Motorsåg och handhållet

Jonsered 510SP byte av kolvring

42 inlägg 4503 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

Klyv Bixby  
#771263 Två tillräckligt plan och parallella ytor bildar iprincip ett vakum med en tunn oljefilm. Titta tex på mitutoyos mätklossar, dom ska tvättas extremt noga och sedan droppa en tunn olja och gnussa bitarna mot varandra å dom sitter ihop för att få exakta referensmåttner på tusendels millimetrar. Vill man grotta ner sig mer om mättklossar och oljefilmen kan man besöka Adam Savages youtube å leta reda på avsnittet med mättklossarna 😇

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771386 C E Johanssons passbitar. Han var ju god vän med Henry Ford och utan passbitar från Johansson ansåg Henry det inte möjligt att T-Forden blivit så massproducerad till sitt lägre pris.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

Elis76  
#771388 C E Johansson var pionjär. Jag stötte på hans passbitar första gången 1979.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Carl_Edvard_Johansson

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

totte  
#771449 Apropå gummibälgar till förgasaranslutningar så vet jag att Mange har med framgång fixat såna med Biltemas gummilim. En del är inte möljiga att få tag på som reservdelar och hittar man begagnade på nån donator är risken stor att det är sprickor där också.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

qvarne2  
#771454 Jag tog av klämman till insugsgummit på en 535 tror jag det var. Ville kolla om det var dåligt och drog tjuvluft. Tog väl en 30 minuter att få på den igen med diverse tänger. Hehe.
Men som sagt, väntar på kolvringen innan jag kan göra något nu. Såg att den röda färgen inne i vevhuset börjat flagna. Tänkte ta bort all färg i fall att så jag inte får lösa färg bitar in i systemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

totte  
#771456 Jo, den klämman är en kinkig sak. Om man ändå har sågen nermonterad är den enklast att sätta dit innan man drar dit cylindern.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771629 Bäst är att låta bli insuget om det inte är tvunget att byta det.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

qvarne2  
#771806 Update på 510sp. Fick idag hem kolvringen så jag kunde montera ihop hela sågen. Smetade på biltemas finest flänstätning under övre vevhushalvan. Tog lite fett på packboxarna. Återanvände cylinderfotspackningen såklart. Bytte endast 1 av oljeledningarna. Den lilla "U" formade då den var stel. Resten återanvände jag. I med lite bensin och till slut startade den. Låter väl inte skitbra kanske? Men går i alla fall jämnt på tomgång och varvar. Känns ändå lite nice att man lyckats ta isär helt och satt ihop och den funkar. 😉

Här har vi videon: https://streamable.com/ogspru

Det som inte är med på video är hur den startade och direkt dog kanske 6 gånger på rad. Justerade lågfart lite innan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

totte  
#771828 Låter riktigt bra! Lite finjustering när den fått gå varm i stock så blir den nog en mycket bra såg.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

jlhp  
#771886 Superkul att höra att det gick bra. Bra jobbat!!! :-)

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

qvarne2  
#772485 Okej den startade och varvade lite, men jag ville veta om den även sågade bra. Så jag slängde på ett svärd med en vass kedja och testade. Lågfartsmunstycket tycker jag blir magert varje gång jag startar den kall. Gammalt membran kanske. Högfarten ställde jag in så den precis fyrtaktade utan belastning. She's a runner. 🌲 👍
https://streamable.com/2ff8i1
https://streamable.com/sscqiy

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772488 Den ska bete sig rätt varm, kall och allt emellan.
Oppna L lite.
Acceleration först, sen toppvarv och sist tomgång annars kan det bli rundgång i justerandet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).