Motorsåg och handhållet

Jonsered röjsåg RS45

12 inlägg 10488 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered röjsåg RS45

battenkill  
#138482 Hej

Jag är ny medlem på detta forum och har en fråga vilken jag hoppas få hjälp med.Grabben
har en äldre Jonsered RS45 röjsåg vilken det är problem med.2 st. små fjädrar för startapparaten gick av, men vi lyckades köpa nya på firma HÅKMA (http://www.hakma.se).
monterade dessa och sågen gick att andvända igen.Men tyvärr gick båda av efter endast någon timmes andvändning!!Har någon något svar till detta problem så är vi tacksamma?

Svante



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg RS45

Stentorsten  
#768385 Hej Svante Sten här blev medlem idag.Jag fick 2st rs 45 av en granne som resevdelar för han såg att jag hade sådan gamling.
De hade samma fel på startapparaten.Det vill säga att kylflänsarna som begränsar dessa armar som är fjäderaktiverade hade brutits av.
Eftersom detta kunde hända så fräste jag bort resterna och monterade 2 m6 skruvar istället.Lite överkurs föstås.Men kört 10 år.tills nu men nu har bägge skurit och det går inte att hitta ny kolv och cylinder.Inte så lämpligt att köra full gas i timmar med gräshuvud he he.Nu får jag ta det lite lungt med den jag har kvar Har 2 fastigheter inte kul att ha dessa sågar i kupen så det blir att hitta en ny maskin.PS brukar motionera sågarna med demonterat tändstift vid första start på våren.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg RS45

hva555  
#768630 Har också en RS45, min första röjsåg. Den nöp/skar när jag provade Julas soppa. Faktiskt den enda som gjort så av alla mina sågar. Jag letade delar och upptäckte att inget fanns längre. Plockade ner den, putsade cylinder och kolv trots att den såg bedrövlig ut. Kolvring från en 242 passade och efter ihopmontering startade den och går fortfarande efter flera år. Men ! jag har bara en starthake som funkar så ett nytt svänghjul skulle sitta fint. Det jag har funderat på flera gånger är om denna motorn är så unik eller om det tex finns en såg med detta svänghjul men annat läge på kilspåret och därför annat nummer? Det ser ju ut som ett helt vanligt svänghjul. Jag använder den fortfarande även om 245a får göra jobbet för det mesta om inte 165an behövs (545fxt som skulle ersatt bråkar för mycket så den hänger på väggen). Frågan alltså ;kan man hitta svänghjul?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg RS45

Stentorsten  
#768637 Som du ser har jag 3 gamlingar 2 har skurit men ett svänghjul skulle jag kunna göra mig av med.Behåller ett som reserv till den som fortfarande funkar. Undrar om det går att reparera skurna cylindrar.Blir en ny såg till våren men inte fel att ha flera.Det gäller väl kedjesågar åkså när man sågar ved i timmar.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg RS45

hva555  
#768657 Jag fick ihop min så omöjligt är det inte. Är kolven bättre än cylindern? Jag använder avloppsrens i varmt vatten på cylindern som ett första steg för att ta bort Alrester från kolven. Efter det får bedöma om det finns nån repa som diskvalificerar den. En bild kanske?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg RS45

Stentorsten  
#768668 Ja du ser eländigt ut för mina 2 gamlingar.Har kört för hårt med dom.Och så hade dom gått många mil innan jag fick tag i dessa.Får vara snäll mot den jag har kvar.Hörde att min granne på landet inte köpte akrylatbensin utan blandade till med 98 oktan.Får bli 98 oktan till snöskotrar åkså 🙂

Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg RS45

hva555  
#769123 Såg du mitt pm?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg RS45

Bluesviking  
#769501 Hei. jeg har 2 stk gamle röjsåger fra Jonsered RS45 og RS 52.. jeg ønsker og bytte vinkeldrev på begge röjsågene så jeg kan annvende klinga med 25,4MM..
Finnes det nogot vinkeldrev på nyere röjsåger som passer på mine gamle sager?..

Mvh Tom Dysa.. Norge

Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg RS45

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769578 Finns medbringare för både 20mm och 1tum.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg RS45

Bluesviking  
#770634 Går det at kjøpa i Sverige fremdeles tro? eller passer medbringere fra noen HQ röjsåger?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg RS45

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770690 Nästan alla i 200 serien och några i 300 serien har dem.
Om det är 20mm eller 1" kvittar oftast.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg RS45

Bluesviking  
#770728
Mange skrev:Nästan alla i 200 serien och några i 300 serien har dem.
Om det är 20mm eller 1" kvittar oftast.


Oki thanx.. da har jeg lite og gå ut i fra..o)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).