Uppvärmning

Köp av ny vedpanna 2022

54 inlägg 36151 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770437
tallen100 skrev:Förr i tiden så tog folk en vedbärare i näven och gick till vedskjulet, fyllde den bar in den i köket och eldade.
Det var tider det😆

Det gör jag fortfarande, till kaminspis och två kakelugnar. El används visserligen som huvudvärme och till den mesta av matlagningen men det känns skönt att kunna komplettera när det börjar bli lite kallare ute 😀 vilket det i.o.f.s. inte blir så ofta här på västkusten.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

tallen100  
#770441
th skrev:
tallen100 skrev:Förr i tiden så tog folk en vedbärare i näven och gick till vedskjulet, fyllde den bar in den i köket och eldade.
Det var tider det😆

Det gör jag fortfarande, till kaminspis och två kakelugnar. El används visserligen som huvudvärme och till den mesta av matlagningen men det känns skönt att kunna komplettera när det börjar bli lite kallare ute 😀 vilket det i.o.f.s. inte blir så ofta här på västkusten.

Den skönaste värmen får man från kaminer och spisar, blir inte alls det samma med element eller värmepumpar även om termometern visar samma grader.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

r93  
#770446 Har en 16 år gammal atmos dc40

Har precis i detta nu bytt all keramik i den!
Tungt och skitigt men den behövde kärlek!

Är hur nöjd som helst och jag skulle sätta in en atmos igen om denna ger upp.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Zetor25  
#770469 Har en Atmos Dc40. 21 år gammal ,eldar mot en 2500l tank. Funkar bra, stor vedvolym.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Rossignol  
#772222
r93 skrev:Har en 16 år gammal atmos dc40

Har precis i detta nu bytt all keramik i den!
Tungt och skitigt men den behövde kärlek!

Är hur nöjd som helst och jag skulle sätta in en atmos igen om denna ger upp.


Var det första bytet av keramik du gjorde nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

r93  
#772285 Jag har bytt keramik i kammaren undertill en gång tidigare.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772288 Stoppade in en 50UB från Värmebaronen 2005 tillsammans med 3m3 tankar, keramiken i den byttes för ett par år sen för första gången

Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

henkperz  
#772703 Har en Baxi bonus light med 1000l ack sedan två år. Helnöjd med pannan! Brinner grymt bra, det ända jag är missnöjd med är att fläkten slår ifrån när rökgastemperaturen når 250 grader. Händer inte ofta men ibland. Sen skulle jag inte ha mindre än 1500l i ack oavsett storlek på hus.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

LoT  
#783747 Jag har också en ny Baxi bonus light sedan augusti 2022 och 1000l ack-tankar. Jag valde den pga. priset och den höga effektiviteten som den skulle ha. Det som stör mig dock är att fläkten slår ifrån vid 90°C i pannan vilket inte betyder att jag har 90°C i ack-tankarna. Tempen i tillopp ligger drygt 8-9°C under panntemperaturen och det trots högsta fart på laddningspumpen. Baxi påstod att det inte längre går att höja panntempen. Nu måste jag elda 2 gånger om dagen för att hålla värmen.

Baxi gör också reklam med att denna panna är en kombipanna, lämplig även för pellets. Vid några försök att elda med pellets ryker det in vid spjällarna (stängda).

Är det någon som observerade att panntemperaturen avviker mycket från uppmätt utgångstemperatur?

Någon som har erfarenhet med pelletseldning i Baxi Bonus light?

Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Sture Andersson  
#783855 Menar du att pannan slår ifrån på överhettning vid 90 ,jag har två baxipannor inte slår dom ifrån vid 90 , går nog upp till 100 innan dom stannar ,däremot stannar fläkten på låg rökgastemp men det ska den ju .

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

LoT  
#783919
Sture Andersson skrev:Menar du att pannan slår ifrån på överhettning vid 90 ,jag har två baxipannor inte slår dom ifrån vid 90 , går nog upp till 100 innan dom stannar ,däremot stannar fläkten på låg rökgastemp men det ska den ju .


Exakt det menade jag, den nya Baxi bonus light med digital styrpanel är så inställd. Redan vid 87˚C sänks farten på rökgasfläkten och vid 90˚C stängs den totalt. Äldre modeller kunde justeras upp på 93˚C.

