Verkstan

Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

23 inlägg 48792 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76979 Tjenixen!

Nu i dessa kalla tider så har jag letat fram sladden till motorvärmaren åt traktorn.
Skulle bara vilja testa att mäta för att se om motorvärmaren är ok.

Körde med motorvärmaren i flera timmar häromdan men kunde inte känna att den gav något. Traktor är extremt lättstartad i kyla så jag kunde inte märka någon skillnad där heller, ej heller gick det en säkring när jag kopplade in den så kortis är det nog inte...

Måste gå att mäta upp resistansen med en multimeter? Hur mäter jag isåfall och hur många ohm kan det tänkas vara??

Vesslan



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76981 Hej i kylan!

Motorvärmarens effekt brukar vara 400-600 W

Resistans för 400 W = 135 ohm
Resistans för 500 W = 105 ohm
Resistans för 600 W = 90 ohm

Om Du har möjlighet att mäta resistansen så gör det, för det är bästa sättet att kontrollera om det är själva doppvärmaren som är slut.

(kopierat från http://debatt.passagen.se/show.fcgi?cat ... 0001456481)

Lycka till!

Swinto

Avatar Fallback

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76982 Det är väl bara att mäta motståndet mellan pinnarna i sladden (dra ur den först...).

Hittade detta efter 14 sek googlande. :)

(Swinto var före med någon sekund, samma text...)

Användarvisningsbild

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76983
Mangan skrev:Det är väl bara att mäta motståndet mellan pinnarna i sladden (dra ur den först...).

Hittade detta efter 14 sek googlande. :)

(Swinto var före med någon sekund, samma text...)


Sorry för att jag inte googlade :oops:

Ser iofs skogsforum som mitt hem på nätet och inte google så därav postade jag mitt inlägg här :mrgreen:

Tack för hjälpen!!!

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76985 Jag brukar kolla såhär:

Anslut motorvärmarsladden i fordonet och lägg sladdhanen på tex framhjulet.
Sätt multimetern på ohm-läget med pipsignal.
Sätt en tåt på fas och en på nolla, då ska det pipa.
Sätt en tåt på fas och en på jord, då ska det inte pipa.
Sätt en tåt på nolla och en på jord, då ska det inte pipa.
Eftersom du inte vet vilken som är fas/nolla så kan du kalla dem Ena/Andra pinnen.

Användarvisningsbild

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

Kse  
#76986 Eller kommer du åt så använd handen och känn efter om det blir varm.
Ibland är dom enklaste lösningarna dom bästa.

Avatar Fallback

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

axwell  
#76995 Värdena för resistansen(Ohm) verkar stämma för 500 Watt/230 Volt. Det här är väl en äldre traktor med 220 Volt- värmare, då är 97 Ohm ett bra värde. Har inte räknat på de andra effekterna(Watt), det ser rimligt ut.
För att kunna utesluta jordfel är det bäst med en "megger"(en miljon Ohm)men det har inte så många privatpersoner i sin ägo. En kraftfull multimeter tex Fluke eller Metravatt kan ge en indikering men avslöjar inte små jordfel. Stumma jordfel kan avslöjas med Slurfis metod.
Med risk för minnesfel (rätta mig om det blev något decimalfel) det är ok med 1000 Ohm per Volt.

Avatar Fallback

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

mannen  
#77018 Är det en jordfelsbrytare monterad i anläggningen och den inte löser ut har du inte jordfel

Användarvisningsbild

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77025
mannen skrev:Är det en jordfelsbrytare monterad i anläggningen och den inte löser ut har du inte jordfel

Då måste man ha en pålitlig sladd åxå.

Avatar Fallback

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

mannen  
#77031
Slurfi skrev:
mannen skrev:Är det en jordfelsbrytare monterad i anläggningen och den inte löser ut har du inte jordfel

Då måste man ha en pålitlig sladd åxå.

hur menar du då?

Avatar Fallback

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

axwell  
#77034
mannen skrev:Är det en jordfelsbrytare monterad i anläggningen och den inte löser ut har du inte jordfel


Det finns gott om anläggningar där man fuskat med skyddsjorden. Då löser inte jordfelsbrytaren. Som elektriker betraktar man skyddsjordstampen som den viktigaste. Gemene man har ofta en annan uppfattning.

Användarvisningsbild

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77035
mannen skrev:
Slurfi skrev:
mannen skrev:Är det en jordfelsbrytare monterad i anläggningen och den inte löser ut har du inte jordfel

Då måste man ha en pålitlig sladd åxå.

hur menar du då?

Med ohmmätare så ser man vad som händer först i mvärmaren, sen sladden osv, har du en
jordfelsbrytare i huset och drar en sladd dit så ser man väl bara helheten och vet ej var felet är?

Avatar Fallback

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

axwell  
#77040
axwell skrev:Med ohmmätare så ser man vad som händer först i mvärmaren, sen sladden osv, har du en
jordfelsbrytare i huset och drar en sladd dit så ser man väl bara helheten och vet ej var felet är?


Helt riktigt, är du också elektriker? Förmågan att felkoppla med tre tampar överträffar de matematiska varianterna,

Avatar Fallback

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

Fredde73  
#77041 Om motorvärmaren får vara inkopplad någon timme måste det ju gå att känna med handen direkt mot motorblocket om den värmer eller ej...

Oftast hör man väl direkt om det börjar "bubbla" så fort man kopplat in den också. Men som sagt...känns inte minsta värme på motorn efter en timme kan man nog vara säker på att nåt är fel. Och DÅ är det förstås bra att börja mäta upp om det är värmaren eller i bästa fall bara sladden som är trasig...

Avatar Fallback

Re: Hur mäta om motorvärmaren är trasig?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77042 Eller prova med en annan sladd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).