Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 211682 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769878 Ja, det kanske du tycker.
Det gör inte jag. Jag har kört dem allihop vid/mot varandra. Jag vill ha brum i grejerna o vridmoment så den håller arbetsvarvet hellre än topvarv, så jag föredrar öppna eller fingerportar ännu hellre.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

skogjussi  
#769908 Jag har för mig att 346ans volymökning hade med skärpning av avgaskraven att göra. Det gick en gräns vid 50cc och där var det lättare att uppfylla avgaskraven.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

hva555  
#769930 Det finns ju många kinacylindrar till just dessa sågar. Volymmässigt verkar dom motsvara 351 eller 353. Dom verkar ha olika arr på spolportar om jag förstår det hela rätt, är det så? Jag har en byggd med 353 kinadelar på en 346botten och den går ju helt ok med en barkfräs från skogsverktyg.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769939
skogjussi skrev:Jag har för mig att 346ans volymökning hade med skärpning av avgaskraven att göra. Det gick en gräns vid 50cc och där var det lättare att uppfylla avgaskraven.

Det är argument som används..
I själva verket så tappades försäljning mot andra såg ärmare och nåt över 50cc

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#769952 Här är film på lite trisskapning men de sågar jag körde med i dag.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

anersimyra  
#770043
Williamm skrev:Här är film på lite trisskapning men de sågar jag körde med i dag.


Vad var det för sågar..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#770045
anersimyra skrev:
Williamm skrev:Här är film på lite trisskapning men de sågar jag körde med i dag.


Vad var det för sågar..🙂👍

Såg1: 254-92 15" 325
Såg2 254-97 öppnad dämpare 16" 3/8
Såg3 346 trimmad 15" 325

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Alex Strömberg  
#770049
Williamm skrev:
anersimyra skrev:
Williamm skrev:Här är film på lite trisskapning men de sågar jag körde med i dag.


Vad var det för sågar..🙂👍

Såg1: 254-92 15" 325
Såg2 254-97 öppnad dämpare 16" 3/8
Såg3 346 trimmad 15" 325

Hur tycker du de är att kvista med 254an med 3/8? Om du gör de med den.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#770052
Alex Strömberg skrev:Hur tycker du de är att kvista med 254an med 3/8? Om du gör de med den.

Det var grovkvistig tall med mycket spänningar i grenarna. För det är den bättre än 325. Jag filar också sq på den så den kastar inte alls, mina 325:or kastar mer.
Jag tycker det är trevligt med grov kedja. de kläms inte fast lika lätt.
Jag vet inte hur den är på tätkvistig gran (och tall). Men det funkar nog bra till det också. Jag har inte testat hur den ligger mot stamen, men där är det mer om det är full eller semi chisel som spelar roll. jag får återkomma om det.
Men där tar jag nog 346:an för att den är lättare och piggare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Alex Strömberg  
#770054
Williamm skrev:
Alex Strömberg skrev:Hur tycker du de är att kvista med 254an med 3/8? Om du gör de med den.

Det var grovkvistig tall med mycket spänningar i grenarna. För det är den bättre än 325. Jag filar också sq på den så den kastar inte alls, mina 325:or kastar mer.
Jag tycker det är trevligt med grov kedja. de kläms inte fast lika lätt.
Jag vet inte hur den är på tätkvistig gran (och tall). Men det funkar nog bra till det också. Jag har inte testat hur den ligger mot stamen, men där är det mer om det är full eller semi chisel som spelar roll. jag får återkomma om det.
Men där tar jag nog 346:an för att den är lättare och piggare.

Trevligt att höra.

Har en hexa kedja som ska agera övningskedja för sq, hexa var inte tillräckligt mycket snabbare än RS för att hålla på med extra filar till just de.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#770056
Alex Strömberg skrev:
Williamm skrev:
Alex Strömberg skrev:Hur tycker du de är att kvista med 254an med 3/8? Om du gör de med den.

Det var grovkvistig tall med mycket spänningar i grenarna. För det är den bättre än 325. Jag filar också sq på den så den kastar inte alls, mina 325:or kastar mer.
Jag tycker det är trevligt med grov kedja. de kläms inte fast lika lätt.
Jag vet inte hur den är på tätkvistig gran (och tall). Men det funkar nog bra till det också. Jag har inte testat hur den ligger mot stamen, men där är det mer om det är full eller semi chisel som spelar roll. jag får återkomma om det.
Men där tar jag nog 346:an för att den är lättare och piggare.

Trevligt att höra.

Har en hexa kedja som ska agera övningskedja för sq, hexa var inte tillräckligt mycket snabbare än RS för att hålla på med extra filar till just de.

Originalet till hexa, den klassiska trekanten från 70talet samma fil till alla kedjor oavsett delning, ingen mal om man kan och snabbar med längre skärpa än rundfil. Det kör jag på 3/8p och 325. Mina stora 3/8 är alla sq, för de kör jag inte så mycket med så jag behöver inte fila dem i skogen.

Kolla hur första 254:an matar spån även om den är lite seg i motorn.
Den är minst fem tankar gammal och har sett lite jord. Men den känns knappt träslö.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Alex Strömberg  
#770057 Vad kör du för underställing på ryttarna? Hoppas inte på småländska höjder 🤭

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#770059
Alex Strömberg skrev:Vad kör du för underställing på ryttarna? Hoppas inte på småländska höjder 🤭

Ingen aning. Men 325 på soft på mallen. Men 3/8:inge hade jag glömt fila dem så den var lite höga.
Men trekantfilat kan man ta lägre ryttare för de skär lättare, sq också.
Det blir vad jag tycker är lagom, de flesta skulle nog säga det är lite lågt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

tallen100  
#770062
Alex Strömberg skrev:Vad kör du för underställing på ryttarna? Hoppas inte på småländska höjder 🤭

Själv brukar jag ta skrikan på kompressorn och slipa ner ryttarna så jag tycker dom blir så där alldeles lagom 😎

Avatar Fallback

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Tralsmo  
#770072
tallen100 skrev:
Alex Strömberg skrev:Vad kör du för underställing på ryttarna? Hoppas inte på småländska höjder 🤭

Själv brukar jag ta skrikan på kompressorn och slipa ner ryttarna så jag tycker dom blir så där alldeles lagom 😎



Dom blir aldrig lagom.
Dom ä alltid för höga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).