SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsnyheter

Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindustri

16 inlägg 4673 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

Sörlänningen  
Torbjörn Johnsen skrev:Modersterna har inte svarat på våra frågor. Däremot verkar de ha skickat brev till alla skogsägare? I alla fall om man ska tro den här insändaren som hävdar att Moderaterna snarare värnar om skogsindustrin än om skogsägarna.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/nQR ... skogsagare

Är det någon som fått brevet?

Jag fick brevet för någon vecka sedan.

Om man kollar på vad Moderaterna säger att de vill göra i skogs- och ägarfrågor så ligger de rätt långt ifrån övriga partier. Jag brukar nog ses som hyfsat långtgående i att vilja ha ägarvänlig politik, men M går betydligt längre än mig och formodligen t.o.m. betydligt längre än någon jag ens har sett prata på detta forum. De vill t.ex. öka gränsen för hyggesanmälan (från 0.,5ha), kraftigt minska mängden skyddad skog samt öka produktionen i skogen.

Med tanke på att det råder nästan fullkomligt konsensus i Sverige och absolut fullkomligt konsensus i resten av EU (förutom Norden) att förbjuda rimligt skogsbruk så kan jag tycka att det är att ställa sig väl långt ifrån samhällsandan, även om jag personligen inte har mycket emot M:s ståndpunkter.

Men den politiska kampen framöver handlar ju om att få behålla skogsbruket överhuvud taget.

Skogsnolia 2023
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).