Gallring

Min första gallring och leveransvirke

206 inlägg 33678 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#771196 Har 2,5 hektar gran som skall andra gallras och säljas som massaved. Kommer göra det själv och manuellt. Dock har jag ingen skogsvagn och kommer ta hjälp med skotning till väg.

Om jag har förstått det rätt så kör jag så mycket jag hinner mellan nov-feb och anmäler sedan volymen.
Till min fråga. Hinner man med 2,5 hektar från nov till feb om man kör ca 5-10 timmar per helg? Och hur många fub kan det bli om man tar ca 25-30%.

Är som sagt novis inom detta ännu så skulle vara tacksam för svar 🤓



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Fredrik Reuter  
#771198 Du kan inte ladda upp några bilder på beståndet här i tråden?

Andragallring av gran kan idag anses lite "ute" främst med tanke på att det kan vara ett högriskprojekt beroende på hur beståndet ser ut. Om förstagallringen dessutom är gjord på rätt sätt så kan ex. självgallring vara försumbar i andragallring av gran. Men det beror på beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#771199
Fredrik Reuter skrev:Du kan inte ladda upp några bilder på beståndet här i tråden?

Andragallring av gran kan idag anses lite "ute" främst med tanke på att det kan vara ett högriskprojekt beroende på hur beståndet ser ut. Om förstagallringen dessutom är gjord på rätt sätt så kan ex. självgallring vara försumbar i andragallring av gran. Men det beror på beståndet.



Absolut. Skall skicka lite bilder snart

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

svampbob  
#771207 I teorin kan du hinna med det. Sedan kommer livet och verkligheten in i bilden. Det kommer helger med otjänligt väder, förkylningar och andra förhinder. Sikta på att göra det på två vintrar istället.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#771239 [/url]
Fredrik Reuter skrev:Du kan inte ladda upp några bilder på beståndet här i tråden?

Andragallring av gran kan idag anses lite "ute" främst med tanke på att det kan vara ett högriskprojekt beroende på hur beståndet ser ut. Om förstagallringen dessutom är gjord på rätt sätt så kan ex. självgallring vara försumbar i andragallring av gran. Men det beror på beståndet.


Här kommer lite bilder på ett av bestånden
1663340263_dc38c280-5ae4-4605-a636-5156345607ce.jpeg


1663340263_2738c580-d8d4-4290-a923-c834faced9ad.jpeg


1663340263_e1e92718-cdee-413e-a548-daca3edaa646.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#771240
svampbob skrev:I teorin kan du hinna med det. Sedan kommer livet och verkligheten in i bilden. Det kommer helger med otjänligt väder, förkylningar och andra förhinder. Sikta på att göra det på två vintrar istället.


Du har helt rätt i detta! Det går oftast inte alltid som planerat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

bodaedet  
#771246 Jag skulle bara ta ner i undre krontaket, lite utag. Kan gå på en vinter beroende på hur van du är 👍

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#771248
bodaedet skrev:Jag skulle bara ta ner i undre krontaket, lite utag. Kan gå på en vinter beroende på hur van du är 👍


Med det menar du ta dom där kronan växer under dom grövre? Lite förenklat ta det klenaste?

   TS
Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771274 Ser ju rätt mycket ut, men du kanske tar ut 40 fub/ha = 100 fub? 150-200 timmar?

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

bodaedet  
#771304 Ta det klenaste ja, tror Mangans utag verkar rätt. Kanske lite mindre

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#771311 Tack för alla svar, uppskattas!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

halvproffs  
#771321 Sen är det ett måste med nya bilder efter gallringen! och redogörelse med arbetad tid, andel röta mm 🙂

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#771335
halvproffs skrev:Sen är det ett måste med nya bilder efter gallringen! och redogörelse med arbetad tid, andel röta mm 🙂


Såklart 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

halvproffs  
#771337
Persimongreger skrev:
halvproffs skrev:Sen är det ett måste med nya bilder efter gallringen! och redogörelse med arbetad tid, andel röta mm 🙂


Såklart 😀


👍👍👍

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#777399 Då var jag igång. Tog ledigt efter lunch och körde 3 tankar. Är några enstaka vindfällor som jag kommer ta samtidigt som jag gallrar också. Har nog filat ner ryttarna lite för mycket på denna klingan märkte jag för det tog lite för mycket när jag kvistade.

1667315906_d4fb9f76-2ee1-4918-926b-725dd00d0e99.jpeg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).