Motorsåg och handhållet

Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

57 inlägg 7238 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

anersimyra  
#771595 Enkel D säljs dessbättre på en mängd ställen och finns hos Clas Olsson m.fl..🙂👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771601 Elektronik och databox är ibland inte både bränsle och tändsystem. Ibland bara i tändning.
Det kallades först för adaptiv tändning, att den minns o rättar sig efter rådande omständigheter.
Helt steglös tändförställning etc.
Detta system kan finnas även utan elektroniskt styrda förgasare.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

toker72  
#771618 Finns det inte sågar med insprutning är det elektronisk förgasare dom kör med.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771627 Hittills är det nog bara Stihl 500 som har inspruts system. Det kommer nog, för elektroniskt styrd förgasare är lite halvvägs tänk.
Får de till nåt som kollar lite efter förbränning med så finns risk det blir riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Pallkrage76  
#771641 I dag har jag kört in sågen och haft 4% 2-taktsolja i bensinen. Kör med det och låg belastning första timmarna.
Stod inget alls om inkörning i manualen, men jag tänker att ta det lite lugnt och ha 4% olja första timmarna kan inte skada.

Gjort ett verktyg för att kunna rotera stockar på marken och få upp dom en bit från backen till lämplig såghöjd.
Tänderna är av Hardox 450.
Vid enstaka småträd är det inte mycket nytta med att köra fram minigrävare med timmergrip, får gå för hand.

1663679231_img_20220920_143856_862.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Alex Strömberg  
#771642
Pallkrage76 skrev:I dag har jag kört in sågen och haft 4% 2-taktsolja i bensinen. Kör med det och låg belastning första timmarna.
Stod inget alls om inkörning i manualen, men jag tänker att ta det lite lugnt och ha 4% olja första timmarna kan inte skada.

Gjort ett verktyg för att kunna rotera stockar på marken och få upp dom en bit från backen till lämplig såghöjd.
Tänderna är av Hardox 450.
Vid enstaka småträd är det inte mycket nytta med att köra fram minigrävare med timmergrip, får gå för hand.

1663679231_img_20220920_143856_862.jpg

Är bara att köra full rulle och 2% på en gång. De går inte sönder av att köras som de gjorda att göra.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

totte  
#771645
Pallkrage76 skrev:I dag har jag kört in sågen och haft 4% 2-taktsolja i bensinen. Kör med det och låg belastning första timmarna.
Stod inget alls om inkörning i manualen, men jag tänker att ta det lite lugnt och ha 4% olja första timmarna kan inte skada.


Du skall inte köra 4% med modern tvåtaktsolja av bra kvalitet, det enda du gör är att orsaka onödig sotbildning. Om det känns lugnare än 2% så blanda 2,5, men det gör bara skillnad för din sinnesfrid, inte för sågen.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Pallkrage76  
#771646 Kanske. Men jag tror inte 4% ger så mycket sot under några timmars drifttid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

jannee  
#771651 När jag tog senaste motorsågen i bruk (HVA 550) tog jag ingen hänsyn till att en var ny.
Fällde och kvistade i samma tempo som jag vanligtvis har och den går bra, gick i princip bra direkt, avgaserna luktade kanske något annorlunda första halva tanken men sedan är det som vanligt.
Det däringa att man ska gasa in eller se till att databoxen blir rätt programmerad reflekterade jag aldrig över.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Pallkrage76  
#771653 Fungerar säkert att belasta sågen fullt direkt, jag brukar alltid köra lugnt första timmarna, särskilt luftkylda motorer.

Husqvarna säger tom. själva att :
https://www.husqvarna.com/fi-sv/support ... -ka-01545/

Så det skadar nog inte att köra försiktigt första timmarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771656 Det är rusvarv obelastat man om nåt ska vara försiktig med. Mer olja gör ingen nytta rent tekniskt.
Lagom bra belastat och undvika obelastade rusvarv så blir det bra.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

toker72  
#771658 Är det inte inkörningsprogram i databoxen på moderna sågar ? På en modern 2T snöskoter får motorn både mera bränsle och olja under inkörningen så den lämnar inte riktigt full effekt förens en viss tid eller viss mängd bränsle gått igenom den.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771660 Nej inte på sågar så vitt jag vet.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Pallkrage76  
#771661
toker72 skrev:Är det inte inkörningsprogram i databoxen på moderna sågar ? På en modern 2T snöskoter får motorn både mera bränsle och olja under inkörningen så den lämnar inte riktigt full effekt förens en viss tid eller viss mängd bränsle gått igenom den.


Det är ju bra så blir motorn inkörd ordentligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

toker72  
#771662 Jo funkar kanoners och i alla fall på Lynx och Ski-doo kan man se i displayen hur många % av inkörningen man gjort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).