Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1203880 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Erre  
#771387
r93 skrev:Ja, köra 6 mil med traktor gör inte jag för 500:- den saken är klar!

@Erre har du en jcb fastrac?

Det är väl den enda traktorn jag skulle köra för 500:-

Fiat 110-90 med 40 km/h låda.
Jag vet. Jag var för billig. 🤦. Men tydligen för dyr ändå.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#774035 Börjar vara dags att försöka köpa in virke till vårens klyvningar, ca. 3månader tidigare än normalt. Men man är inte helt ensam där som inköpare, industrin vill ha en enorm mängd björk för tillfället, och priserna på björkmassa skenar iväg.

Elpriset hösten 2023 avgör ju vedpriset ganska långt nästa höst och prognosen tyder på billigare el nästa höst, dessutom kan kundernas köpkraft minska drastiskt efter vintern

Känns riskabelt att köpa in stora mängder björkmassa nu till vedbacken

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#774068
adahlm skrev:Börjar vara dags att försöka köpa in virke till vårens klyvningar, ca. 3månader tidigare än normalt. Men man är inte helt ensam där som inköpare, industrin vill ha en enorm mängd björk för tillfället, och priserna på björkmassa skenar iväg.

Elpriset hösten 2023 avgör ju vedpriset ganska långt nästa höst och prognosen tyder på billigare el nästa höst, dessutom kan kundernas köpkraft minska drastiskt efter vintern

Känns riskabelt att köpa in stora mängder björkmassa nu till vedbacken

Vad har fundamentalt ändrats på energifronten, så att elen skulle bli billigare nästa år?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

mankan9999  
#774092 Finns inget som tyder på jättebillig el merän önsketänkande....elbilar och andra eldrivna fordon fortsätter växa så nej kan inte se det inom närtid.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#774093
Hema skrev:
adahlm skrev:Börjar vara dags att försöka köpa in virke till vårens klyvningar, ca. 3månader tidigare än normalt. Men man är inte helt ensam där som inköpare, industrin vill ha en enorm mängd björk för tillfället, och priserna på björkmassa skenar iväg.

Elpriset hösten 2023 avgör ju vedpriset ganska långt nästa höst och prognosen tyder på billigare el nästa höst, dessutom kan kundernas köpkraft minska drastiskt efter vintern

Känns riskabelt att köpa in stora mängder björkmassa nu till vedbacken

Vad har fundamentalt ändrats på energifronten, så att elen skulle bli billigare nästa år?


Som jag har förstått det så blir det ännu jobbigare för Europa att överleva nästa vinter.

Jag kommer att försöka tillverka lika mycket ved som vanligt och från egen råvara.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Elis76  
#774095 Har man inte egen skog kanske det kan vara värt att kolla över sin råvaruanskaffning inför eldningssäsogen 2023/24. Industrin damsuger just nu landet på björk och energived och pristrenden är positiv.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

mankan9999  
#774097 Precis och vedtillverkarna också....och värre blir det...

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#774126
Elis76 skrev:Har man inte egen skog kanske det kan vara värt att kolla över sin råvaruanskaffning inför eldningssäsogen 2023/24. Industrin damsuger just nu landet på björk och energived och pristrenden är positiv.


Såg du att jag kommenterade ditt pris på björkmassa? Enligt min kontakt är det 360 kr. Det är ju ändå fantastiskt jämfört med vad det brukar vara.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Elis76  
#774137 Hej Du,

Yes, jag har kollat in prislistorna.
- 350:-/m3fub för barr
- 360:-/m3fub för björk

Ovanpå detta betalas sedan olika premier (vinstdelningen oräknat).

Det skall bli intressant att se hur sågtimmer-/massavedsmarknaden utvecklas framöver i Norraland.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Berkshire  
#774165
Hema skrev:
adahlm skrev:Börjar vara dags att försöka köpa in virke till vårens klyvningar, ca. 3månader tidigare än normalt. Men man är inte helt ensam där som inköpare, industrin vill ha en enorm mängd björk för tillfället, och priserna på björkmassa skenar iväg.

