Däremot vill jag att träden ska få stå ett tag, så att beståndet sluter sig ordentligt, innan slutavverkning för att få bättre stamform.

Att man tidigare förespråkat sena gallringar är nog en kvarleva hos planläggarna från den tidigare SVL-versioner med betydligt högre LSÅ.

Kan även vara ett uttryck för s.k. "virkeshunger", lättare att gallra fram virke än att slutavverka då markägaren inte "behöver bekymra sig" för föryngringsplikten.

Sen vet jag inte om Södra och Sydved varit värre än andra virkesköpare (även om massaandelen torde bli högre i en sen gallring än en slutavverkning).

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77222
Mangan skrev:Gallra hårt, färre gånger och avverka tidigt brukar annars vara receptet för bra avkastning.

Gallra flera gågner och avverka sent har tradionellt varit köparnas av massaved förslag.

Jag vet inte om jag håller med dig om din analys, själv tycker jag Södra mfl tidigare har rekommenderat för många gallringar och för gammal skog.


Hmm.. Var har du sett siffror som visar att det ger bäst avkastning att gallra hårt,färre gånger och sav. tidigt?
När det kommer en storm är jag tveksam till att det är det bästa alternativet. Förutom tidigare slutavverkning som ju ger kortare träd som blir mindre känsliga för vinden,men lägre timmerandel till nackdel för nettot på avverkningen.

Ett ogallrat bestånd ger ju fortfarande mest totalvolym,men en del av det blir ju död ved och lågor och dyl.samt man har ingen möjlighet till stamval och stådortsanpassning.
Så enligt min mening och den erfarenhet jag har(iofs inte kört i skogen mer än ett tiotal år,varav ca hälften på heltid) ger ju ett lägre uttag i gallring ett högre virkesförråd till sav. samt bättre stamform,klenar kvist(=lägre avverkningskostnad i sav. pga träden slinker genom aggregatet lättare) och mindre risk för stormfällning iom att beståndet inte öppnas upp på samma sätt som vid ett högt uttag(särskilt när det är nygallrat och närmsta åren efter det).
Sen om det gäller tex tallbestånd där man har möjlighet att få fram tall av bra kvalitet(om man väntar) är ju tidig sav inget bra alternativ.

Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77224 Södra vill o Södra vill.
Själv tycker jag att man skall sköta skogen efter eget huvud.

Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77228 Man får nog mest se det som en rekommendation för att minska stormrisken, man bör ju ändå sköta skogen efter egen vilja, antinget eget huvud eller lägga ut det på någon man litar på.

Rubriken känns lite missvisande, uppfattade inte nyheten att Södra "vill" på radion där de intervjuade Göran. Det är ju bara ett utlåtande och rekommendation från en forskare som jobbar på Södra för att minska stormrisken.

Sedan vet man ju inte vad man ska tro,enligt SMHI blåster det ju mindre nu förtiden, och stormen Gudrun var ju inte värre än stormen 69, skillnaden var ju bara att vi har (ja även efter stormen) mer skog i Götaland än de hade då.

Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77232
jönsson84 skrev:
Mangan skrev:Gallra hårt, färre gånger och avverka tidigt brukar annars vara receptet för bra avkastning.

Gallra flera gågner och avverka sent har tradionellt varit köparnas av massaved förslag.

Jag vet inte om jag håller med dig om din analys, själv tycker jag Södra mfl tidigare har rekommenderat för många gallringar och för gammal skog.


Hmm.. Var har du sett siffror som visar att det ger bäst avkastning att gallra hårt,färre gånger och sav. tidigt?


Då jag läste kurs på Växjö, tror det var Lohmander som kom med det klockrena frslaget "hugg ner allt du får och plantera så lite som möjligt". :-)

Hög avkastning innebär inte mycket träd eller värdefulla träd, utan att man binder så lite kapital som möjligt i skogen egentligen. Du får pengar snabbt, och har inte så mycket bundit i trän. Det är lite tvärt emot att ha en "fin skog", dvs många, stora, fina granar.

Lite samma princip som när de nu rekommenderar att hugga ner de fina bestånden först, och låta de med dålig kvalitet stå kvar. De växer hyfsat, och inte så mycket pengar bundet.

Men var gör ju som den vill, avkastningen av skog är ju ändå under nästan allt annat företagande.

Användarvisningsbild

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77254
alias skrev:... förvånande eller?

Nej knappast, gallra hårt och få ut mer massaved tidigare, få sämre timmerkvalitet och därmed sämre betalningsförmåga jmf. med massaveden.

Kortare träd borde dessutom minska timmerandelen i slutavverkningen ytterligare.