Just idag har jag plockat fram min mätutrustning och kontrollerade pannans temperatur där sensorerna sitter och kom fram att temperaturen inte stämmer. Jag löst problemet med att jag drog ut temperatursensorn lite grann tills temperaturen på panelen låg 3˚C lägre än förr. I praktiken avviker temperaturen då ca 0,6˚C från den uppmätta temperaturen. Numera kan pannan nå 90˚C utan att rökgasfläkten reducerar farten och 93˚C innan den stannar. Varken den elektriska överhettningsskydd eller den mekaniska löste ut.

Anmärkningsvärt är dock att vattentemperaturen som går ut ligger drygt 6 grad under panntemperaturen. Jag köpte en ny och större drivsida till laddomaten (cirkulationspump Wilo Yonos Pico). Får se om det kan vara orsak för den temperaturdifferensen.

Annars vet jag inte vad som är felet. Jag är tacksam för dina observationer om du har en Baxi bonus light.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Fredsduvan  
#787024 I december 2022 fyllde min Strömsnäspanna och de tre 500l acctankarna 30år.....
Den har tuffat på bra i alla år. Bytt turboplattan en gång för typ 5 år sedan och asklådan för typ 15år sedan. Keramik är aldrig bytt. Laddomat och cirkulationspumpar mellan tankar bytta någon gång. Så i det hela har det funkat klockrent. Men 6 dec stod det vatten på golvet i pannrummet. Själv var jag bortrest så hustrun körde byggfläkt i sovrummet för att överleva helgen. Påbörjade felsökning i veckan efter och verkade som en av de tre ackumulatortankarna läckte. Gjorde en fuling och pluggade ledning från första tank till de två sekundera tankarna. Så nu eldat varje dag mot första tank. Så hoppas kunna överleva vintern. Men sedan måste något göras...
Byta allt ? Panna och nya tankar... eller lappa och laga? Kan man räkna med att allt har kommit till vägsände. Blir lite fundersam när några av er här känner sig nöjda att pannor funkat både 5 och 10år utan krångel. 5år är ju pannan knappt inkörd.. Då jag själv är 60+ så vill jag ha ett system som håller minst 25år till....

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Elis76  
#787038 Jag går i motsvarande funderingar.
Min CTC ved- och elpanna har fungerat smärtfritt sedan 1981 förutom elpatronsbyte och urkoppling av kretskortet som styr patronerna. Varenda vinter som pannan genomlider klanderfritt ser jag som en bonus.

Trots att jag har gott om egen ved runt knuten i egen skog, är funderingarna nu att satsa på bergvärme. Man blir inte yngre och det skulle kännas skönt att ha ett system där man inte behöver fundera så mycket på eldningen och vedanskaffningen.
Många av grannarna har lämnat vedeldningen och gått över till bergvärme trots stora egna skogar och samtliga säger att det är det bästa de gjort.

Värmesystem utsätts för en hel del påfrestningar med åren pga temperaturvariationerna. Kall-/varmlödningar ger upp, svetsade pannor kan börja läcka, luckor blir otäta - spjäll. bafflar, rostrar, keramik etc. slits.

Men det är klart, håller man sig frisk från sjukdomar och krämpor och tycker vedeldning är ens grej, så skulle jag satsa på en helt ny värmeanläggning men ha bergvärmen i botten.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

jannee  
#787040 Börja laga och lappa på gamla acctankar är det dummaste man kan göra.
Har en tank (koppling) börjat så kommer de andra också och det inom den närmaste framtiden.
Allt har sitt bäst före datum.
Själv har jag installerat jordvärme, utnyttjar dock fortfarande ved och med dessa elpriser blir det säkert så inom en överskådlig framtid - men man vet aldrig.
Kan kanske vara smartare installera jod/bergvärme för att i stället sälja veden till ett bra pris så länge man tyar med att tillverka ved.
Min acctank är en gammal (över 50 år) oljetank och pannan en 32 år gammal HS Perifal (bytt keramiken).
Det lustiga är att när man luftar elementen luktar det fortfarande olja.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Sne4  
#787042 Jag går i motsvarande funderingar. Efter att ha kollat runt på allt från vedpanna med stirlingmotor till det vanliga så står valet för mig mellan Atmos och Baxi. DVS antingen köpa en Atmos från Kotly och importera själv, eller en Baxi i Sverige. I tidigare hus hade jag en Atmos med 40 kW. Det var en problem med den pannan(vattenläckage och elektronikhaveri), men priset är ju onekligen tilltalande. Lutar dock mest mot en Baxi. De jag känner till är samtliga nöjda, även om en del går tillbaka till Per i Falköping tiden(perifal).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).