Elpriset hösten 2023 avgör ju vedpriset ganska långt nästa höst och prognosen tyder på billigare el nästa höst, dessutom kan kundernas köpkraft minska drastiskt efter vintern

Känns riskabelt att köpa in stora mängder björkmassa nu till vedbacken

Vad har fundamentalt ändrats på energifronten, så att elen skulle bli billigare nästa år?


Det driftsätts trots allt en del vindkraft, som hjälper rätt mycket när det blåser. Därtill lär man ha hunnit ”optimera” kraftvärmeverk och annan produktion till nästa år i något högre omfattning. Därtill skulle det rimligen kunna komma mer LNG från Freeport nästa år jämfört med detta år (pga explosionen).

Terminspriser på såväl gas, olja som elektricitet är i backwardation - alltså att de priser som indikeras för nästa år, är lägre än de priser man kan se nu på marknaden.

Rent praktiskt så har jag svårt att se att särskilt många ska ”lita på” att elpriserna kommer vara lägre nästa vinter, när de funderar på vedinköp nästa höst. Man lär få rätt bra avsättning :)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#774172 Sen vet vi att en tredjedel sitter med fasta elavtal. Rimligen löper en hel del av dessa avtal ut under kommande år. Så det tillkommer en ganska stor kundgrupp som säkert blir mer oroliga då än dom är i dag med fasta billiga elavtal. Så tror nog det blir stor efterfrågan på ved. Många vedproducenter kommer få svårt med råvara så tror inte det blir någon våldsam produktionsökning inte.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

DennisCA  
#775500
r93 skrev:Ja, köra 6 mil med traktor gör inte jag för 500:- den saken är klar!

@Erre har du en jcb fastrac?

Det är väl den enda traktorn jag skulle köra för 500:-


Det jag inte förstår är att varför köper man vad av nån som är 30km bort. Finns det inte närmare? Finns nog flera vedsäljare inom en 5km radie runt mig där jag bor.

Har säkert av egen ved 1-2 år till. Efter det har jag tänkt köpa ett fullt traktorlass av nån lokal bonde med hela björkstockar att såga och klyva upp själv.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Tralsmo  
#775548 Här där ja bor finns en stor vedhandlare ca 8km bort.
Han har fullt upp å leverera. Alla andra frågar efter ved. Antingen för å sälja eller för å använda själv.
Dom som har verkar hellre behålla det lilla som inte behövs.
Det blir ju en vinter till.
Själv ska ja gallra ett antal hektar i vinter men det som blir där säljer ja te skogsindustrin eller får grabben ta hand om de. Han har förvisso te nästa vinter ochså.
HAN kan nog sälja me förtjänst frågan är bara om han hinner.
Själv eldar ja me pellets å har faktiskt fått tag i vinterns ranson
Inte direkt till rätt pris men de får man ju kompensera på annat sätt.

Frågan är va man ska hålla på me?
Har ja inget å göra så är ju ved bra å hålla på me men det finns ju annat som genererar å ä bra mycke roligare.
Men det beror ju på va man tycker.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

forest.  
#784377 vilka säljer färdig ved här och vad har ni för priser när ni säljer med moms och vad blir över?
Om man ska sälja färdig ved måste det finns papper på var man fått tag i eller köpt råvaran?
Hur betalar de flesta kunder och går det med swish om det ska med moms? hur göra kvitto?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Tosca  
#784459 Jag säljer i 1,5 m3-säckar, de flesta vill betala via swish, så jag har aktiverat min företagsswish - banken tar ett par kronor per transaktion men betalningen kommer ju direkt in på företagskontot så spårbarheten är god.
Jag talar alltid om priset inklusive moms, det är som regel privatpersoner som köper så då behöver de inte fundera eller försöka pruta bort momsen.
Sen gör jag en kontantfaktura så alla uppgifter finns dokumenterade i bokföringen, revisorn är nöjd med det, jag kan skicka den till kunden med om de vill ha den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).