Se artikeln via länken:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57477&a=Södra%20vill%20ha%20kortare%20och%20tjockare%20granar

MVH
Alias


Tre reflextioner om detta:

1 Lennart Bertilsson m.fl. får mer vatten på sin kvarn angående matrisfub ("fuskfub").

2 Är dessa rekommendationer en slump då Södra tjänar ca 1 miljard/år på förädling av massaveden, men endast ca 50 miljoner kr/år på sina sågverk?

3 På vad tjänar vi skogsägare de stora pengarna i framtiden, timmer, massa bioenergi...?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77256 3) Volym är min gissning, kvalitetsskillnad kommer att betyda allt mindre (dessutom verkar det omöjligt att få upp några fina tallar eller björkar i mina trakter).

2) Jag tror rekommendationerna är tvärtemot de som massakokeriet skulle tjäna mest på, nämligen gallra oftare.

Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77259 Gallringsformens påverkan på beståndets volym och kvalitet finns det massor av provytor,försök och studier på.
En 2min-google:
Tex:
http://www-gran.slu.se/Webbok/PDFdokume ... 20_UN_.pdf
Mycket att läsa..
http://www.svo.se/episerver4/dokument/s ... llring.pdf
Lite till
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... 510/11381/
Å en snutt
http://www2.slu.se/forskning/fakta/fakt ... S99-10.pdf

En slutsats jag dragit är att kalkylränta styr helt hur man skall göra lönsamhetsmässigt.Använder man en normal kalkylränta för investeringar skall man göra som Lohmander, dvs hugga allt som går och kosta på så lite som möjligt i föryngring.
Med låg ränta är gallringsfritt överlägset alternativ pga att det ger högst netto vid slutavverkning.
Inget av alternativen brukar dock kallas "god skogsvård",f.ö ett uttryck jag ogillar då det sällan är skogsägarens bästa man har i åtanke.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77288
Mangan skrev:2) Jag tror rekommendationerna är tvärtemot de som massakokeriet skulle tjäna mest på, nämligen gallra oftare.


Mja! Tidig och hård gallring brukar ge mycket massa och lite timmer...
/Niklas

Avatar Fallback

Gallringsprinciper

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77475 Huvudsaklig gallringsingsprincip har varit följande:
Styra över produktionen på utvalda stammar med möjlighet att påverka
dimensionsutveckling, kvalitet, trädslag etc.

Ytterpanel på hus av tätvuxet och rätt kvalitet och rätt uppsatt håller 25 år längre.
Formstabilt virke kroknar och packar sej mindre.

Att rationellt få fram kvalitet tämligen tidigt gör att tillväxten blir värdefull och tillåter senare avverkning.
"Ungdomsved" (de först ca 25 åren) skall av flera skäl vara begränsad eftersom den har fibrer som vrider och försämrar virket tillsammans med rakare fibrer från senare år.

Det är inte självklart att förräntning i procent ger mest inkomst utan storleken på värdeökningen (och helst på stort värde) under längre tid.
Som tidigare sagt är det anläggningskostnaden för markberedning, plantering och röjningar som belastar totalekonomin starkt.

Risken är överhängande att nya trenden som vanligt slår över när "hårda ingrepp" lanseras med för kort information.
Bertilsson

Användarvisningsbild

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77480
valmet901 skrev:Södra vill o Södra vill.
Själv tycker jag att man skall sköta skogen efter eget huvud.



Bra sagt !!

Sådana som södra vet inte alltid bäst. Dom ser ju till vad dom själva skulle kunna tjäna på det oxå.

Avatar Fallback

Gallringsmetod

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78049 Södras avsikt har nog viss grad av värde. Men som någon skrivit tidigare betyder ägarens vilja och förutsättningar mycket tungt.
Gallringsmetoden betyder också mycket. Folke Pettersson Skogforsk fick mycket kritik för sitt förslag med 30-35 m mellan stickvägarna. Men detta ger bättre gallringskvalitet och bättre stormhärdighet. Kostnaden ökar per m3 men får inte övertolkas eftersom det också beror på att andelen "grova träd" från stickväg blir mindre.

Gallringsmetod jag tillämpat i kurser har byggt på gallring runt huvudstammar. Metoden finns i alla gallringsböcker av storlek. Metoden erkänns av entreprenörer men den vållar problem bland de flesta skogsägare eftersom de ser en del "bra eller näst bästa träd" borttagna.
Ingen yta på 35 är har skadats efter gallringen av storm eller snö.

Jag har bifogat en bild på yta från sept. 2004 som endast fick ett träd mot ett annat i stormen Gudrun vid trettonhelgen.
Ett träd föll från väster in i ytan från ogallrat. Givetvis är ytans storlek (20x20 m) i förstagallring påverkande. Bilden togs i sept. 2005.
Bertilsson

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).